Milyen viszonyban áll a vers és a dalszöveg? Minden vers dalszöveg és minden dalszöveg vers is egyben? Mi a fontosabb? A zene vagy a szöveg?
Az Esztétika SzHÉK szervezésében megrendezésre kerülő konferencia a zene és az irodalom, azon belül is a dalszöveg és a vers kapcsolatára fókuszál. Többek között olyan kérdések megvitatását tűztük ki célul, mint:
§ Mennyiben húzható meg (éles) határ dalszöveg és vers közé?
§ Kijelenthető-e, hogy egy, a dallamától lecsupaszított dalszöveg már vers, illetve fordítva: minden vers átültethető dalszöveggé a megzenésítés folyamata által?
§ Új értelmet nyer-e a vers a megzenésítés által? Ha változik, szabad-e önkényesen új tartalommal felruházni a művet?
§ Egy dal tekintetében a szöveg vagy a zene a fontosabb komponens?
Meghívott vendégek:Hujber Szabolcs, az ELTE BTK volt hallgatója, Péterfy Bori 2B című albumán több dalszövegszerzőjeZalánTibor,költőMüllerPéterSziámi,költő-énekesLovasi András, zenész (ex-Kispál és a borz, Kiscsillag)Nemes Z. Márió, költő, esztéta ;
Moderál: Horváth Gergely, az mr2 műsorvezetője
Ez volt az ELTE Bölcsésznapok rendezvényének május 5-ei ajánlata. A figyelemfelkeltő téma, és az (el)ismert meghívottak névsora rengeteg hallgatót vonzott a 34-es terembe. Kis késéssel aztán el is kezdődött a beszélgetés, melynek során ugyan a kérdésekre nagyjából választ kaphattunk, de mégis az az érzésünk támadt, hogy több volt ebben a felvetésben, mint amennyi e 2 óra alatt kiderült.
Zalán Tibor bölcs és frappáns megfogalmazásaival a megfontolt költő képét erősítette. Nemes Z. Márió körülményes megjegyzései inkább papírszagúnak hangzottak, mintsem vitaindítónak. Érdekes volt azonban a Müller Péter Sziámi és Lovasi András közti nézetkülönbség: Lovasinál a dalszöveg íródik a dalra, mintegy alkalmazkodva ahhoz, míg Müller Péter Sziáminál a kettő létrejötte nem tartozik össze, annál is inkább - mint mesélte - mert ő „30 évig csak költő volt”. A beszélgetés során végig - talán a színpadhoz szokottságból fakadóan- ők ketten vitték a prímet, de Horváth Gergely mint figyelmes moderátor igyekezett mindenkit megszólítani, például a többnyire kedvesen hallgató Hujber Szabolcsot is. Konklúzióként talán levonható, hogy nem állítható fel hierarchia dalszöveg és vers között, mert más céllal íródik, ugyanakkor a dalszövegek érettségi tételként való „felhasználását” mindegyikük meggondolná még. A megzenésítés és az előadó által sajátos értelmet nyert szöveg kérdésen keresztül a beszélgetés aztán Fluor Tomi Mizu című számához vezetett, ahol ugye felvetődnek mind a szöveg, mind a zene minősége terén kérdések, de mégis valamiért ismerjük, mondhatni „működik”; így Lovasi sem szégyellte bevallani, hogy ő szereti, persze csak mint amolyan „rágógumi-popot”…
bedik
bedik