HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) hörcher ferenc (1) Hörcher Ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2012.01.14. 12:26 FilEszt

A „holnap egyeteme” koncepciója

Címkék: filozófia derrida bölcsészképzés bölcsészettudomány filozófus szakma

KOCSIS DÓRA
Jacques Derrida: A szakma jövője, avagy a feltétel nélküli egyetem c. munkája alapján

Írásom annak a kérdésnek a körüljárására vállalkozik, hogy fenntartható-e a filozófia mai formájában, mikor azt várjuk tőle laikus módon, hogy „mindenre választ adjon”, hogy „haszna legyen”.


 


 

 

 

  

A következőkben egy kortárs filozófus e problémára adott válaszával próbálom alátámasztani saját gondolataimat, mintegy bizonyítva a reform szükségességét. Ahogy azt Derridától korábbi művei és élettörténete ismeretében már-már elvárhatjuk, most is megkérdőjelezi a korában aktuális általános nézetet.[1] Teszi ezt tőle szokatlan módon világosan és a koncepció strukturált felvázolásával. Ezen – ahogy ő megfogalmazza – „hitvallásában” az egyetem és a humán tudományok jövőjét, jövőjének lehetőségét kutatja. Az egyetemek felépítésének egy olyan reformját javasolja, melynek akár igen nagyhatású, reális szerepe lehetne az oktatásban, ha Derrida nem hagyná ránk végül a döntést: Önökre hagyom a következmények elképzelését.”[2] Azonban azt is előrevetíti, hogy a változtatás felé való első lépés megtételére sürgető szükség van: „Hagyjanak maguknak időt, de siessenek ezt megtenni, mivel nem tudják mi vár Önökre.”

Az írás jól érzékelhetően az ezredforduló társadalmi, történeti, kulturális, gazdasági és politikai kontextusába ágyazódik és ebben a hálóban támadja az intézményesült filozófiát. Véleménye szerint „nem a filozófiának van szüksége védelmezőkre abban az értelemben, hogy létjogosultsága saját ügye, hanem a filozófiaoktatás védelmezésének lenne szüksége az oktatás kritikai filozófiájára”.[3]  Derrida nyíltan harcol a filozófia és az oktatás védelméért. Több szervezetnek is tagja, amelyek a filozófia méltó helyének kiharcolását tűzték ki célul, valamint a Collége International de Philosophie megalapítója, amelynek munkájában a különböző intézmények képviselői is részt vehettek. Ezen intézmény jellemzője, hogy egyetemesebb, nyitottabb, mint a klasszikus nyugati (akadémikus alapokon nyugvó) egyetemek. Át akarja gondolni és megreformálni az oktatás tartalmát. Abból a nézetből indul ki, melyet én is magaménak vallok, hogy pragmatikus világunkban természetellenesnek látszik a filozófia és a vele való foglalatosság, ezért szükség van egy nyitásra a társadalom, a társadalom problémái felé.  Nem szabad félreértenünk Derrida javaslatát, mert nem új filozófiát ért reformja alatt, hanem új típusú viszonyt a filozófiához, mely pusztán az akadémiai határok kiszélesítésére, azokon való túllépésre törekszik. Ennek lehetőségét egy új típusú egyetem, a feltétel nélküli egyetem megteremtésében látja, mely a kísérletezésnek, a kutatásnak, a tanításnak és minden releváns vitának helyet adhatna. Egy ilyen egyetem kialakításának feltétele, hogy az államtól függetlenül működjön. Derrida szerint egyébként ez egyben a demokrácia feltétele is. Ne legyen benne hierarchia, a kutatói és oktatói munka pedig szorosan kapcsolódjon össze (performativitás megkövetelése).

Elmélete alátámasztásaként már magában a szövegben is dialógust kezd az általa említett kortárs és nem kortárs filozófusokkal, Kanttal, Le Goffal, Rifkinnel és Austinnal. Példaértékűnek tartja Kant A fakultások vitája című művét.

Most, hogy röviden felvázoltam Derrida új koncepcióját, hadd fejtsem ki, milyennek kell lennie ezen elmélet alapján szerintem a modern egyetemnek. Egy ilyen egyetemnek el kell érnie a kérdezés és javaslattevés feltétlen szabadságát, azt, hogy kritikái megfogalmazásával az ellenállás végső helye legyen és annak jogát, hogy nyilvánosan mondhassa ki mindazt, amit az igazság kutatása, tudása és elgondolása megkövetel. Az ilyen viták legfőképp a humán szakokon bontakozhatnak ki, ezért beszél elsősorban ezek megreformálásáról. A globalizált világ (ő mondalizációnak hívja a jelenséget) „kedvenc” fogalmai, olyanok, mint például az emberi jogok vagy az emberiség elleni bűntett. Mi lenne annak az eredménye, ha az egyetem az általa felvázolt módon működne? Az, hogy az „ilyen műveket létrehozó gondolkodás-események által elérjük, hogy történjen valami az igazsággal vagy az emberiség fogalmával.”[4] Vagyis az egyetem funkciója a kérdezés lenne. A feltétel nélküli egyetem sem gazdasági, sem politikai célokat nem szolgálna, hanem függetlenül működő „intézmény” lenne. Az ilyen fajta kérdezés és nyilvános megmutatkozás kitüntetett helye pedig, mint azt már fent említettem, a humán szakokon van. Itt történhet meg a dekonstrukció, a másképp gondolkodás elvének igazi működésbe lépése a felsőbb igazság elérésének reményében. Mindez azonban csak a jelenlegi humán szakok átalakításával lehetséges.  A tanárok szerepe is központi fontosságú ebben a változásban, ugyanis nem csak tanítaniuk, tudást átadniuk kellene, hanem performatívnak is kell lenniük. Egy tanár megnyilatkozása hasonlít egy hitbeli aktushoz, elköteleződéshez, egy tanúságtételhez, annak hirdetéséhez, hogy mi is ő   és ezzel egy időben hallgatóit felszólítja, hogy higgyenek neki. Derrida ezek után felvet egy érdekes kérdést a munkával kapcsolatban. Gyakran gondolkozunk el magunk is, hogy van-e különbség hivatás és munka között. Erre a problémára világít rá Derrida is, mégpedig az egyetemen dolgozó munkások szempontjából. Azt állítja, hogy a munka nem azonos a gyakorlattal és a munkát végző alanyt nem mindig nevezzük munkásnak. Léteznek ugyanis olyan aktivitások és ráadásul olyan teremtő aktivitások, melyek nem számítanak munkának. Így a diákokat sem nevezik dolgozóknak, mivel nem kapnak fizetést (az ösztöndíjtól itt eltekintünk), annak ellenére, hogy sokat dolgoznak, de csak akkor ismerik el munkának cselekedeteiket, ha valamilyen többlet feladatot vállalnak. „Sokat lehet tehát úgy is dolgozni, hogy a társadalom nem ismer el munkásnak.” [5] De lehet munkásként is úgy dolgozni, hogy a cselekvés eredményét ne munkaként ismerjék el, tehát ne lényegi termékként. Valami ilyesmi megítélése van a társadalomnak a filozófiával szemben, ezért mondja Derrida, hogy ami ilyenkor keletkezik, az nem termék, hanem mű (legalábbis annak kellene lennie). Az egyetem humán szakjainak pedig az lenne a feladata, hogy ilyen műveket hozzanak létre, melyek nem tisztán elméleti tudást jelentenek. Az utóbb felvázolt alapon működő, jelenlegi egyetemek így bizonyos korlátozást vállalnak munkájukra nézve, melynek megszüntetve megőrzését javasolja Derrida. Megszüntetésére azért van szükség, mert az egyetem jelenlegi definíciója, elméletközpontúsága szerint nincs hely a performatív típusú diskurzusok számára. Végső következtetése, hogy a jövő egyetemei el fogják kötelezni magukat a gyakorlati és performatív szerepek mellett és nem fogják megtiltani az egyedi művek létrehozását. Hogy ezt elérhessük a humán szakokon a következőket kell tárgyalni szerinte: a tanítás, szakma, hitvallás, professzorság története, az irodalom története, az embereszme története, jogi problémák (Emberi jogok nyilatkozata, nők jogai, emberiség ellen elkövetett bűnök, nemzetközi jog stb.), a demokrácia története és a függetlenség eszméje, a nemzetállamok határai, szuverenitás, technikai innovációk, a munka vége és ennek következményei az egyetem szempontjából. (A munka végének igen érdekes tárgyalásába kezd, és azt mondja, hogy a robotikai forradalom következményeképpen az egyetlen megmaradt munkás a „tudás” munkása lesz.) Ha mindezen javaslatokat betartva szerveznénk újra egyetemi, oktatási rendszerünket, akkor az egyetem az a hely lenne, ami ki van téve a valóságnak, ott lenne a világban, amelyet megkísérel elgondolni felelőssége teljes tudatában.

Vajon ilyen lesz a holnap egyeteme? Tele vitával, kritikával, szabad véleménynyilvánítással, dialógust kezdve a társadalommal és annak problémáival? Olyan egyetem lesz-e, amire Derrida utal, „amely az lenne, aminek mindig lennie kellett volna, vagy amit mindig képviselnie kellett volna, azaz elvéből és elvében intézményében szuverén módon önálló, feltétlenül szabad, beszédében, írásában, gondolkodásában szuverén. Olyan gondolkodásban, írásban, beszédben, amely nem csak a tudás archívuma vagy előállítása lenne, hanem távol minden utópikus semlegességtől, performatív mű is volna”[6]? Talán.

Minden esetre a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karán 2011. május 10-én megrendezett „Filozófia nap” diákkonferencia előadásai és beszélgetései során is világossá vált, hogy a filozófia még mindig arra törekszik, hogy meghatározza helyét a világban és a szaktudományok között.  Ebben a világban, amit talán legjobban a technokrata jelzővel illethetnénk, a filozófia eddigi, akadémikus oktatásának valóban nincs helye. Bár soha nem lesz olyan értelemben gyakorlati haszna, mint pl. a rákkutatásnak, de talán ilyen elvárásokkal nem is méltó felé fordulnunk. Azonban korunk alapproblémáinak felkutatásában és talán megoldásában is a többi tudománnyal karöltve szerepet játszhat. A kérdés csak az, hogy ezt a szerepet valóban fel kell-e és neki kell-e felvállalnia. Derrida nyomán én úgy vélem, a válasz e kérdésekre: igen.


[1] Lásd: Jacques Derrida: La différance. In Margins of Philosophy, Chicago & London: University of Chicago Press, 1982.
[2] Uő. A szakma jövője, avagy a feltétel nélküli egyetem. Iskolakultúra 36. Veszprém, 2009. 36 o
[3] Georges Canguilhem (1975): Nouvelle Critique, 84. mai 29. Idézi Derrida (1990): Privilège. Titre justificatif et Remarques introductives, Du droit à la philosophie, Galilée, Paris, 44 o.
[4] Jacques Derrida: I.m.13 o. Uo. 22. o.
[5] Uo. 22. o.
[6]  Uo. 20. o.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr943545071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása