HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) karlik anett (1) Karlik Anett (2) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2013.07.23. 18:27 bekat

Versek egy „naplóban”

Címkék: juhász anikó

Németh Nóra Juhász Anikó: Kék repkények, bukott angyalok c. kötetéről

Egy naplót tartok a kezemben. Ha kinyitom, nem odavetett sorokat, hirtelen ötlettől vezérelt bejegyzéseket találok benne, hanem nagyon is pontosan, tudatosan megírt, átgondolt verseket. A költemények megformáltságuk mellett rögzítik a keletkezés frissességét, a pillanat örömét. A jelenről alkotott benyomások, amelyeket egy pointillista festmény sem fejezhetne ki jobban. A versek „képpontjaiból” nemcsak színek, árnyak és fények kerülnek elő, hanem ízek, illatok, dallamok is elénk szöknek.  Tökéletes impressziók egy verseskötetnek „álcázott” napló lapjain. És miért nem tévedek, ha naplónak nevezem? Mert olyan életeseményeket, élményeket, átélt vívódásokat rögzít, amelyek csupán egy napló intimitásában jelenhetnek meg. Ez Juhász Anikó Kék repkények, bukott angyalok című verseskötete.

 (kép 2.).JPG

Juhász Anikót elsősorban nem költőnőként tartja számon a szakirodalom, hanem filozófusként, akinek a fő kutatási területe a modern kor egzisztenciálfilozófiája. E terület kapcsán számos könyve jelent már meg, többek között ő írta az első összefoglaló magyar nyelvű monográfiát Oswald Spenglerről. Szakirodalmi munkássága mellett kiemelkedő alkotásai lírai művei. Számos díjat nyert el különböző pályázatokon (Napkút Kiadó pályázata, Erkel-pályázat). Verseit először az Üvegfalak, bádogtetők című kötetbe gyűjtötte össze, majd ugyanebben az évben megjelent a Kék repkények, bukott angyalok című kötete. 

A Kék repkények, bukott angyalok kötetben a szerző négy ciklust különített el, és minden ciklusnak metaforikus címet adott: Korallzátonyok; Mozgóképek, állomások; Holdak és macskák az életügetőn, valamint Jelenetek a könyvek életéből. A címek minden esetben egy-egy részletet emelnek ki bizonyos versekből, s ezek a töredékek sokszor ismétlődnek a versekben. A ciklusok azonban nem különítik el a verseket olyan élesen, mint azt sokszor tapasztaljuk más költőknél, észrevehetőek bizonyos átfedések a ciklusok között. A versekben nincs egységes ritmusrend, pusztán akusztikai jegyek és szélsőséges metaforikus képek vezetik a verset. „Az utcára indulok, / de előtte még a postaláda / újságfelhőit eresztem / szabadon.” (Tapasztalat) A szinesztézia eszközét nagyszerűen alkalmazza, minden érzékszervünkre hatással vannak képei, ha állításunkat példával szeretnénk alátámasztani, vegyük szemügyre a Tavaszodnék című vers néhány sorát: „tavaszt akartam a / szobába, a hamutartó mellé zöld jókedvet, / még ha apró cserepekbe telepítve is”. A versek sajátos ritmusa teszi meghatározóvá a műveket. A szabad vers adta lehetőségeket teljes mértékben kihasználja, és mégsem válnak kuszává, nehezen érthetővé a művek.

A sorvégek gyakran nem lezártak, hanem az enjambement eszközével lépnek át a következő sorba. Ezzel az eszközzel kiválóan lehet a sorvégekkel játszani, és akár azzal is még több mögöttes tartalmat vonni a versbe, az explicit direktségét háttérbe szorítva, az implicit sejtelmességének, játékának engedve. A szövegekben ritkán alkalmazza a pontot egy gondolat lezárására. A pont használata csak megszakítaná az asszociációt, amitől a vers megbomlana. A  benne elinduló gondolatot a képzettársítás vezette. Ez a gondolatpatak szabadon folyik, és utat tör magának a papíron: nem szabad megállítani egy ponttal, csak irányítani lehet egy vesszővel. “Teát főzött, ruhája súrolta a / ház falát, kezén még megbillent / a gond, nesztelen volt, akár az / észrevétlen árnyak, késeket pakolt, / a kanálról azt gondolta... várhat.” (Tél)

A versekben vannak bizonyos tárgyak, s a tárgyak mellett néhány élőlény, melyeket különös jelentőséggel ruház fel, ezek toposzokként ismétlődnek a kötet lapjain.  Lajstrom helyett csak kettőt emelnék ki ezek közül: a cipőt, valamint a könyvet. A könyvek, melyek útmutatást adnak, forrásul szolgálnak az élethez, ihletőként az alkotáshoz: „Amott egy másik könyv, pipiskedve / simogatja egy gyerek, s mikor a jeges- / medve fejéhez elér, egyszer csak hó / hull a kezéből, és a jegesmedve / elindul, kiszáll a képből, s megy”. (Jelenetek a könyvek életéből) Azonban a könyvekkel mint a tudás hordozóival, egyáltalán magával a tudással sem mindig ennyire harmonikus a viszony. Hiszen az uralkodó, hatalom által is legitimált tudomány mindig valaminek az ellenében jön létre azáltal, hogy bizonyos tartalmakat a perifériára utal, rosszabb esetben „indexre tesz”. Reflexiónkkal valóban az állatvilág fölébe emelkedünk? Természet és kultúra ellentéte valóban feloldhatatlan? Ha végső megoldást nem is kapunk a Prozológia című versből, a probléma sajátos megközelítését találhatjuk benne: „Mondd, természetre rendeltettünk-e, avagy a könyvre? S át- / foghatja-e a másiknak gyilkolása nélkül mindkettő / életünk legbensőbb húrjait?”  És a vers végére nyilvánvalóvá válik, hogy itt nem egyszerű tárgyi kérdésről van szó, hanem a költő számára is egzisztenciális téttel bíró küzdelemről. Hiszen az írás nem egyszerű passzió, az idő múlatásának érdekes alternatívája, hanem iszonyatos, rettenetes boldogság, a lélekből felszakadó sóhaj külsővé tétele: „…egybehangolva ülni / minden idővel, kellemes érintésűvé tenni az estét, s / felszínre hozni az írás … az írás / felejthetetlen és megfejthetetlenül iszonyú örömét.“

Sok versében felbukkannak a város apró rezdülései, s nemcsak a tárgyak moraja, hanem az emberek, a város mindennapi életének fontos szereplői is megjelennek: az utcán limlomok közt kincset kereső koldus, a tehetséges muzsikus cigány, akinek hegedűszavára már nem tartanak igényt, az élőzene fölébe kerekedett a gépzene. Micsoda értékvesztett állapot!  Majd újabb kép kerül elénk: közmunkások szorgos hada rohanja meg az utcát. S ez a sokféle hangulat, színvilág egyetlen város – Szeged – külvárosából érkezik hozzánk. A költőnőnek nem kellett csatákat vívnia témáért, csupán kilépett az utcára: „Reggel volt, s hagytam, hogy / a cipőm összes pórusát átjárja / az álomból ébredő város lehelete.” (Külvárosom – egy Liszt Ferenc halála utáni korban)

Ahogy az élet megfogan és világra jön, bizony búcsút is int egyszer a földi létnek: a bölcső már ott ring a sír fölött. A kötet elején Egy férfiember. Sír című versben szembesülünk a kisgyermek elvesztésének tragédiájával: egy édesapát látunk, aki halott gyermeke fényképét gyűrögeti idegesen, fogja egyre erősebben, mintha attól tartana, hogy valaki megfosztja egyetlen kincsétől, kisfia drága emlékétől.

A gyermek érthetetlen szenvedése és halála mellett az élet eliramlása egy idős ember esetében másképp értelmeződik, aki az életet megélte a maga teljességében: az emlékek élénkebbé válnak az elszámolás órájában: „s az ember a pillanatban még önmagát újra megtanulja”. (Mikor az ember néha…) De akármennyire próbálunk a „jó halál” és a mennyei élet reményében megnyugodni, mégis mindig ott bujkál bennünk a kérdés: „Te mindig itt voltál, hát ott most hogy lehetnél?”  (Halálod hajnala) Juhász Anikó verseiben rámutat erre a paradoxonra, és arra késztet, hogy a kételkedést, a szorongást ne fojtsuk el magunkban, hanem merjünk számot vetni a kínzó gondolatokkal.

Juhász Anikó: Kék repkények, bukott angyalok. Budapest, Napkút Kiadó, 2012. 100 oldal.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr555421935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása