HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) hörcher ferenc (1) Hörcher Ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2013.12.03. 06:47 ikkes

Titokzatos közösség

Címkék: Gubán Viktor Overview

Gubán Viktor 

Az Overview című dokumentarista rövidfilmről

2012 decemberében a Harvardon mutatták be azt, az azóta a videómegosztókon is elérhető, alig 20 perces dokumentumfilmet[1], amely kivételesen gyönyörű képkockák segítségével egy különös tapasztalatot próbál megközelíteni. A filmben megszólaltatott asztronauták, írók, filozófusok az ún. overview effect jelenségét boncolgatják, melyről azok az űrhajósok számoltak be, akiknek az atmoszférát elhagyva alkalmuk nyílt kívülről rápillantani bolygónkra. A kifejezés, amely kissé esetlenül, de a lényeget jól érzékeltetve összbenyomás-effektusként fordítható, Frank White-tól származik, akinek The Overview Effect: Space Exploration and Human Evolution című, először 1987-ben megjelent könyve szolgált a film alapjául. White egyébként maga is szerepel az összeállításban, melynek elkészítésében hathatós segítséget nyújtott a brit Planetary Collective[2] számára.

MegaEarth01.jpg

A történet ott kezdődik, amikor 1968-ban a Holdat elsőként megkerülő Apollo-8 legénységének egyik tagja kézi kamerájának lencséjét az űrhajó ablakán át váratlanul a Föld felé fordította. Ez volt az első alkalom, hogy a földlakók a világűr egy távoli pontjáról nézhettek vissza saját otthonukra. Az élmény többeket – még televízión keresztül is - sokként ért. A műholdak és teleszkópok által sugárzott képáradatban ezt ma már nehéz átérezni. Mégis, a saját magunkra és az élőhelyünkre való rátekintés perspektívája ekkor végérvényesen megváltozott, az új látópont felvételének következményei foglalkoztatni kezdték a gondolkodókat. A dolog jelentőségét hangsúlyozva David Beaver az Overview Institute egyik alapítója az egyik asztronautát idézve úgy fogalmaz, hogy bár a küldetés eredetileg csakis a Holdra koncentrált, utólag talán nagyobb jelentőségre tett szert az, hogy általa visszatekinthettünk a Földre.

Az űrbe kilépőket az Apollo-8 utasaihoz hasonlóan drasztikus élményként érte a Földdel való újfajta találkozás. A filmben elhangzó súlyos jelzők - megrázó, félelmetes, megsemmisítő, nehezen leírható - olyan erőteljes, nem várt tapasztalatról árulkodnak, amiről Edgar Mitchell, az Apollo-program egy másik asztronautája egyenesen kvázi-vallásos, eksztatikus érzetként számol be. Mitchell, aki valamiféle egység-élményről beszél, elmondja, hogy képzett kozmológusként pontosan tisztában volt annak objektív, tudományos igazságával, hogy saját magát, akárcsak a legénység többi tagját ugyanazon anyag építi fel, mint a csillagokat, a közvetlen tapasztalata azonban nem intellektuális, hanem intuitív kategóriákkal magyarázható. Talán nem véletlen, hogy a Nemzetközi Űrállomás lakói, saját bevallásuk szerint, szabadidejük nagy részét az ablakokra tapadva töltik: az alattuk elsuhanó Földet nézik. S miközben kívülről, bolygóként szemlélik azt, minden korábbinál erősebb benyomásuk támad azzal kapcsolatban, hogy kiszakíthatatlan részei, mondja David Loy filozófus.

A film szereplőinek beszámolói akár a látás újkori történetébe is beilleszthetővé válnak. Ahogyan Földényi F. László 2010-ben a Kalligramnál megjelent kiváló könyvéből[3] kiderül, a „föntről való rátekintés” élménye s az unio mystica vagy az omnivízió ezzel összefüggésbe hozható, kezdetben teologikus kívánalma folyamatosan megjelenik az útirajzokban, miközben a technikai fejlődés következtében látópontunk egyre magasabbra és magasabbra kerül. Petrarca, hasonlóan Friedrich festményének vándorához, még a hegytetőn érzett hasonlót („Első pillanatban a roppant látványtól megrendülve álltam…”), 1783-ban már a hőlégballonok első utasai írnak az égbe emelkedés közbeni elfogódottságról. A 19. században, Európában mindenfelé kitör a kilátótornyok építésének láza, s mivel mi magunk végül sikerrel emelkedtünk oda, ahol azelőtt Istent gondoltuk lakozni, az ég a természettudomány felfedezésre váró, teológiai szempontból kiüresedett terepévé vált. Az űrbe való természettudományos célzatú kilépés ennek a felemelkedési folyamatnak az aktuális végállomásaként értelmezhető. Az overview effect pedig, rokonságban a madártávlatból szemlélődő korai utazók benyomásaival, a minden eddiginél tágabb perspektíva nyújtotta misztikus-katartikus rácsodálkozás, „az esztétikai harmóniának, az ésszel körülhatárolhatatlan tökéletességnek”[4] és a tőle való nagyfokú függésnek a közvetlen vizuális élmény adta megsejtése. A tudományos gondolkodás tárgya (Földünk) ebben a mozzanatban óhatatlanul megszemélyesül. A filmben megszólalók egyúttal utalnak egy további értelmezési tartományra, mely szerint az effektus a keleti kultúrkör egyes tradícióiból is levezethetővé válna. Ezekben ugyanis a nyugati gondolkodásnál jóval hangsúlyosabb szerepet kap az egyén és a világ elválaszthatatlan, spiritualitásként is megragadható egységének kérdése.

Az overview effect kapcsán Beaver szerint nem is elsősorban a meditatív aspektust érdemes hangsúlyozni, hanem mindenekelőtt azt a kognitív eltolódást, amit a Földdel mint élővel való találkozás okoz, s melynek mellékhatása bolygónkkal kapcsolatos felelősségérzetünk növekedése. Ezen a ponton válik világossá a készítők valódi intenciója. Az űrutazók egyike egyenesen „kijózanító” felismerésnek nevezi az azzal való szembesülést, hogy minden élőt, ami a Föld felszínén található, arányait tekintve csupán egy papírvékonyságú hártya védelmez a világűr hatásaitól. Kozmikus perspektívából szemlélve pedig még inkább húsba vágó az ember okozta erózió, erdőirtás vagy éppen légszennyezés nyomainak felfedezése. Frank White és társai voltaképpen az asztronauták ehhez hasonló egyéni élményeit igyekeznek felhasználni arra, hogy minél szélesebb körben megismertetve ezt az eleven hatást, cselekvésre szólítsanak fel.

De bármennyire is izgalmas, személyes megközelítésről van szó, az overview effect egyébként kitűnő dokumentarista láttatása csupán egy a számtalan humanista, természettudatosságra felhívó technika közül, melyeknek eredménytelenségéről magunk győződhettünk meg. "Mentsük meg a Földet, mert ha elpusztul, mi is vele pusztulunk!" Ez az unalomig ismételt, hatástalan toposz a végkifejlet, mely ráadásul félrevezető is, hiszen arra enged következtetni, hogy bolygónk életkilátásai tőlünk függenének. Nekünk azonban nem a Földet, hanem a földit kell megmenteni, nem a Földnek, hanem nekünk van szükségünk segítségre. Hiába érzik úgy a film asztronautái, hogy egymás elválaszthatatlan részeiként utazunk a világűrben. Ha eljön a kritikus pillanat, űrhajónk leráz magáról, s ne legyen kétségünk, ki fogja heverni, hogy már nem tapossuk a felszínét. Egy darabig melegebb lesz, vadul tombolnak a viharok, és pár méterrel magasabban hullámzik majd az óceán. Aztán ez is elmúlik.

 



[1] https://www.youtube.com/watch?v=CHMIfOecrlo

[2] A csoportról bővebben lásd. http://www.planetarycollective.com/.

[3] Földényi F. László: Képek előtt állni. Adalékok a látás újkori történetéhez, Pozsony, Kalligram 2010.

[4] Földényi i.m. 86.o

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr525672673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása