HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) karlik anett (1) Karlik Anett (2) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) konferencia (1) Konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2016.02.16. 10:28 ikkes

Nagy csapás a versírás

Címkék: Tarantella kaj ádám bödecs lászló Theaterrepublik Ungarn

Szabó P. Katalin írása

2016. február 3-án tartotta a Doktoranduszok Országos Szövetsége Irodalomtudományi Osztálya az év első összejövetelét, melyet Kaj Ádám Tarantella című színdarabjának premierje (február 1.) és annak irodalmi és kritikai vonatkozású megbeszélése köré szerveztek.

bodecs_laci_kaj_adam.jpg

A beszélgetésben négy, a színházhoz és a kortárs irodalomhoz értő személy vett részt. Kaj Ádám költő, drámaíró és a Theaterrepublik Ungarn társulat rendezője, a Pannon Tükör Fiatalok, pályakezdők rovatának vezetője, akinek első verseskötete 2010-ben jelent meg Magánevangéliumok címmel, első színdarabját (Színészköztársaság) pedig tavaly mutatták be a Szegedi Nemzeti Színházban. Az Apokrifnál indult, azóta többek között a Hévíz, a Műút, a 2000 szerzői között számon tartott Bödecs László költő és kritikus első verseskötete tavaly jelent meg Semmi zsoltár címmel. Kollár Zsuzsanna (ELTE BTK) a magyar és európai felvilágosodás doktori program végzős hallgatójaként a 18-19. századi magyar irodalmi és színházi élet ismerője. Kalmár Balázs pedig színházesztétaként, ahogy a beszélgetés is megerősítette, a magyar és nemzetközi színházi kapcsolatokhoz alaposan értő színikritikusként csatlakozott a beszélgetéshez. Az összejövetel tehát már a beszélgetés résztvevőivel megvalósította az egyetemköziséget, hiszen Kaj Ádám a Pázmányon végezte a magyar alapszakot, majd Kollár Zsuzsannához hasonlóan ő is a Károlin tanult színháztudományt. Kalmár Balázs jelenlegi, Bödecs László pedig egykori hallgatóként képviselte az Eötvös Loránd Tudományegyetemet.

A beszélgetés első felében felelevenítették a 2013-ban, Budapesten alapított színtársulat (Sz-projekt) kezdeteit, és a társulat első előadását, mely Hajnal Géza Ördögárok című műve (a darab rendezőjének saját kifejezése szerint: „drámázat”, vagyis dráma és példázat ötvözete) volt. Miután Kaj Ádám a Szegedi Nemzeti Színház munkatársa lett, Szegeden a társulat Theaterrepublik Ungarn néven olyan szegedi egyetemistákkal és fiatalokkal is gyarapodott, akik később valóban a színházi világ elhivatott tagjai kívántak lenni. A társulat nyitott a szegedi színészek felé. A Szegedi Nemzeti Színháznak és az Sz-projektnek közös produkciója is említésre került a beszélgetésben: a Nyiratkozások, mely Bohumil Hrabal Sörgyári capriccio című műve alapján készült, és többek között Budapesten is megtekinthető volt. A beszélgetésből megtudhattuk, hogy Kaj Ádám első színdarabját a Magyar Művészeti Akadémia pályázatára írta, ahogyan ő fogalmazott: az első magyar színtársulat „mesébe illő elhivatottságáról”. A Kelemen László színtársulatáról szóló színdarab már független produkció volt, mert a drámaíró, rendező visszavágyott a független szférába.

Az est második felének felvezetését a Tarantella két színművészének, Vámos Vicának (Psyché) és Bilicsi Mónikának (Dukai Takách Judit) a drámaíróval, rendezővel való megismerkedése, szakmai együttműködésük és színházi világuk szépségeinek a bemutatása adta, majd áttértek a Tarantella alapgondolatára. A résztvevők megtudták, hogy a színdarab kiinduló ötlete Vámos Vica operaénekesnőé volt; a színművésznő nagy szeretettel nyilatkozott Ádám lelkesedéséről, emberi és szellemi jelenlétéről, ahogy a darab tervét gördülékenyen megvalósította.

goethe_arc.jpg

A színdarab alapmotívuma két nő egymáshoz és egymással való viszonya, Psyché biszexuális karaktere, aki a színdarab fiktív szereplőjeként párt alkot Dukai Takách Judittal. Judit konvenciókhoz való ragaszkodása, szabálykövetése kontrasztban áll Psyché jellemével, akit nem lehet gúzsba kötni. A beszélgetés során Bödecs László hívta fel a figyelmet a címre és annak lehetséges művészeti kontextusaira, a színdarabban ugyanis Psyché és Judit tánca az egymásratalálás és az önfeledtség kulcsfontosságú pillanata, s nem véletlen, hogy a tánchoz a ritmust Psyché pók témájú verse adta. Kaj Ádám Bödecs László felvetésére reflektálva elmondta, a tarantella nemcsak a 18. századi eredetű olasz tánc képzetét hívhatja be az interpretációba, hanem éppen Weöres Sándor Tarantella című versét is, melyből álljon itt egy részlet: „Én rám aztán nagy tsapás /A vers irás, /Tinta nyalás, /Mert tirannicus, /Academicus, /Ott únalom /Lapítt agyon, /Mint vastag kövér /Méltóságu férj.” Bödecs László foglalta össze a Kaj Ádám színdarabja és a Weöres-vers által tematizált fiktív világban bekövetkező jelenséget, vagyis azt, amikor „a költészeti forma az emberi létezés formájává” lesz. Judit, mint a metrum által behatárolt költőnő, a Berzsenyi által szabott időmérték és szabályok útján járó ember vonzódik Psyché és az ő szabadsága iránt, ezért is lesz a színdarabban nagy jelentősége a beszélgetés során is többször emlegetett „Csókolj meg!” jelenetnek.

A klasszikus magyar irodalomban jártasak számára Berzsenyi és a csók gondolata rögvest a költő 1810-es pesti kirándulását idézné fel, de ahogy Kölcseyék társaságában, úgy Kaj Ádám színdarabjában is a csók a beavatási rítus elemévé lett. Kalmár Balázs és Bödecs László egyaránt hangsúlyozták a színdarab díszletének ügyes megoldását, ti. hogy a színpad közepén az előadás egésze alatt egy férfiarc volt látható, melynek különböző funkciói voltak: nézett a szemével, de le is hunyta őket , száján keresztül pedig levelek érkeztek a korszak nagy költőitől. A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a Pipei Borbála által tervezett díszlet központi motívuma rendkívül rétegzett jelentésű: az eredetileg Goethe-arckép a színdarab kezdésében ténylegesen is emlegetett, Psyché szerint a Faustot soha be nem fejező Goethe. Azonban később fokozatosan a Judit érzelmi és költői világát totálisan uraló Berzsenyivé válik, aki távollétével is drasztikusan jelen van, de megtestesíti például a leveleit „köpködő” Kisfaludy Károlyt is.

o_berzsenyi.jpg

Ide kapcsolódik, hogy Kollár Zsuzsanna még a beszélgetés kezdésében hangsúlyozta, a színdarab megtekintése során a valóságreferencialitás egyikük esetében sem merült fel: tehát a történelmi realitást nem kívánták, nem is kívánhatták megvitatni. A színpadon megjelenő alakokban embereket láttak, nőket, akik nem Dukai Takách Judit . Olyan izgalmas kérdések merültek fel azonban ezen a ponton, mint például az, hogy egyáltalán számít-e, hogy itt két nő kapcsolatról van szó? Hiszen, ahogyan abban megállapodtak, „ugyanaz a forgatókönyv jelenik meg minden kapcsolatban”, Judit a szerelmi viszonyban „férfivá” válik azáltal, hogy bevezeti Psychét az irodalmi életbe. Kaj Ádám viszont kifejtette, hogy szándéka szerint drámájában „két költőnő lázadása mutatkozik meg egy maszkulin világban”, s emlékeztetett rá, hogy a színdarabban van utalás Sapphóra is.

Kalmár Balázs kritikai észrevételei elgondolkodtatták a közönséget is, többek között például azzal kapcsolatban, hogy a színdarabban „volt egy nagy adag irónia”, s felidézte, hogy habár ő értette a Faust-poént, nem biztos benne, hogy ezt a többi néző is értette-e. Ismert irodalmi tekintélyek nevei kerültek a szövegbe, ezek „boldog bölcsész-pillanatok”, de vajon minden közönségnek megvan-e a kulturális háttértudása egy ilyen jellegű színi előadáshoz? Kaj Ádám a beszélgetésnek ebben a szakaszában szép állásfoglalást tett amellett, hogy a színház pedagógia is, nemcsak szórakozás: „fogom a néző kezét, és felemelem” – fogalmazott. Itt visszakapcsolt a Színészköztársasághoz, s elmondta, ott azt kívánta megmutatni, hogy „nincs szégyellnivalónk” a magyar színjátszás kezdeteit tekintve sem. Kollár Zsuzsanna Kaj Ádám klasszikus magyar irodalmi tematikát feldolgozó munkáival kapcsolatban kortárs magyar irodalmi párhuzamokkal érzékeltette, hogy a korszak iránt élénk érdeklődés figyelhető meg a mai irodalomban, amit Fráter Zoltán, Péterfy Gergely, Borbély Szilárd munkái is bizonyítanak. Kaj Ádám elmondta, valóban szívesen nyúl a korszakhoz, mert szereti a felvilágosodást, foglalkoztatja a francia forradalom hatása, valamint az a kérdés, hogy itthon hogyan tudták az akkor élő arisztokraták erősebben alakítani a történelmet. A levelezés, az információ terjedése bámulatba ejti, hiszen úgy tűnik számára, hogy a kor alkotói, gondolkodói valóban mindenről tudtak, mindenről értesültek.

szinesznokkel_teljes_csapat.jpg

Kollár Zsuzsanna jövőre vonatkozó kérdésére válaszolva a drámaíró elmondta, hamarosan Kolozsvárra utazik, ahol Bergman Jelenetek egy házasságból című darabját állítják színpadra,[1] majd Szegeden a szabadtéri passiójáték megrendezése következik, májusban pedig a Jónás könyvét fogják megidézni. A Tarantella című előadás március 15-én újra megtekinthető lesz Budapesten. Továbbá beszámolt róla, hogy elnyerte a Goethe-Institut minden évben meghirdetett színházi hospitációs ösztöndíját, amely lehetőséget biztosít számára, hogy egy németországi előadásnak lehessen rendező hospitánsa („Regiehospitanz, melynek Magyarországon nincs megfelelője”); németországi utazására az ősz folyamán kerül sor.

 

[1] A cikk megjelenésének időpontjára már hazatért.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr958395176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.