HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2017.03.28. 18:20 ikkes

Derridán innen, Heideggeren túl

Címkék: filozófia derrida Heidegger Nyírő Miklós Zsurzsán Anita

Zsurzsán Anita írása

A 2009-es év nem csupán a nagyhatású német filozófus, Martin Heidegger születésének százhuszadik évfordulója, hanem a nem kevésbé jelentős francia gondolkodó, Jacques Derrida halálának ötödik évfordulója is volt, ráadásul a német filozófus tagadhatatlanul nagy hatással volt Derrida gondolkodására is, ami többek között a máig sajátos Heidegger-recepcióban is egyértelműen tetten érhető. A két filozófus gondolkodásának sajátosságait és életművük vizsgálatát tűzte ki céljául a Hermeneutika és jelenkor című filozófiai konferenciasorozat 2009-es állomása, amelynek legfontosabb célja  – a megannyi gondolkodásbeli különbség és egymástól radikálisan eltérő vonás ellenére – a két gondolkodó törekvései közötti rokonság bemutatása volt.

heidegger_derrida.JPG

Az említett konferenciasorozat eredménye az a tanulmánykötet, amely 2012-ben jelent meg a L’Harmattan Kiadó és a Magyar Filozófiai Társaság gondozásában Filozófia mint de(kon)strukció: Heidegger és Derrida címmel, és amely a két vizsgált filozófus munkássága iránt érdeklődő hazai gondolkodók reflexióit tartalmazza különböző kapcsolódó témákban. A tanulmánykötetet Nyírő Miklós hermeneutika-kutató szerkesztette, aki a kötethez írt előszóban felvázolja a tanulmánygyűjtemény keletkezésének körülményeit és célját, amely által az olvasó kontextusba tudja helyezni Heidegger és Derrida eszmetörténeti kapcsolódását és filozófiatörténeti jelentőségét.

A kötet címében szereplő „filozófia mint de(kon)strukció” nyelvi formula már egyfajta utalást is jelent a két gondolkodó filozófiájában rokonítható törekvésekre, ugyanis a destrukció fogalma Heidegger filozófiájában több szempontból alapvető terminus, míg a dekonstrukció fogalma Derrida gondolkodásának egyik meghatározó alappillére. E két fogalom összevonása a címben, a de(kon)strukció szó nyelvjátéka mögött leginkább az az eszmetörténeti összefüggés áll, amiben a két gondolkodó az európai filozófiatörténeti hagyományokkal való szembenállását fejezi ki egy újfajta, radikálisabb gondolkodásforma megalkotásában. Heidegger filozófiájának egyik alapja a hagyományos nyugati metafizikai szemléletmód lebontásának, azaz destruálásának szándéka, vagyis a filozófiai gondolkodás felszabadítása évszázados bilincseiből, hiszen az szerinte megfeledkezett eredeti céljáról. Heidegger destrukcióját az motiválja, hogy a filozófia képes legyen olyan elemi kérdések megfogalmazására, mint amilyen például a lét értelmének kutatása. Derrida dekonstrukció-fogalma szintén ebből a heideggeri értelemben vett lebontásból származik, azaz a hagyományos európai filozófiatörténettel szembeni egyfajta kritikai magatartást takar, habár a heideggeri destrukcióval ellentétben ez olyan jelenséget jelent, amelyben bár elvesznek a már meglévő „konstrukciók”,  közben mégis új jelenségek/jelentések jönnek létre.

A kötet két nagy szerkezeti egységből áll, az első rész a Hermeneutika és dekonstrukció címet viselő fejezet, amelyben átfogóbb jellegű tanulmányokat találunk a két gondolkodó alaptörekvéseiről, így például Heidegger destrukció-fogalmával kapcsolatban bővebben is olvashatunk nyelvfelfogásáról és a metafizikai hagyományoktól való eltávolodás módszertani és egyéb törekvéseiről és gondolati jellegzetességeiről. Ehhez viszonyítva természetesen kibontásra kerül Derrida dekonstruktív nyelvfelfogása, a heideggeri időfelfogás derridai értelmezése, valamint Derrida viszonya a hermeneutikához, illetve a híres Gadamer-Derrida vitáról is találhatunk cikket, többek között például ehhez kapcsolódó tanulmány született Lengyel Zsuzsanna Mariann tollából, amellyel eddig meglehetősen kevesen foglalkoztak, ezért ez külön érdekesség a válogatásban.

A kötet nyitótanulmányában Fehér M. István tesz kísérletet arra, hogy bemutassa a hermeneutika és dekonstrukció viszonyát, az esetleges összefüggéseket és legfontosabb eltéréseket. Az írás egyik alapja a híres heideggeri gondolat, miszerint a hermeneutika csak destrukció útján végezheti el feladatát – így kapcsolódik tulajdonképpen Derrida dekonstrukciófogalmához is. Fehér M. alaptézise ebben a dolgozatban, hogy a hermeneutikai megértésfogalom applikatív jellegéből adódóan Derrida dekonstrukciófogalma végső soron azt írja le, ahogy Derrida Heidegger destrukciófogalmához viszonyul, azaz ahogyan azt saját helyzetére alkalmazza.

A kötet egyik szintén érdekes tanulmánya Bacsó Béla „Ön-arc-kép” című írása, amelyben hasonló esztétikai problémákat jár körül a szerző, mint a 2012-ben megjelent azonos című, Ön-arc-kép – Szempontok a portréhoz tanulmánykötetében. Bacsó kötetének apropója Derrida 1991-ben rendezett kiállítása a párizsi Louvre-ban Mémoires d’aveugle, L’Autoportrait et autres ruines, azaz A vak emlékezete, Önarckép és más romok címmel, amely az azonos című könyvből indul ki. Derrida szövege nyilvánvalóan alapolvasmány a képiség és írás viszonyának vizsgálatát tekintve, ráadásul filozófiájának örök témái kerülnek elénk, mint amilyen a vakság fogalma is. E fogalom a filozófus számára egyszerre jelent művészettörténeti, esztétikai, vallási, pszichoanalitikus kategóriát, így a már korábbi műveiben is felmerülő témák, az arc, arckép, önarckép, látás, rajzok és metszetek interpretációja új megvilágításba kerülnek az idézett művében. Derrida legfőbb kérdései erre vonatkozóan, hogy hogyan láthatjuk önmagunkat, képes-e az ember erre egyáltalán, és hogy hogyan válhat láthatóvá mások számára.

Kulcsár-Szabó Zoltán tanulmányában Heidegger és Stefan George viszonyát vizsgálja, azaz az előző tanulmánnyal szemben itt már nem a képiségé, hanem az írásé a főszerep Heidegger sajátos nyelvfilozófiájában, a nyelv lényegéhez való hozzáférés lehetőségeinek tekintetében, amelynek mindig meghatározó szerepe volt Heidegger életművében.

A kötet második szerkezeti egysége a Pozíciók címet viseli, amelybe a szerkesztő azokat a tanulmányokat válogatta, melyekben különböző reflexiókat találhatunk Derrida más mértékadó 20. századi filozófushoz való viszonyára, így többek között Adornóhoz vagy Carl Schmitthez. Ebben a fejezetben többek között Krémer Sándor, Olay Csaba és Nyírő Miklós tanulmányaival találkozhat az olvasó.

A második szerkezeti egységből  Losoncz Alpár tanulmányát érdemes kiemelni, amely A kései politikai filozófia útvesztői, azaz Derrida füle címet viseli. A tanulmányban  a dekonstrukció mint filozófiai iskola, valamint a politikai gondolkodás és a politika jelenségeinek összefüggéseit igyekszik a szerző új megvilágításba helyezni . A tanulmány Derrida szerepére reflektál a francia baloldali gondolkodás kontextusában, amikor a világ legnagyobb részében a neoliberális kapitalizmus megingathatatlannak tűnő gépezete működik. A tanulmány szerzője tehát főleg azt a kérdést járja körül, hogy miként értelmezhető a dekonstrukció egyfajta politikai érdekeltségben. A szerző Derrida szövegeiből kiindulva elutasítja a történelem végéről szóló (neo)liberális elgondolást, és egyfajta messianizmus bevezetésével értelmezi Derrida törekvését a dekonstrukció politikai fogalmáról. A cikkben továbbá arra is kitér a szerző, hogy miként folytatható Arisztotelész elgondolása a barátságról Derrida nevezetes művében, és hogy miként függ össze a demokrácia és a barátság koncepciója, hiszen a jelenkori politikai retorikában mérvadó a barát-ellenség dichotómia, miközben Derridát leginkább az foglalkoztatja, hogy miként képzelhető el a politika az  európai hagyományban  a megszokott törzsi, testvéri és patriarchális viszonyokon túl. Losonczi összességében a Schmitt- és a Heidegger-féle gondolkodás hatását vizsgálja Derrida politika koncepciójára.

A kötet zárótanulmánya Nyírő Miklós tulajdonképpen összefoglaló jellegű, „Tartózkodás a radikalizmustól” Gadamer – Heideggeren és Derridán innen című írása, röviden számot vet a két nagy gondolkodó forradalmi alaptörekvéseivel, valamint Gadamer hermeneutikai szerepével és tartózkodó magatartásával valamennyi radikalizmussal szemben.

A kötet tehát széles olvasati lehetőségeket tartalmaz Derrida és Heidegger gondolkodásával kapcsolatban a már felvázolt fogalmak és koncepciók mentén. A válogatás érdeme mindenképpen az, hogy több szempontból és több filozófiatörténeti jelenség mentén értekezik a 20. század két meghatározó gondolkodójának kiemelt praxisairól.

Nyirő Miklós (szerk.): Filozófia mint de(kon)strukció: Heidegger és Derrida. Budapest, L’Harmarttan, 2012.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr9512383023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.