HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) karlik anett (1) Karlik Anett (2) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2017.05.13. 11:49 ikkes

Az értelmiség heterogén definíciói

Címkék: társadalomtudományok bölcsészettudomány filozófus szakma Rácz-Nagy Zsófia Pogrányi Lovas Miklós Lámpást adott e az úr kezünkbe

Rácz-Nagy Zsófia írása

A Lámpást adott-e az Úr kezünkbe? című kötet egy 1995-ben megjelent könyv (Az (magyar) értelmiség hivatása) mintájára készült el, amelynek szerkesztője, ifj. Fasang Árpád hetven magyar értelmiségit kért fel arra, hogy válaszolja meg a kérdést: mit is jelent ebbe a kategóriába tartozni? Ezt újragondolva, tíz évvel később Pogrányi Lovas Miklós állított össze egy új kötetet, hasonló elvek mentén, felkérve kortársait arra, hogy merengjenek el azon, mit értenek ma – a Kádár rendszer után szocializálódott fiatalok – az „értelmiségi” fogalmán.

lampastadott_konyv_borito-nyomdai-page-001.jpg

A kötet huszonöt nem túl hosszú írást öel fel, és a tartalmilag változatos cikkekből kitűnik, hogy mennyire sokféle megközelítési módja létezhet az értelmiségi fogalmának. Így az egyik legkiemelkedőbb konklúziója a kötetnek, hogy a középpontjába állított fogalom egységes definícióját megadni szinte teljesen lehetetlen. Ennek egyik fő oka, hogy ez a kifejezés önmagában képtelen elemzési kategóriaként működni; egzakt módon meghatározhatatlan. Mindent összevetve arra a következtetésre juthatunk, hogy ahány ember, annyiféle értelmiség-fogalom létezik. Erről árulkodik a szerzői gárda összetétele is, akik rendkívül színes és változatos területeken tevékenykednek – a közmunkástól kezdve az egyetemi beosztásig –, ebből következik, hogy széles spektrumon mozog a fogalomhoz való hozzáállás is. Ennek ellenére van egy-két olyan alappillér, amelyet a kötetet elolvasva ki tudunk emelni, és pár olyan kulcsfontosságú tulajdonság, amivel közelebb kerülünk a fogalom értelmezéséhez.

A szerzők írásait alapvetően három csoportra oszthatjuk aszerint, hogy milyen kiindulópontot választottak az értelmiségi fogalmának vizsgálatához. A szerzők egy kis része csupán személyes tapasztalatait felhasználva írta le véleményét a témáról, mások tárgyilagosan közelítették meg a kérdést, és az értelmiségi fogalmat egy adott történelmi korban vizsgálták. Végül a szerzők többsége ezt a két lehetőséget vegyítette: ők a tárgyilagosság mellett személyes tapasztalatukkal, véleményükkel is kiegészítették írásaikat.

Az értelmiségi kifejezés használatával kapcsolatban két szerző fogalmazott meg csípősebb kritikát. Az egyik ilyen élesebb minősítés Dr. Koncsek Krisztiáné, aki az értelmiséget egy baloldali terméknek gondolja, melynek létezését egyáltalán nem tartja szükségesnek, helyette a polgári értékeket teszi meg követendő példának és mércének. A „Gondolatok az értelmiségről – konzervatív szemmel” című cikkében azt hangsúlyozza, hogy az értelmiségi lét a baloldali liberális szellemi munkásokat jelöli, szerinte a jobboldali, konzervatív ember nem törekedhet az értelmiségi létre: e csoport számára a polgári létformát jelöli ki eszményi ideaként. Véleményével e kötet keretein belül perifériára szorul, ugyanis a szerzők többsége nem kérdőjelezi meg az értelmiség szükségességét, és a társadalomra kiható felelősségvállalási szerepét. Míg ezt az írást egy erős politikai szemlélet hatja át, addig megjelenik egy másik hangvételű cikk is, ahol maga az értelmiségi kifejezés használatának kritikája kerül előtérbe. Dr. Pelle Anita „Konstans multitasking – avagy egy mai magyar nagycsaládos tudástőkésnő mindennapjai” című írásáról van szó, amely szerencsésebbnek tartja az „értelmes ember” kifejezést használni, mert ez olyan emberre enged asszociálni, aki a gondolkodás eszközéhez nyúl. Ezzel szemben az „értelmiségi” szó számára egyfajta gőgöt fejez ki, és kirekesztő érzéseket társít hozzá. A szerzők zömében ugyanakkor nem kelt negatív érzést ez a szó, és végül is majdnem egyetértenek abban, hogy hiba lenne ezt a csoportot csupán a diplomás rétegre, vagy egy adott (szűk) társadalmi csoportra korlátozni. Sokkal inkább olyan tulajdonságokat, készségeket, képességeket hoznak fel az értelmiséggel szembeni elvárásként, amelyeket az embernek magának kell megszereznie. Mégis milyen alaptulajdonságokra gondoljunk?

Az első ilyen fontos ismérvet Mindák Éva említi „A jövő értelmisége” című írásában, ahol az értelmiségi lét alapjaként a kritikus gondolkodást jelöli meg. Sok szerző tartja fontosnak és tekinti kiindulópontnak ezt, amihez szorosan kapcsolódik az is, hogy az értelmiség nem képzelhető el anélkül, hogy ne birtokolná a szellem szabadságát. Ehhez a felvetéshez kapcsolódva több szerző is kifejti aggodalmát, hogy jelenleg ebben a magyar értelmiség erősen korlátozott. Hasonlóan véli ezt Lakatos Kinga is az „Örökkék ég a felhők mögött – avagy néhány gondolat az értelmiség hivatásáról” című cikkében. Ő az egész társadalomra nézve érvényesnek tartja azt, hogy a határozott tudatosságra való törekvés felé kellene elmozdulni. Mellbevágóan, ám joggal veti fel a kérdést, hogy a tudatos állampolgár nevelése vajon a mindenkori politikai vezetés érdekeltségei közé sorolható-e? Ehhez kapcsolódva a kötetben többen is fontosnak tartották, hogy kitérjenek erre a kérdésre: milyen kapcsolata lehet egy értelmiségi embernek a pártpolitikával? Nem meglepő: ez a téma osztja meg leginkább a szerzői gárdát, és jelentős véleménykülönbségekkel találkozunk. Nem minden szerző határolódik el a pártpolitizálástól, de ennek mindenképpen határokat szabnak. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy az ember a saját érdekeit sosem helyezheti előtérbe: nem variálhatja nézeteit aszerint, hogy éppen hol van számára kedvezőbb lehetőség. Sokak szerint a közvetlen pártpolitikai kötődés önmagában nem jelent problémát, ha emellett tájékozódási pontként a legjobb erkölcsi és szellemi tudásunkhoz ragaszkodunk, és egyéni véleményünket nem rendeljük alá a párt érdekeinek. Ezt a nézetet vallja például Fakhouri Youssef „Miként lehet értelmiségi egy fiatal, keresztény magyar?” című írásában. Ezzel szemben kicsit más oldalról közelíti meg ezt a kérdést Bernáth László, aki politikai szerepvállalásra hívja az értelmiséget, és aki úgy véli, e rétegnek felelősséget kell vállalnia a társadalomért. Ez akként valósulhat meg, ha az ember a céljaihoz, elképzeléseihez hasonló projektekhez kapcsolódik, vagy akár saját maga hoz létre ilyen kezdeményezéseket: ezáltal tud hatni a közügyekre és az emberek gondolkodásmódjára. Az „Egy esszé az értelmiségről” szóló értekezésében Bernáth egy új irányt jelöl ki az értelmiség számára; a magányos értelmiség helyett szerinte a csapatban dolgozó értelmiségieké lehet a jövő, akik felelősséget vállalnak a saját személyes szférájukon kívüli világért, és a birtokukban lévő eszközökhöz mérten szólnak azok nevében, akiknek nincs szavuk a társadalomban.

Ha még tovább kellene próbálkoznunk azzal, hogy az írások sokaságából kiemeljünk egy olyan elemet, amit az értelmiségire nagy körvonalakban jellemzőnek tarthatunk, akkor érdemes rögtön a könyv borítójához fordulnunk. Először is, a borítójának illusztrálásához a szerkesztő a Rodin által készített Gondolkodó című műalkotást választotta. Ez az alakábrázolás jól kiemeli a legtöbb szerző által felvetett témát, miszerint az értelmiség komoly felelősséggel tartozik a környezetéért, ami csatlakozik a társadalmi szerepvállalás kérdéséhez is. Ezért is tartozik az értelmiség legjellemzőbb és legmeghatározóbb attribútumai közé az, amit Ágoston Balázs határoz meg a legvilágosabban: „az értelmiségi lét elengedhetetlen feltétele a belső erkölcsi és szellemi mérce, vagyis egyfajta egyensúly megléte, valamint szükség esetén a sorsformálásra irányuló igényesség – tehát felelősségvállalás a saját személyes szférán kívüli világért.” Azt írja „A megértés felelőssége” című cikkben, hogy „így kell egyensúlyoznia az értelmiséginek a világ jelenségei, eseményei között. Kíváncsian, nyitottan, de egy biztos minőségi, erkölcsi, etikai szűrő alkalmazásával.” (13.) Az értelmiségi lét alapja a megismerés, a megértés, a rendszerező, az értelmező és átfogó készség, de emellett az is fontos, hogy a dolgokra kívülállóként, elfogulatlanul és objektíven nézzen, és a megszerzett tudásával formálni tudja a környezetét, ha ez módjában áll. Ennek eszközei pedig a kérdezés, az érvelés, a párbeszédek folytatása.

A másik aspektusa a borítónak a címben megjelenő „lámpás”, ami megannyi asszociációra sarkall, és összekapcsolva ezeket az értelmiségi fogalom meghatározásával, számos olyan támpontot felfedezhetünk fel, amely választ adhat a könyvben felvetett kérdések egy részére. Ha a lámpás kultúrtörténeti kontextusát nézzük, akkor láthatjuk, hogyan használták ezt a sötétség elleni harc jelképeként. A távol-keleti vallásokban a megvilágosodás szimbólumaként jelent meg, de az istenség jelenlétét is jelölte, mind a görög, mind a keresztény kultúrában. A címadás okáról ugyan nem esik szó, de jó párhuzam vonható az újszövetségi bölcs és balga szüzek példázatával (Mt 25,1-13), mert ez mutatja meg a legjobban, hogy az éberség és a készenlét mennyire fontos tulajdonság egy értelmiségi ember számára.

Láthattuk, hogy a kötet szerzői meghatároztak néhány olyan jellemzőt, amely az értelmiségi emberre jellemző, mint például a megismerés vágya, a megértés készsége, vagy egy rendszerelvű szemlélet a világ dolgaival kapcsolatosan. Ezeket mind saját magunk is elsajátíthatjuk, de a kötet egyes írásai mégis felvetik a lehetőséget, hogy talán léteznek olyan emberek, akik predesztinálva vannak arra, hogy az értelmiségi jelzővel illessük őket. Emiatt az ambivalencia miatt újra felmerül végül is a fő kérdés: akkor mégis „Ki az értelmiségi?” – ezt a kérdést teszi fel Zakariás Péter írása és ad egy lehetséges választ erre a jelenségre. Ennek a helyzetnek az abszurditását jól szemlélteti saját helyzetének leírásával, amikor egy diplomás bölcsész fizikai munkával keresi a kenyerét a nap egyik felében. Ettől még valaki nem lesz kevésbé értelmiségi, ahogy attól sem, hogy van-e diplomája, vagy sem. Ez is azt mutatja, hogy nem szabad felületesen ítélkezni, mert nem öröklés útján, vagy a munkaköréből kifolyólag birtokolható, illetve megszerezhető az, hogy valaki stabil értékrenddel, műveltséggel és világlátással rendelkezzen.

Pogrányi Lovas Miklós (szerk.), Lámpást adott-e az Úr kezünkbe?, Kárpát-Ifjúsági Egyesület, Budapest, 2015.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr212502479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

iparterves 2017.05.27. 13:51:43

Dr. Koncsek Krisztiánnak tényleg más sem kell: legyen jobboldali, azok nem is értelmiségiek. Önbeteljesítő jóslat.