HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) hörcher ferenc (1) Hörcher Ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) karlik anett (1) Karlik Anett (2) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) konferencia (1) Konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2011.12.12. 13:54 SZATOM

Face-book a XVI. századból

(Képtelen* képzelgések képekről: A müncheni Kunsthalle Die Entdeckung des Menschen: Das deutsche Porträt um 1500 c. kiállítása kapcsán)
* ~ egyszerű
 

- Kinyik Anita

 

 

 

 

 

 

Fejébe húzza sapkáját, aztán rövid úton le is veszi. Tavaszias télelő, napsugaras Advent. A Karsplatz-tól indul, orrát szegfűszeg, cukros dió és friss kelt tészták meleg lehelete csapja meg. De nemet mond a kulináris élvezeteknek. Nem vesz. És nem is fényképez. Pedig takarosak ám a fabódék, kedves a pirospozsgás képű eladó, sosüß a kalóriabombáktól ragacsos gyermekarc, pazar a kínálat, formás a fácska, szemet gyönyörködtető az eurók jobbra-balra vándorlása.

De ő csak megy, arca eltökélt. Átvág a Marienplatzon is. Majd balra fordul, s a Theatinerstraßéra tér. A Kunsthalléban egy hatalmas női arc várja, egy ilyen impozáns kiállításhoz méltó úriasszonysággal: maga az elegancia, hattyúnyakon viseli büszkén galambarcát. Kontya, mint egy óriás pók potroha.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A látogató később megtudja, Elsbeth Tucher, egy előkelő család előkelő sarja látható a képen. A család nem vitt véghez világmegváltó tetteket – hacsak a nürnbergi lokálpatriotizmus nem tekinthető annak –, de tehetős lévén feláldozta vagyona egy részét arra, hogy arcát más időkbe átmentse…

            Die Entdeckung des Menschen: Das deutsche Porträt um 1500
A három nagymester, a deutsche Porträt-ipar nagyformátumú üzemeltetői Albrecht Dürer, (Id.) Lucas Cranach és (Ifj.) Hans Holbein. Udvari festők, mecénált alkotók. Mellettük kevésbé ismert művészek is felsorakoznak, csak hogy a portré fejlődésének ívét érzékelje a közönség. Tizennégy teremnyi kép vezet végig az 1500-as évek német arcképein.

Az informatív, több fejjel takart szöveghez nincs türelme. Se németül, se angolul. Magyar virtussal közelít. Körbenéz, kihívón, s várja, hogy megszólítsa egy arc. Mindig is kérette magát, mindig is tartott egy kicsit a képtől…

Kik ezek?
S mért akarták, hogy négy évszázaddal későbben is arcukba bámuljanak?
Vagy ők bámulnak? Meglesik 2012 arcait?
Azt gondolják, hatalmuk időtlen? Lényük korokon átívelő?
Kérkednek előkelőségükkel?
Vagy mit hirdetnek?
Egyáltalán, van hírértékük számunkra?

Hogy e kérdéseket tovább feszegethesse, farkasszemet kell néznie néhányakkal...
Kik lehetnek ismerősök?



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itt van mindjárt Bölcs Frigyes, szász választófejedelem, a wittenbergi egyetem alapítója, Luther támogatója, kinek udvari festője Cranach volt. Arca sokszor elibénk tolakszik a kiállításon, tekintete tekintélyt parancsoló, érezni a szakállába csimpaszkodó tartományi ügyeket, hallani dörmögését…


A reformáció követei is képviseltetik magukat, Cranach a Luther-Melanchton párost híven ragadja meg, Melanchtont igazi megbízható-filológus-ábrázattal:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Lutherről ez egy kései kép, itt már megfáradtabb, nem a szenvedélyes ördöggel viaskodó.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Dürer Melanchtonja sokkal kevésbé jólfésült, mint Cranaché, nem diplomata a képen, hanem forradalmár, kusza hajzata új eszmékért lobog…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Rotterdami Erasmus is megjelenik olyan elmélyült munkában, mint amilyen mély arcán a barázda, s csuháján a ránc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nem biztos, hogy a szintén gyakorta (mindig más feleség oldalán) felbukkanó, püffedt ábrázatú VIII. Henriket ismerősnek jelölné az ember ezen a facebook-on...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



De érdekes, hogy mennyire más minden asszonya, itt van pl. Jane Seymour, összeszorított-vértelen ajkai talán épp alárendelt szerepéről árulkodnak…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Hogy e neves arcok megmintázói nem sajnálták a gondos ecset-és vésővonásokat, az nem csoda, hisz busás gázsi lehetett osztályrészük egy-egy örökkévalóságnak ajándékozott, megszépített ember-ábrázatért. Részükről ez szolgálat volt, tisztességes munka – tisztességes kereset alapon. (Itt szerencsésen egybeesik isteni talentum és a földi talentumpergés.) Ők a csatorna, a korokon átívelő kezek kortársaik és e kor között. Ők a mesélők. Minden apró véső-, ecsetnyomuk mesélő szándékú. Minden szakállbodor, gallérfodor bizonyíték.


Hát már akkor is a gazdagok és szépeké volt a világ? Modellt ülnek, s sokszorosíttatják remekbeszabott maguk? Van képük?? A szegényember arca elmosódhat, homályba veszhet, meg lehet fizetni az örök-elevenséget?! Tekintve, hogy a porté ókori gyökerekhez nyúlik vissza, nem individualizmust, sokkal inkább hagyományőrzést láthatunk ezek(b)en a képek(b)en. S így, hogy egy (arc)kép egy (arc-)sorozat, egy láncolat része, tisztelgés az ősök, egy műfaj előtt, egész másképp fest. Egy arc a múltból, a maga egyediségével, egyedüliségével azt mutatja, vagyok. Sok arc a múltból, a maga egyediségével, egyedüliségével azt mutatja, vagyok. Ezek a különböző arcok a XVI. századból – V. Károly német-római császáré, testvéréé, Ferdinándé, VIII. Henriké, elegáns asszonyoké, egyházi elöljáróké, Fürstereké, fejedelmeké, apámé, anyámé, a magamé… − egységet, történelmi tablót alkotnak. Ezek az arcok együtt sejlenek föl a múltból, együtt bámulnak ránk a falakról, medalianokról. Tanúságtevők. Megmutatnak egy kort, arcukat kölcsönzik hozzá. Megfestik a reformáció idejét, mi több: életre keltik azt. S ez individualizmusuk védjegye. Birokra kelés az idővel. Ecsettel, vésővel. Emlékezetbe, fába vésés.

A portré kritériuma az elevenség, életszerűség, olvasható az egyik táblán. Az első termekben sok karikatúraszerű karcolattal találkozhatunk, melyek különböző érzelmeket próbálnak megragadni, pl. Dürertől a Kopf eines zornigen Mannes (avagy „Dühös fej”). Ezeknél a tanulmányoknál központi kérdés a karakterisztikum, a temperamentum, a mimika. Az arc is egy térkép, megvannak a maga kódjai. A mimika a szem és száj körüli izmok játéka, illetve néha kényszeredett rángása. Láthatunk eleven haldoklót (Hans Mildich: Wilhelm IV. von Bayern): szeméből „csorog alá”, bőre, mint egy ezeréves fa kérge, arcán megszámlálhatatlanok a gyűrődések…

Hasonlóképp elevenünkbe vághat a Der Kindsmörder Hans von Berstatt képe (Anonym alkotó fametszete), vajon, ha nem lenne ott, hogy gyerekgyilkos, ugyanígy elrettennénk tőle, csupán a képi ábrázolástól? Sötét tekintet, lefittyedt-felemás ajkak, arcán fekete vonalak…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

A fa-és rézmetszeteken túl a kiállítás különlegességei a „minitűrök”. Medalianok, apró domborművek... Közel, bele kell hajolni minden arcba ahhoz, hogy kivehető legyen.

Külön figyelmet érdemel a Névtelen Mesterek munkája, ezek közül is a Wiener Musterbuch képeit említeném: fohászkodó fiatalasszony, göndörfürtös fürdőző leány, megfáradt aggastyán, szenvedő Krisztus… Képsorozatot alkotnak az önálló „kis” munkák, ezáltal valamiféle párbeszéd alakul közöttük – vajon egymásra vetnek ilyen pillantásokat, vagy egymástól függetlenül fáj nekik/töprengenek/örülnek? Nem tudjuk, kik ők, de név nélkül is érdekesek. Olyanok ezek az arcok, mint az ékszerek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Dürer önarcképének (ami egyébként itt, Münchenben, az Alte Pinakothek-ban látható) nedves, szomorú szeme a művészettörténet bizonyára kedvelt témája, de ki törődik a „Bartloser Mann” tekintetével? Pedig érdekes módra a szemlélőt néha jobban megragadják az ismeretlen arcok, mint az ismerősök… „Ein junger Mann” – több alkotás is ezt a címet viseli. A főszereplők fiatal férfiak a XVI. századból. Nem tudhatjuk, kik ők, s honnan jöttek, csak az arcuk maradt meg. Egy arc, egy fiatal ember arca. S itt valahogy hangsúlyosság válik a határozatlan névmás. Az az egy bárki lehet, hogy ez éppen sasorrú, amaz meg szomorúszemű, tulajdonképpen mindegy…

 

 

 

 

 

 

 

 

Barthel Beham – kinek egyik mestere Dürer volt – Porträit of a man c. képe is nagyon szuggesztív névtelen arcával. Ha valakinek ugyanis szakértelemmel vizsgáljuk ábrázatát, onnantól már úgy érezzük, tudunk róla valamit, ismerőssé válik, „ezt az arcot már láttam valahol”… de hisz még a nevét sem tudjuk, s társadalmi rangjáról sincs fogalmunk, pedig a portré ekkoriban mint szociális státuszt dokumentáló műfaj volt számon tartva. E „man” arcának az elhízástól kissé elfolyó vonalai nem próbálnak meg ellepleződni, a festő kéz nem szépített, megmutatni vágyott. S ahogy ott áll tömpe ujjai közt kalapját szorongatva, mégis egyenes derékkal, méltósággal ez az alak, arra gondolhatunk, akárki is ő, igazsága van.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ahogy megy vissza a müncheni mézeskalács-sokadalomba, már úgy érzi, annak minden egyes arcát meg kellene örökítenie…

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr813457797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SZATOM 2011.12.12. 16:29:16

Milyen csúnyák voltak ezek a régiek! :)

blue moon 2011.12.12. 21:41:18

Hát igen. A régi idők emberét leginkább csak az HBO sorozatainak szereplői szépítik meg.

penelope garcia 2011.12.12. 23:36:41

Az első képen a hölgynek inkább golyvája van, mint hattyúnyaka. :)

Bélabáttya (törölt) 2011.12.13. 03:59:15

@SZATOM: Hát, ha leülsz egy kicsit egy körúti padra láblógázni, negyed óra alatt simán összejön az egész galéria (meg egy rendes megfázás).
Ha elvonatkoztatsz a cuccuktól, a többséget simán ismerhetnéd is a sarki boltból, szomszédságból.
A pirossapkás kisköcsög arcát konkrétan ismerem is régről, valami cigiügynök, vagy mifene volt, az utolsó - más hajzattal - simán lehet a CHS Tokás néven elhíresült alfőnöke.
A gyerekgyilkost nemrég ismeg elítélték, hasonló bajok voltak vele, az őrültfejű meg nyaranta mezítláb magyarázza a bibliáját a Nyugatitól a Jászaiig.
Se a fejük, se pofájuk nem változott az utóbbi párszáz évben. Szebbek azóta se lettek...

kiskinyik 2011.12.13. 07:40:16

Minden tokából csak egy van. A XVI. századiság meg külön szexepil itt. Nem jutna eszembe a golyva, meg a pofa szó sem, azt hiszem, kegyetlen ez a szemüveg! Nézzék csak meg Elsbethet, jóságos, disztingvált anyós-arca van! Melyikünk lesz hozzá hasonló egy ilyen egyre csak vaskosodó kerettel?? A suhanc meg mindig ismerős, átsuhan a századokon, a Körúton, a Marienplatzon, íze ugyanaz, sapkája ugyanolyan csálé, hisz ezért suhanc...

Martian (törölt) 2011.12.13. 10:10:16

VIII. Henrik (mozgalmasabb éveiben) nagy világfi volt, zenét szerzett, sportolt...
süti beállítások módosítása