HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) karlik anett (1) Karlik Anett (2) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2012.03.06. 17:11 SZATOM

Az ember tragédiái

Címkék: tarr béla az ember tragédiája madách jankovics marcell a torinói ló

Papp Máté

Az Uránia Filmszínház éjszakai vetítésén járva különleges élményben volt részem, hiszen az est dramaturgiájának megfelelően egymás után ül(het)tem be Tarr Béla utolsó filmjére, A torinói lóra, valamint Jankovics Marcell animációs Madách-feldolgozására, Az ember tragédiájára.

 

 

 

 

 

 

Elég elvetemült ötlet volt részemről e vállalkozás, melyet nemcsak az a tény erősített meg, hogy a vetítések éjszaka tizenegy órától hajnali ötig tartottak, hanem a két film eltérő karakterű, mégis hasonlóképpen fajsúlyos tartalmi és formai kihívásai is. Szóval, azt gondoltam, hogy A torinói ló apokaliptikus kontemplációja után már nem igazán fogom „színről-színre” látni Jankovics adaptációját. Mégsem álmos szemek által homályos tekintettel néztem végig Az ember tragédiáját, hanem ugyanolyan éber és feszült figyelemmel, mint a Tarr-film emberi tragédiáját.

Nem hinném, hogy tudatos gesztus volt a szervezőktől a két film egymás mellé rendelése, mégis mintha nem lett volna véletlen az alkotások ily módon való összekapcsolása. Mert Tarr rendezése a teremtés visszavonásáról szól; a cselekmény hatodik napjának végén sötétség borítja be a földet, az emberek pedig magukra maradnak. Madách műve ehhez képest az isteni genezissel (a nappal és az éj szétválasztásával), illetve az emberpár teremtésével kezdődik…

 

 

 

 

 

 

 

 

Az utolsó idők vergődését végigkísérő néző így – lélegzetvételnyi megpihenés után – egy pillanat alatt csöppenhetett bele a világ keletkezésének csodájába, hogy aztán a történelem tragikus kálváriájának stációi ismét az emberi lét rekviemjének előképét idézzék föl benne. A saját farkába harapó kígyó esete ugye, ami az örök visszatérésre utaló szimbolikusságával nem is áll olyan messze egyik mű esszenciájától sem. Hiszen a Tarr által leképezett folyamatok kényszeres, mégis újrakezdést sejtető ismétlődése, valamint a madáchi küzdés eszméjének jövőt ígérő artikulálása a látszat ellenére nem a reményvesztettség jegyében fogant művészi alakzatok. Inkább kétségbeesett kiáltások, melyek ugyanabból az emberi mélységből, a teremtés világba vetettségéből fakadnak föl.

Erőltetett lenne a véletlennek köszönhető asszociációk mentén, párhuzamosan elemezni a két művet, de a kapcsolódási pontok egyértelműek. Megdöbbentő volt számomra például az, hogy milyen ambivalens istenképek tükröződnek a filmekben: A torinói lóban Isten látensen, mintegy hiányként van jelen, vagyis a visszafelé lejátszódó teremtéssel együtt ő is megsemmisülni látszik; a Jankovics-féle Tragédiában mindenható teremtőként, majd tétlen alkotóként jelenik meg, aki látszólagos jelenvalósága ellenére ugyanolyan idegennek és alaktalannak tűnik, mint Tarr világában. Ez az érzet egyszerre töltheti el félelemmel és kétkedéssel a befogadót, hiszen a gondviselő hiánya és jelenléte ugyanarra a kiszolgáltatott teremtményre vonatkozik, aki ugyanúgy magára van hagyva mindkét esetben. A két koncepció közti különbség persze szembetűnő, de mégsem nyilvánvaló. Madách/Jankovics művében (legalábbis a kozmikus keretszínekben) az ember közvetlen kapcsolatban van Istennel, sőt a transzcendencia démonikus erőivel is, nevezetesen Luciferrel, aki végigkísér(t)i az egyes színeket. Ezzel ellentétben Krasznahorkai/Tarr univerzumában az elemi szükségletekre korlátozódott ember még közvetett (hit vagy hitetlenség általi) kapcsolatban sincs semmiféle metafizikai jelenséggel. Teljeséggel közömbös, hisz az Ige, ha el is jut hozzá, nem közölhet vele örömhírt, sőt semminemű üzenetet. Megszakadt a kapcsolat teremtő és teremtett között, hisz Isten már azelőtt meghalt az emberekben (ha egyáltalán élt bennük azelőtt), hogy a világvége eljött volna. Így nincs utolsó ítélet sem. A torinói ló szereplői semmit sem értenek; csak annyit tudnak, hogy rájuk sötétedett, és hogy a petróleumlámpa nem kap lángra. A Tragédia által elmesélt bűnbeesésre sincs felold(oz)ás, hisz ebből a műből is kimarad a megváltó mozzanat. Isten kifürkészhetetlen üzenete/ítélete és Lucifer hűséges pártfogása alatt folytatódik a szüntelen emberi küzdelem. Tarr szereplői közömbösen és tudatlanul, Madách figurái kétségbeesetten és értetlenül állnak szemben az örökkévalóságig magára hagyott teremtéssel és teremtett létük kiismerhetetlenségével.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A torinói ló, mintha – nyilván most csak asszociáció szintjén – a Tragédia eszkimó-jelenetét tágítaná ki az ember ösztönlétszerű, már-már állatias leképezésével, amiben azért még felismerhetőek az egymásra utalt emberség elmosódó formái. „A Nap mint veres, sugártalan golyó áll ködfoszlányok között. Kétes világosság. Az előtérben néhány korcs nyír, boróka és kúszófenyő-bokor között eszkimó viskó. Ádám mint egészen megtört aggastyán, bot mellett jő lefelé a hegyekről…” /Madách Imre: Az ember tragédiája, tizenegyedik szín/ Tarr filmjének gyér növényzetű, sivatagszerű környezete, illetve kőből és fából összetákolt házikója mintha hasonlítana ehhez a kopár vidékhez. Csak éppen itt nem havat, hanem port kavar fel a süvítő, hideg szél. Ádám és Éva alakja helyett pedig egy szintén aggastyán-korban lévő, megtört apa és alázatos, együgyűen szótlan lánya lesznek kitéve a kiüresedett, kegyetlen természet viszontagságainak. Ugyanazon a senkiföldjén vesztegelnek ők is, mint az eszkimó-színbeliek.

Tarr puritán, szegényes, ugyanakkor rendkívül szuggesztív képi világa után kifejezetten élénkítő hatású Jankovics rajzfilmjének plasztikussága és formagazdag vizualitása. A metamorfikus, koronként változó történelmi/stílustörténeti arculat mögött azonban – az évezredek és századok látszólagos színeváltozása ellenére – ugyanez a kozmikus senkiföldje húzódik. Az elvesz(ej)tett, sivataggá lett isteni kert képe, melyből az ember szépen, lassan kirajzolódik.

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr394293448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.03.06. 22:00:31

Tarr zseniálisan jeleníti meg az élet értelmetlenségét. Csakhogy hazug, ugyanis az élet értelme az, hogy az emberek adózzanak és Tarr Béla pénzt kapjon a filmjeire az adófizetők (nép) pénzéből. Muhahahaha. :D

Hörcher Ferenc 2012.03.06. 22:06:31

@endike: Kedves endike,
nem lehet, hogy az élet értelmét Ön egy kicsit leegyszerűsítve próbálja megragadni? :)

rasszista szalonna 2012.03.06. 22:39:22

Azt hiszem itt Lucifernek a legrosszabb, mert ugyan ott manifesztálódik minden árnyékban, de akkor is árnyékban és nem a fényben. Ezért akar mindenáron görcsösen uralni, befolyásolni. De milyen léptékben gondolkodik, mert célját soha el nem éri. Elég neki egy pillanatnyi gyengeség, egy ballépés, vagy az apokalipszisre hajt. Akarhatja tényleg ezt, vagy ez is kicsúszna a kezéből? Eléri e valaha is a célját ha az a cél, hogy jól célozzon, mert már akkor elbukott mikor ezt kigondolta.

SZATOM 2012.03.06. 23:26:54

Jó ötlet az eszkimó szín összevetése a Torinói ló világával.