HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) karlik anett (1) Karlik Anett (2) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2012.10.07. 20:34 SZATOM

A Cinefesten láttuk

Címkék: Részegen Fékezhetetlen Smashed Cinefest Lawless Eltűnő hullámok Vanishing Waves A messzi dél vadjai Beasts of the Southern Wild

Eredetileg jóval több film megnézését terveztem a fesztiválon, és ha a szponzor nem a Jameson whiskey, és nincsenek italkuponos nyereményjátékok és a jól összeválogatott hostess gárda, Miskolc pedig nem az a nyüzsgő, fiatalokkal teli város, ami legalábbis a fesztivál alatt volt, akkor most ez a cikk is hosszabb lenne. De így csak ekkora a termés.

jameson_cinefest_2011.jpg

Fékezhetetlen – Lawless: A fesztivál egyik leginkább közönségbarát filmje az amerikai szesztilalom idején játszódik, de ismeretlen szegmensét mutatja be a chicago-i gengszterek világának: a három Bondurant fivér vidéki szeszfőzdét üzemeltet. Meggyűlik a bajuk a hatóságokkal, főként az új megbízottal (a szándékosan ripacskodó, hüllőszerűvé maszkírozott Guy Pierce alakítja), aki le akarja fölözni a profitjukat - csakhogy a testvérek nem fekszenek le a hatóságoknak. John Hillcoat rendező és Nick Cave forgatókönyvíró a vérkomoly Az ajánlat-ot követően ezúttal egy sokkal könnyedebb, szinte kedélyesen nosztalgikus western-gengszter mixel állt elő. A kényelmesen csordogáló történet bőven biztosít lehetőséget a kor hangulatába való belefeledkezésre, csupán néhány váratlanul brutális jelenet riasztja fel a már-már túlságosan elkényelmesedő nézőt. A gengszterkliséket felvonultató „hatóságok versus szimpatikus törvényen kívüliek” alaphelyzetet egy férfivá érés története, két bájos pillanatokat hozó szerelmi vonal fűszerezi, és az alkotóknak még arra is jutott erejük, hogy kikacsintsanak a korszakot övező legendák mögül. Furcsa, hogy a rendező két súlyos filmje (Az ajánlat és Az út) után a Fékezhetetlen éppen a már-már karikatúrával határos könnyedségében működik a legjobban – olykor meg is feledkezünk a fő cselekményszálról, ami azért alapvető gyengeségeket jelez a film felépítésében. Különösen kár a rosszul felvezetett végső leszámolásért, mely nem durrant valami nagyot. A történet első felében megfogalmazott tétellel azonban, miszerint „nem az erőszak különbözteti meg az embereket, hanem hogy ki meddig képes elmenni”, talányosan vitába száll. A Fékezhetetlen valószínűleg nem lesz gengszter klasszikus, de szerethető karaktereivel (különösen Tom Hardy emlékezetes a zsörtölődős középső testvér szerepében), jó néhány nagyszerű jelenetével és a kor elegáns megidézésével bőven tartogat néznivalót – ízléses darab, jól öregszik majd.

lawless.jpg

Eltűnő hullámok - Vanishing Waves: A fesztivál fődíjasa némileg váratlanul Kristina Buožytė litván sci-fije lett. A bombasztikus képekkel és pofátlanul hatásos zenével megspékelt előzetese miatt ültem be rá, és nem is csalódtam, mindkettőből kaptam bőven. Az alapkoncepció A sejt című filmből ismerős lehet, itt egy kómában fekvő (gyönyörű) lány elméjének működését vizsgálják a tudósok egy radikálisan új módszerrel: bejuttatnak egy alanyt valami neuro átvivő bizgentyűvel a fejébe, és közben figyelik az agyhullámait. A szerencsétlen beépülő ügynöknek nem sok lapot osztottak. Bekerül a nő (gyakran erotikus) álmaiba, ahol a kiismerhetetlen álom-logika a kómás nő szerelmének a szerepét osztja rá. Innentől pedig a férfiember sutba dobja a szakmai profizmust – ki hibáztatná –, és a kísérlet annak rendje és módja szerint félrecsúszik. Az Eltűnő hullámok remekül adja vissza az álmok térben, időben folyamatosan transzformálódó világát, a személyiségcseréket, az irányításért folytatott küzdelmet. Néhol kevésbé meggyőző a mutatvány, ilyenkor szenvelgőnek, művészieskedőnek érezni, de azért gyakran kelti azt a benyomást, hogy az álom képei valami rejtett, szimbolikus tartalmakra utalnak, melyek a tudatalattinkkal rezonálnak. A film számos képe velem fog maradni. A rendezőnő nem magyarázza túl az eseményeket, de azért ott motoszkált bennem rosszmájúan, hogy talán csak azért titokzatoskodik, mert blöfföl. Persze hiba lenne egyértelmű logikát elvárni az álom működésétől (a tudósok is azért vallanak kudarcot, mert az elme működését kristályrácsok mentén akarják rendezni, miközben még a kiképzett pilótájukat sem tudják megbízhatóan kontrollálni), de azért a valóság és az álom szekvenciák váltakozásából kirajzolódhatott volna egy ív, amitől a néző azt érezhetné, hogy része a nyomozásnak a tudatalattiban, hogy legalább az illúziója meglegyen, hogy eljut valami felfedezéshez. Az utolsó 10 perc irtó nagyot ütött volna , ha ez a helyén van. Lehet, hogy mindez a rendezői koncepció része, és a film a megfejthetetlen és irányíthatatlan emberi természet ünneplése (szeretne lenni). És persze az is lehet, hogy én nem figyeltem eléggé az Eltűnő hullámok titkaira - de újranézném, az biztos.

Vanishing-Waves.jpg

A messzi dél vadjai – Beasts of the Southern Wild: A külföldi fesztiválokon óriási feltűnést keltett ez a semmiből előrobbant, gyakorlatilag zéró költségvetésű független alkotás. A fődíjat sokan előre borítékolták – tele is volt a vetítőterem katarzisra éhes filmbetyárokkal. A sztori egy társadalmon kívül élő közösségben játszódik valahol Louisiana államban a gazdasági területeket védő gátrendszer és az öböl között. Nem is a Lawless szeszcsempészei, hanem ezek a bádogdobozokban lakó, mégis büszke közösség tagjai a törvényen kívüliek. A hat éves Hushpuppy életét nem csak egy (Katrina ihlette) hurrikán okozta áradás nehezíti, szívbeteg édesapja egészsége is egyre romlik, és édesanyjával, akit csak történetekből ismer, is szeretne találkozni. Megható, ahogy az ő szemével láthatjuk, hogyan próbál egy hatéves rendet rakni a látszólag darabjaira hulló világában. Egy kisgyerek szemén keresztül minden hatalmasabb és fenyegetőbb, ráadásul valóban tragikus dolgokkal néz szembe a lány a történet során - a hatást pedig fokozza, hogy a néző jobban átlátja, mi is történik valójában, míg a gyerek gyakran csak megérzi, hogy nincs rendben valami, de nem érti igazán. Úgy tűnik, hogy megbillent a világ rendje, mindent óriási, dühödt bestiák (beasts – a vadak a címben) dúlnak fel - a természet elszabadult őserejének jelképei. Mégis, Hushpuppy-nak ebből az erőből kell megtanulnia meríteni, hogy képessé váljon legyűrni az akadályokat, amelyeket a rá váró, feltehetőleg roppant kemény élet tartogat. De amikor elbúcsúzunk Hushpuppy-tól, már nem aggódunk érte, hiszen kemény lány – és a filmbetyárok is megkapják a kisebb katarzisukat. Érthető, miért szerették ennyire ezt a filmet. Végtelenül emberközeli, a legnagyobb nyomort mutatja be pátosszal, de nem feledkezik meg a humorról sem. A fókusz a kis rozsdás lakókocsikról valami egyetemes felé tágul, míg a folyamatosan rángatózó eleven képek (független filmesek vagyunk, ugye) és a tragédiák állandó közelségéből eredő feszültség ébren tartja a figyelmet az amúgy is rövid játékidő alatt. Amiért mégsem bánom, hogy nem A messzi dél vadjai nyert az az, hogy túlságosan biztosra megy. Mindig a lehető legerősebb lapokkal üt , így pedig nem (annyira) nehéz megríkatni a nézőt. Működik, de durva.

beasts1.jpg

Részegen – Smashed: A Scott Pilgrimet száz dolog miatt lehetett szeretni, én legjobban mégis Mary Elizabeth Winstead miatt tettem (kár, hogy ezt nem fogja soha olvasni, de azért leírtam). A Smashed pedig rengeteget használja a színésznőnek azt a „cukiságát”, amivel szívet adott Ramona karakterének is. A film egy egyszerű drogfilm-dramaturgia mentén foglalkozik az alkoholizmussal és a leszokással járó áldozatokkal. Az emlegetett cukiságra pedig a film egyetlen újítása miatt van szükség, mégpedig hogy bátran megmutatja, milyen harmóniában él együtt a filmbeli alkoholista házaspár – komolyan, jó nézni őket, ahogy szerelmesen dülöngélnek végig a városon. Aztán egy-két dolog balul üt ki, mire a nő ellátogat egy AA gyűlésre, és belevág a leszokásba, ami próbára teszi a házasságát is. Winstead ekkor is meggyőző, de az általa alakított tanítónő sajnos már fele olyan jó fej sincs - ahogy azt maga is megjegyzi. Innentől óhatatlanul elszürkül a film (bár unalomba soha nem süllyed), csak a Parks&Recreation Ron Swansonjaként hírhedté vált Nick Offerman fura karaktere szolgál pár üdítő momentummal. Egy biztos kézzel levezényelt, a drogfilmekhez képest végig nagyon visszafogott, emberközeli mozival van dolgunk, mely igazán merész akkor lett volna, ha végig meghagyja az ingadozást a főszereplőben és a nézőben is, hogy tényleg a leszokás a megfelelő lépés, vajon tényleg mindig megéri-e? Így viszont, hogy egyből az AA mellé áll, csak felmondja a leckét. Ahogy én is tettem. :P


smashed.jpg

- Szabó Tamás

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr194825405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.