Bedi Kata
A Pixelszagról
Hogy látják a mai fiatal művészek a világot, melynek olyannyira szerves része lett a technikai mediatizáltság, már szinte fényképekben látunk/gondolkodunk; és hogyan tudják ezt a fotó technikáján keresztül megmutatni? Nekem erre a kérdésre kínáltak válaszokat a november 8-án megnyitott Pixelszag kiállításon bemutatott alkotások.
Az eredeti hívószó azonban ennél tágabb volt: a fotó médiumának átvilágítása volt a célja a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója által szervezett műhelymunkának, melynek keretében az itt látható művek készültek. A résztvevők Eperjesi Ágnes képzőművész irányításával dolgoztak, és a fotográfiát a technikai és kép szemantikai vonatkozása felől is vizsgálták.
Nem csoda tehát, hogy jó pár mű egy-egy, a képkészítés során, a technológia által felvethető kérdés köré épül. Ilyen például Rácmolnár Milán Graffiti című alkotása, melyen lényegében színes kockákat, pixelek látunk csak. A fotós alkotásához adott leírása szerint a digitális kép és kód között kereste a kapcsolatot, a forráskódba való beleszerkesztés révén. Egy másik, e kettős vonatkozást feszegető, ezt középpontba állító alkotás Gellér Judit és Dezső T. Tamás Végtelen véges/ Véges végtelen című installációja, melyen egy monitoron szürke kockák váltakozását látjuk. Valójában egy olyan képgenerátorról van szó, melyen egy program soronként fut végig, és arcokat próbál felismerni: a képesek vagyunk-e a világ összes portréját generálni? kérdést kutatva. Ez azonban csak az alkotáshoz tartozó elméletet és gyakorlatot ismertető leírásból derül ki, megkönnyítve ezzel az értelmezést.
A technikai vonatkozásra kérdez rá kevésbé direkt módon Sprenc Balázs Feketedés című fotósorozata, melyen a Polaroid hollandiai gyárának utolsó termékének sajátosságát rögzíti: nevezetesen, hogy az instant film egy nap alatt szinte teljesen befeketedik. A folyamat lépcsőit egy idősebb néni és bácsi képének „megsötétedésén” át követhetjük nyomon, mely így az elmúláshoz, elfeledéshez, és emlékezethez kapcsolódó asszociációinkat is előhozza.
Szép megoldás Borsay Márti Digitális fotogramok című alkotása is, mely színes képecskék felfüggesztésével kialakított csillárszerű lakásdekorációt idéz; ezek valójában fotogramok, melyek a tárgyak árnyékát rögzítik, tehát a rajtuk látható homályos, sötét foltok értékelődnek fel: ez a szenzorkozmosz, vagyis a digitális tükörreflexes gépbe került por rögzítése.
A hétköznapjaink részévé lett fotók helyét keresi Horváth János Kontextus című installációja: egy WC-n ülő cicát ábrázoló kép és a minket, képnézegetésünket bemutató monitor között négy képet látunk, melyeken valamilyen módon felbukkan a cicás kép: hol egy cigis dobozon, hol egy hajléktalan kezében. A kamera itt különös jelentőségre tesz szert, hiszen a fotó és a kamera realista ábrázolást lehetővé tevő tulajdonságára irányítja figyelmünket, miközben mi vagyunk ennek az ábrázolásnak a tárgyai.
Szintén a hétköznapi képekkel foglalkozik Dezső T. Tamás Amatőr pornó elnevezésű sorozatában: olyan, interneten talált portrékat látunk, melyen a feltöltők különböző technikákkal tették magukat felismerhetetlenné.
A probléma inverzének is nevezhetjük azokat az alkotásokat, melyek hétköznapi eseteket képeznek le, mint például Kovács Nóra Skype me! fiktív párkapcsolati ikonokban elbeszélt monológja, vagy Vargha Márk Péter Mindennapjaimja, egy olyan fotóanimáció, melyen körök rakódnak egymásra, lassan kirajzolva például egy müzlis tálat, kifejezve az idő múlását.
A közel fél éves műhelymunka eredményei jól példázzák a modern technika használata közben felmerülő problémákat is; ennél azonban talán, - számomra biztosan – érdekesebb a mediatizáltságra való reflexió. Hiszen a Pixelszagon a világunkat meghatározó technikát mint motívumot is játékba hozzák az alkotók, sok esetben a képet mint készen talált jelet/jelentést használják fel. A fotók tárgya maga a fotó lett, s ez a reflexió a hétköznapok megéléséhez, megértéséhez kínál alternatívákat.
Magyar Fotográfusok Háza -Mai Manó Ház, 1065 Budapest, Nagymező utca 20.
2012.11.08.-2012.12.09.
Kurátor: Eperjesi Ágnes, Kurátor asszisztens: Balázs Anna
Kiállítók: Bartha Máté, Borsay Márti, Dezső T.Tamás, Fisli Éva, Flohr Zsuzsi, Gellér Judit, Horváth János, Kerekes Katalin, Pers - Kovács Nóra, Mag Krisztina, Martinkó Márk, Rácmolnár Milán, Rapi Mariann, Sárközi Péter, Somogyvári Kata, Sprenc Balázs, Vargha Márk Péter, Zselinsky Miroslav