HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) hörcher ferenc (1) Hörcher Ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2013.08.22. 22:51 Hörcher Ferenc

A legkortársabb művészet - a restaurátori hivatás. 2. rész

Címkék: restaurátor faszobrász Zetye Péter Karlik Anett

KARLIK ANETT

Régi ismerősöm néhány mondat után felajánlja, hogy megmutatja, hol és miként dolgozik – most épp a kisszebeni oltáron. Zetye Péterrel, a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria faszobrász-restaurátorával beszélgetünk. 

sordísz2.jpg

A kisszebeni oltár, a predella feletti faragvány kiegészítése

Második rész

Restaurálás során általában az a kép tárul eléd, amire számítottál?

Legtöbbször nem. A restaurálás tulajdonképpen „tartalmazhat képi megzavarására alkalmas elemeket”: a műtárgy mindig átalakul, miközben visszaállítjuk az eredeti állapotára, hiszen a ma látható alakját 99%-ban átfestések és átfaragások adják, amiket mindig az adott kor ízlése és technikai felkészültsége határoz meg.

Amikor feltársz egy műtárgyat, a későbbi javításokat, esetleg egész „műalkotásokat” kell megsemmisítened. Ezt hogy éled meg?

Amikor egy-egy ismerősömnek megmutatom, hogy milyen műtárgyon dolgozom, elég gyakran azt kérdezik, hogy „Tényleg hozzá mersz nyúlni?” Erre csak azt tudom mondani, hogy ez a szakmám. Egyébként a mű mindig a javára változik meg, szép látni, ahogyan visszaalakul. Egy-egy átfestés eltávolításánál nincs lelkiismeret furdalásom, mert biztosan tudom, hogy kicsit értékesebb van alatta, a régebbi mindig kicsit kvalitásosabb. Sokszor nem megyünk le a legalsó szintig, de csak akkor, ha nagyon kevés maradt meg az eredeti festésből. Ekkor inkább a kevésbé kvalitásos réteget mutatjuk be, mint a „semmit”.

Mennyiben nehezíti meg a munkádat, ha egy adott műalkotás az évszázadok során több „restauráláson” is átesett már?

A korábbi javítgatások sokszor kifejezetten „segítik” a munkámat, hiszen egy átfestés megvédi az alatta lévő réteget. Épp ezért a múzeumi gyakorlatban nem távolítunk el mindent. Sőt, arra is gondolnunk kell, hogy esetleg bejön majd egy olyan technika, amelynek segítségével a felső és az alsó réteget is egyidejűleg meg lehet menteni. Ezen kívül érdekes látni, hogy a régi helyreállításokat milyen okból eszközölték. A kisszebeni főoltáron például barokk és 19. századi módosítások nyomait fedeztük fel, ám ezek nem azonos módon érintették a műtárgy egészét. A szobrok némelyikén például nincs 18. századi átfestés, a táblaképeken azonban van, mert azok a barokk korra jelentősen megrongálódtak. Azok a szobrok, amelyeket egyszerűen nem értek el, vagy nem voltak szem előtt, szintén nem festették át. Akad azonban olyan részlet is, amely mindkét alkalommal javításra szorult: a kis angyalkákat – mint már említettem – a barokkban tojásfehérje tartalmú réteggel vonták be, ami a gyertyakoromtól hamar befeketedett, így a 19. században újra kellett festeni. A felújítás  oka lehet stílusváltás is, de általában funkcionális okokra vezethető vissza.

Hogyan működik egy restaurátori munka elnyerése, illetve hogyan alakul ki a helyreállítás menete? Egy-egy munka során mennyire kapsz szabad kezet?

A külsős munkák esetében a Műemlékvédelmi Hivatal felé kell benyújtani a restaurálási tervet, amit el kell fogadtatni. Elég hosszadalmas folyamat, a kötöttségeket a kutatási eredmények határozzák meg. A múzeumi munkák során a művészettörténész kollégák és a restaurátorok együtt beszélik meg a teendőket, majd javaslatot tesznek, és ezt folyamatosan egyeztetik egymás között. A kisszebeni oltár esetében például a faragvány kiegészítéseknél hétről-hétre konzultáltam a művészettörténész vezetőkkel, három dimenziós terveket készítünk, majd meg is mintázzuk a lehetséges verziókat. Ezeket lehet módosítgatni. A sok tanulmányozás célja tulajdonképpen az, hogy feltárjuk, miként dolgozott és gondolkodott a művész. Ez jelenti a legnagyobb kihívást: belehelyezkedni a korba, és ráállni a szobrász gondolkodásmódjára. Ezt pedig mindig az adott tárgyal kialakított személyes kapcsolat alapozza meg.

prof1b.jpg

prof2b.jpg

A liptószentandrási oltár Szent András főalakjának arca, ruházata feltárás előtt, illetve retus után, restaurált állapotban.

Ha két restaurátornak ugyanazt a művet kellene helyreállítania, akkor ugyan az lenne az eredmény? Mi garantálja az objektivitást?

Objektivitás szempontjából a két legfontosabb tényező a szakmai felkészültség, illetve a képesség arra, hogy bele tudjunk helyezkedni az adott korba. Fontos az is, hogy hányszor találkoztunk hasonló tárgyal, de valójában mindig van személyes vonatkozás is. Az egyetemen sokat nevettünk azon, hogy egy-egy sima portré mintázásánál valahogy mindig belevittük a saját vonásainkat a műbe. A restaurátor is picit belerajzolja/mintázza magát a műtárgyba. Ez idővel valamelyest kikopik, de a teljes objektivitás lehetetlen: a tárgy megmutatja, hogy ki restaurálta. Munka közben igyekszünk felvenni a művész szerepét, és úgy alkotni, ahogyan ő alkothatott.

Restaurátorként a barokk és a gótika a szakterületed, vizuális művésztanárként pedig minden művészeti korszakról átfogó képet kell nyújtanod a diákoknak. Ennek ellenére van esetleg kedvenc korod?

Kifejezetten kedvencem nincs, minden korszakot más miatt lehet szeretni. A jelenkor különösen közel áll hozzám – nagyon izgalmas, és ellenpontozza azt, amivel foglalkozom. A gótikát viszont a pimaszsága miatt csodálom: olyan dolgokat mer megmutatni, amik még ma is értetlenséggel szemlélünk. Például Lőcsei Pál szárnyasoltárán  háttal ülnek nekünk a szereplők az utolsó vacsoránál, a Stephans dóm szószékének karfáján pedig békák sorakoznak: a művekben sok humor van. A barokk érdekessége a pátosz, illetve az, hogy mindig – még a szobroknál is – színekben terveztek, gondolkodtak a művészek.

Nap mint nap régi mesterek munkáival dolgozol, mások műalkotásait teszed láthatóvá. Nem érzel késztetést arra, hogy te is önállóan alkoss? Van saját képzőművészeti ambíciód?

Igen, vannak ilyen irányú terveim, bár a megvalósításukra elég kevés időm van. Amióta egy művészeti felnőttképzésen tanítok, az ott dolgozó művészkollégák hatására egyre erősebben merült fel bennem az önálló alkotás vágya. Főleg a szobrászat és az installálás érdekel.

Miben lehet más egy olyan szobrász művészete, aki restaurátorként is tevékenykedik?

Azt hiszem, főleg anyaghasználat és technika terén lehetnek különbségek. Restaurátorként az eddigi tárgyaim erőteljesen beleszólnak a most készülő szobraimba, mind anyaguk, mind kifejezésmódjuk szempontjából.

Képzőművészként milyen témák foglalkoztatnak?

Főként a témák ütköztetése érdekel: a felnőttkor-gyerekkor; nagyon mai – nagyon régi; komoly – játékos ellentétpárok, illetve a rejtett tartalmak. Tulajdonképpen a régi-mai szembeállítás is a restaurátori szakmához köthető. Egy egyetemi előadáson Beke László azt mondta, a legkortársabb művész a restaurátor. Az én olvasatomban ez azt jelenti, hogy egy nagyon régi tárgyat teremtünk újjá a legmodernebb technikával, a legmodernebb kutatások szerint.

A rejtett tartalmak alatt pedig a művészet alkímiáját értem. Nem tudatosan, de új vizuális elemeket és tartalmakat keresek, amelyeket ha valóban sikerül tartalommal megtölteni, akkor akár új ikonográfiaként is működhetnek. Formailag pedig a szobraim az „emberre szabott formatervezést” kutatják, nagyon tágan a használati tárgyak újraértelmezésével foglalkoznak.

Hogyan tudnak a restaurátorok és a művészettörténészek együttműködni?

Azok a művészettörténészek, akiknek van módja rálátni a restaurátor munkájára, már tudnak tőlünk kérdezni is, hiszen ismerik a határainkat. Az egyetemen egyébként a restaurátorok 10 féléven keresztül hallgatnak művészettörténetet, tehát elég jól rálátunk a dolgokra. Ezzel párhuzamosan azonban jó lenne, ha a mi szakmaiságunkat is megismertessék az elméleti szakemberekkel, illetve jó lenne, hogy tudnák, miként készül egy mű. Ilyen irányú kezdeményezéseket Endrődi Gábor szervezett. Együtt vitt el kiállításra művészettörténész és restaurátor hallgatókat, hogy a művészeti és a gyakorlati szakmai szempontokat megosszák egymással. A fő probléma az lehet, hogy a hallgatók nagyon túlterheltek, nincs idejük és energiájuk ilyen és ehhez hasonló kezdeményezésekben résztvenni, így pedig nem alakulhat ki szakmai párbeszéd. Pedig kulcsfontosságú lenne találni egy olyan közös nyelvet, amelyet a restaurátor és a művészettörténész is megért.

Restaurátorként és képzőművészként van esetleg példaképed?

Képzőművészetileg nagy rajongója vagyok Damien Hirstnek, de inkább arra szoktam figyelni, hogy amit a kortárs művészet produkál, az vajon miért épp most következett be, és mitől működik. Restaurátori szakmán belül viszont nehéz példaképet választani, mert az a tevékenység Magyarországon nagyon anonim és mindenki másban jó, mindenki más miatt példakép!

Miért lenne szerinted fontos, hogy a restaurátori szakma nagyobb nyilvánosságot kapjon?

Egyrészt, mert a szakmán kívüliek egyfajta misztériumnak tekintik, másrészt pedig azért, hogy ne az éljen a köztudatban, hogy ez egy empirikus műfaj. A restaurátori szakma egy határfelület, a tudomány és a képzőművészet találkozása egy hivatásban.

 

 

 

 

 

 

 

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr925471912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.08.23. 12:59:23

Szerintem Szent András jobban nézett ki a restaurálás előtt.