HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) hörcher ferenc (1) Hörcher Ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2013.08.22. 11:18 Hörcher Ferenc

A legkortársabb művészet - a restaurátori hivatás

Címkék: restaurátor karlik anett gótikus faszobrok barokk faszobrok

KARLIK ANETT

Több órás nézelődés után, kicsit elcsigázva lépek ki a Galéria időszaki kiállításáról. A fejem még tele van friss képélményekkel és az új összefüggésekre való rácsodálkozás örömével, amikor összefutok egy régi ismerőssel, aki restaurátorként dolgozik az intézményben. Néhány mondat után felajánlja, hogy megmutatja, hol és miként dolgozik – most épp a kisszebeni oltáron.  Mire észbe kapok, egy egész más, titokzatos világban találom magam, ami csak egy szűk rétegnek enged betekintést.

Zetye Péterrel, a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria faszobrász-restaurátorával beszélgetünk.

fotó 3. Péter.jpg

A liptószentandrási Szent András oltár oromzatát tisztítja Zetye Péter restaurátor. Hering Zoltán restaurátor felvétele

A műhely tele van olyan tárgyakkal, amiknek a közelében még lélegezni sem merek: középkori szobrokkal, oltárrészekkel. És dolgozókkal, akik teljes nyugalomban távolítanak el több száz éves átfestéseket, szednek részekre 15. századi faragványokat, ha a feladat azt kívánja. Mi dönti el, hogy a múltból mit tartunk értékesnek, és mi az, ami feláldozható? Hogyan értékeli a múlt és a jelen művészetét egy gyakorlati szakember? Milyen hatással vannak a jelenkor művészetére a múlt maradványai?

Milyen elhatározásból szerettél volna restaurátorművész lenni?

Bevallom, teljesen véletlenül lett belőlem restaurátor. Az érettségi után közgazdaságtant szerettem volna tanulni, ám a túljelentkezés miatt ez nem sikerült. Megegyeztem a szüleimmel, hogy a felvételi lapon én jelölöm be az első helyet, a másodikat pedig ők választják ki nekem. Így kerültem technikumba, ahol asztalosnak tanultam. Itt indítottak restaurátorképzést is. Sorsszerűnek mondható, hogy a mi évfolyamunk után soha többé nem indítottak ilyen irányú oktatást. Az iskola után restaurátorként vállaltam magánmunkákat, a megrendelések főleg asztalos ismerőseim révén jutottak el hozzám. 2004-ig szabadúszóként dolgoztam, és számos ismeretséget kötöttem a szakmán belül.  2003-ban egy szakrestaurátor csoporttal dolgoztam együtt, amikor a tanársegéd ajánlotta, hogy felvételizzek az Egyetemre, ahova elsőre fel is vettek.

Melyek voltak az első munkáid?

Az első munkáimat még az egyetem előtt, szakrestaurátorok mellett végeztem el. Főként templomberendezésekkel foglalkoztam, így például többek között a csengersimai református templom teljes faberendezésén, az óbudai Péter-Pál templom több mellékoltárán, részt vettem a belvárosi Nagyboldogasszony templom nyílászáróinak kutatásában és kivitelezésében is. E mellett világi épületeken is dolgoztam, például a budai Festetics-palotán.

Tehát tapasztalt restaurátorként döntöttél a továbbtanulás mellett. Mit adott számodra az Egyetem?

Főleg a szakmai és etikai hozzáállásomat erősítette meg. Mivel már a felvételi előtt is dolgoztam a szakmában, az egyetem számomra nem volt szűz terület, de elméleti téren nagyon sok újat kaptam. A festőrestaurátorok előadásai, az anyagismereti órák, az új eljárások, technikák ismerete mind tágították a látókörömet. Olyan ismeretekhez jutottam hozzá, amikkel a hétköznapokban soha nem találkoztam volna. A kultúrtörténet tanárunk például jövőkutatóként végzett, így viszonylag sok dolgot tudtam meg például a valószínűleg bekövetkező jövőről.

Mikor és miért döntöttél úgy, hogy a gótikus és barokk szobrokra szeretnél specializálódni? Volt olyan kérdéskör, ami kifejezetten foglalkoztatott?

A szakdolgozat éve határozza meg, hogy végül melyik korszakokkal szeretnénk foglalkozni, ez előtt ugyanis anyag-hordozók szerint (pl. fa-hordozó, vászonhordozó) specializálódunk. Az engem különösen foglalkoztató kérdéskört pedig a szakdolgozatomban tudtam kiteljesíteni: a fából készült, polikróm korpuszok testszíneinek kialakítását és összehasonlítását vizsgáltam meg a középkortól a késő-barokk időszakig. Izgalmas volt számomra a szobrászat és a festészet határfelülete.

fotó 1 szakállas király.JPGfotó 2 szak kir 2.JPG

Ismeretlen német mester, király oltárszárny-dombormű, polikróm faszobor, 1500 körül. Tulajdonos: Szépművészeti Múzeum, restaurálás előtt és utána

 A dolgozat első része a 14. századtól a késő-barokkig, azaz a 18. század végéig tárgyalja a feszületek szobrászati típusainak ábrázolásait. A feldolgozás kronologikusan, századonként, illetve egyes időszakokban emberöltőnként vizsgálja az ábrázolások változásait. A kutatásban leginkább a művészettörténeti és ikonográfiai különbségek összehasonlítása került feldolgozásra. Az ábrázolás megváltozásának az egyes korszakokban vallástörténeti, kultúrtörténeti, ikonográfiai, vagy néha orvostudományi okai voltak. A dolgozat második részében gyűjtemények korpuszaiból vett testszínmintákat dolgoztam fel keresztmetszeti felépítésük alapján. A végső eredmény egy vizsgálati protokoll lett, amit speciálisan a testszínek mintáihoz dolgoztam ki, kötő- és töltőanyagok valamint a pigmentek azonosítása érdekében.

 Milyen típusú művek restaurálása jelenti számodra a legnagyobb kihívást?

Minden mű újszerű feladatot jelent, hiszen minden műtárgy egyedi – nem csak művészettörténeti szempontból, de technikai megoldásait tekintve is. Gyakran egy alkotáson belül is különböző problémák merülnek fel, egy-egy rész restaurálása során pedig az egész műtárgy együttest újra kell gondolni. Erre a legjobb példa, amikor még az egyetemen a sajnos nemrég elhunyt évfolyamtársammal - Rátonyi János Dáviddal - egy tárgyegység két részét kaptuk feladatként – a Magyarkomjáti görög katolikus templom ikonosztázának két philaszterét. A két, látszólag teljesen egyforma alkotóelem technikailag eltérő módon készült: az egyiket három, a másikat csak két festés-réteggel borították, e miatt a két rész teljesen más konzerválási módot igényelt. Egy apró eltérés képes megváltoztatni a restaurálás menetét.

Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?

Igazából nem a munkák, hanem a kihívások teljesítése tölt el büszkeséggel. Így például az, amikor 2010-ben részt vettem a Royal Academy of Art, Szépművészeti Múzeummal és a Magyar Nemzeti Galériával közösen megrendezett Treasures from Budapest kiállításán, mint vezető kurír. Alig három hónapja dolgoztam a Galériánál, mégis engem bíztak meg, hogy képviseljem a régi magyar gyűjteményt. Feladataim közé tartozott a műalkotások installációja, a szállítás szervezése, valamint teljes körű szakmai felügyelet.

Jelenleg a Galéria megbízásából a kisszebeni oltár restaurálásán dolgozol. Milyen feladatod van ezen a műtárgy együttesen? Találkoztál olyan nehézséggel, amire nem számítottál?

Az oltárt három nagy, és több kis szobor díszíti. Az én feladatom a jobb oldali koronatartó angyal helyreállítása, a baldachin, illetve a predella feletti részen a faragott ornamentika kiegészítése, konzerválása és tisztítása. Az oltár egésze részekre van osztva, fázisonként változik, hogy a csoport mely tagja dolgozik rajta. Számomra nagyobb kihívást az angyalka arca okozta – a 18. században egy tojásfehérje tartalmú réteggel kenték be, ami befeketedett, és az általunk ismert oldószerek egyikével sem sikerült maradéktalanul eltávolítani. Ilyenkor mindig saját magunknak kell megtalálni a megoldást, az egyetemen tanult ismereteket logikusan ötvözve és végiggondolva.

A Galéria megbízásain kívül is vállalsz restaurálást?

Igen, most is vannak külsős munkáim. Ezeket általában azokkal a szakrestaurátorokkal együtt készítem el, akikkel a pályám elején is együttműködtem. Jelenleg a Teleki plébánia templom szószékén dolgozunk, valamit szakmai felügyeleti jogom van a Belvárosi Plébániatemplomon is.

Volt olyan munkád, amely meglepetést okozott?

A legnagyobb meglepetést épp a legelső munkám, a csengersimai szószék okozta, ebben ugyanis egy „időkapszulára” bukkantunk. A település egy kis szigeten fekszik, a magas páratartalom pedig teljesen tönkretette a műtárgy fa részeit. A restaurálás során szét kellett szednünk a szószék cseppentőjét. Ekkor találtunk egy levelet, amiben a készítők megköszönték a munkát, de szóvá tették, hogy a plébános sajnálta tőlük kosztot és a kvartét – tehát elég rosszul voltak tartva. A cédulát egyébként az akkori plébánosnak adtuk.

(folytatás következik)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr475470780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.