HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) hörcher ferenc (1) Hörcher Ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2014.10.06. 13:04 ikkes

"... a vágy szálára fűzve"

Címkék: Erkel Színház Várkonyi Borbála Magyar Nemzeti Balett Lukács András Wayne Eagling Dadid Dawson Jirí Kylián

Öt tánc - Modern balett-est az Erkel Színházban

Várkonyi Borbála írása

Június közepén volt látható az Erkel Színházban a Magyar Nemzeti Balett modern táncestje, amelyet tavaly májusban láthatott először a közönség. A ma is élő kortárs koreográfusok munkáit bemutató, köztük a Kossuth-díjas magyar táncos-koreográfus tiszteletére 2012-ben alapított Seregi-díjjal elsőként kitüntetett Lukács András művét is színpadra állító est férfi és nő kapcsolatának árnyalataira fókuszált. David Dawson brit művész Max Richter zenéjére komponált A napfény természete című darabja, Wayne Eagling kanadai táncművész Wagner Izolda szerelmi halála ihlette Duettje, Lukács András Örvény című koreográfiája a balett-est első felvonásában fokozatosan mélyítették el a férfi-nő, szerelem-halál tematikát, amely az előadás második felvonásában a cseh származású Jiří Kylián két, Mozart-darabok ihlette koreográfiájában (Petite Mort és Hat tánc) még intenzívebben jelenítette meg az esemény tematikáját.

a napfény természete.jpg

Dawson az estet felvezető koreográfiája a keresés és az egymásra találás történetét bontja ki. Két, egymás síkjában elhelyezkedő, kezdetben távol lévő alak közelít folyamatosan egymás felé. Finom, szelíd mozdulataik egy közös lélegzetvételnyi indulás után bontakoznak ki. Max Richter monoton, egy témára felfűzött zenéje bár a koreográfia aláfestéseként is tekinthető, mégis szervesen beépül a mozdulatok világába. A zene harmóniája, a szólamok belső feszültsége és a zenei anyag egyre táguló, a hegedűszólóval kiegészülő univerzuma a táncban alakul látvánnyá. Dawson nagyon szépen egyesíti Richter azonos című darabjának minimalizmusát a tánc nyelvével, amelyet a szüntelen közelítés és eltávolodás dinamikája határoz meg. A kezdeti férfi és női szólók a darab során találkoznak, egybeforrnak, amelyből újra különválva találják meg saját lépéseiket és egymáshoz való viszonyukat.

duett.jpg

Eagling Duettjének elején két szerelmes sziluettje bontakozik ki előttünk, akik az ölelés pillanatában már el is válnak egymástól. Eagling koreográfiája az est darabjai közül a leginkább nevezhető a hagyományos értelemben vett balettnek, amely azonban gyönyörűen jeleníti meg Izolda szerelmi haláltusáját. Lukács András Philip Glass zenéjére komponált Örvény című munkája az eredeti duett továbbgondolt változata. A táncosok örvénylő forgatagából kiváló férfi-női kettősök mintha vízcseppekként válnának külön egy pillanatra az őket fogságban tartó örvényből, amely aztán magával ragadja őket. Dante Pokla juthat eszünkbe, ahol a szerelem halottjai szélvészben forognak egyre: „Pokol szélvésze, mely sohase nyúgodt, / itt örvényben vitt sok béna lelket / s gyötörve őket és forgatva búgott.” (Pok. V. 31-33. Babits Mihály fordítása) A szerelmi szenvedély örvénye, amely magával rántja a lelkeket, és amelytől nem lehet szabadulni, Lukács koreográfiájában a mozdulatok körkörös, örvénylő dinamizmusával fejeződik ki, mely a középpont irányába újra és újra visszarántja a táncosokat. A napfény természetével ellentétben itt a táncosok között megvalósuló, szinte állandó kapcsolat jelent meg, amelyben mintha a férfi és nő közötti szabadság problémaköre is felszínre került volna.

 

Az előadás szerkezetében ettől a ponttól kezdve a fényből a sötétségbe hajló folyamatra lehettünk figyelmesek, amely Kylián koreográfiáiban érte el a mélypontot.  A Dawson-koreográfia fehér és bézs színei Eagling Duettjének mélykék ruháin keresztül Lukácsnál feketébe fordultak, amely a színpadkép megváltozását is jelentette. A derengő fény, amely A napfény természetének férfi és női táncosát megvilágította, éjszakába hajlott, amelyben szinte árnyakként táncoltak az Örvény párjai. Ugyanakkor már A napfény természete is hordozta az elválás és a halál (a szerelmi beteljesülést is megidéző) fájdalmas tapasztalatát, a sötét háttérrel és Richter zenéjének bús melankóliájával, amely a zenei kiteljesedés pillanatában visszatér kiindulópontjához.

peteit mort_kylián.jpg

A balett-est második részében Kylián szinte már kultikussá vált darabjai az első felvonásban látottakhoz képest az újszerű táncnyelvvel ragadták magukkal a közönséget, amely egyfelől a koreográfiában (amely minden esetben egy sajátos látásmódot tükröz), másfelől pedig a jelzésértékű-szimbolikus eszközhasználatban érhető tetten.

A Petit Mort, azaz „kis halál” sötét alaptónusú koreográfiájában Kylián tánca új perspektívába helyezi szerelem és halál problémakörét, kitágítva, egyetemessé téve azt: a szerelmi beteljesülés extatikus pillanatának elmúlása, a szerelem odaadottságában a személy „önmagának való meghalása” élesebben jelenik meg, mint a hasonló tematikát megjelenítő előző koreográfiák során.

Hat férfi, kardokkal egyensúlyozva, a közönségnek háttal, arcukat a színpad sötét tere felé fordítva közelednek. Halk morajlás, majd szinte „fület tépő” csönd. Ebbe a némaságba hatolnak be a kardcsapások légies, ám fenyegető suhintásai, ahogyan a férfi táncosok határozott, vívó mozdulatokkal próbálják meg a színpad üres terét „felhasítani”, megküzdeni „valamivel”, ami majd később fekete lepelként burkolja magába őket. A karddal való játék csendes feszültségébe kapcsolódik Mozart A-dúr zongoraversenyének Adagio tétele. A zene könnyedsége, a hangok lágysága, könnycsepp-szerű gördülése feszültségben áll azzal a határozott és a kemény mozdulatokban kibontakozó koreográfiával, amely a vívókardokkal való, és a korábban játéknak nevezett aktusban érhető tetten. Másfelől azonban e kardok lágysága, amelyeket a férfi táncosok meghajlítanak, illetve könnyed mozdulatokkal próbálgatják azok lehetőségeit, egyfajta gyöngédségre enged asszociálni, amely a Mozart-darab hangzásvilágát is jellemezheti. A darab elején egy voltaképpeni haláltáncra való felhívást látunk, hiszen a fekete lepel, amelyet a férfi táncosok a színpad hátsó teréből húznak a színpad elejére úgy, hogy az betakarja az egész teret, a női táncosok megjelenését készíti elő. Ez a fekete takaró mint halotti lepel tehát az egész koreográfiát meghatározza, nem csak azért, mert az első részben többször is megjelenik, hanem mert a következő részekben a női táncosok fekete „kulissza-ruháiban” mintha annak mását lehetne felfedezni. Így már nem csak a szerelem teréről beszélhetünk, hanem voltaképpen egy egyetemes történetet látunk. Ebbe simul bele a nő és férfi szerelmi vergődése és egymással való játéka, amelynek különböző árnyalatairól a darab során az együttesből kiváló duettek „mesélnek".

kylián petit mort.jpg

A táncosok a darab során felülről vannak megvilágítva, mintha egy másik perspektíva is érvényesülne a koreográfiában. Ezáltal a sötét háttérből kimetszett fény-tér, amelyben az alakok megjelennek, különös aurát teremt a táncosok körül. A fénynek és a sötétségnek ez a kontrasztja jellemzi Kylián Hat tánc című koreográfiáját is. A Petit Mort-tal együtt a Hat tánc is a cseh táncos-koreográfus Black & White Ballet címet viselő, hat darabból álló sorozatába tartozik, amely szintén férfi és nő kapcsolatrendszerének „csillaghálóját” járja körül. A Black & White Ballett mindegyik darabjában (az eddigiek mellett Falling Angels, No More Play, Sweet Dreams, Sarabande) érvényesül a lecsupaszítottság, illetve az eszközök (almák, kardok, női ruhák, lepel) voltaképpeni, korábban is jelzett szimbolikus használata, amelynek köszönhetően Kylián darabjainak már említett újszerűsége, vagy a bennük felsejlő egyedi látásmód megjelenik. A felhasznált tárgyak ugyanis valamilyen önmagukon túlra mutató jelentéskörbe ágyazódnak. Ez igaz a ruhák használatára is, hiszen a Petit Mort táncosai az est többi koreográfiájával ellentétben csupán jelzésértékű ruhát viselnek, amennyiben a női táncosokat takaró fűzők egyszerre utalnak a ruha hiányára és takarják el a testet. Jelzésértékűek azonban abban az értelemben is, hogy a hiányos öltözet a másiknak való kiszolgáltatottságot jelenítheti meg, hiszen az egyszerre feltáró ám mégis elrejtő, az intimitás területéhez tartozó ruhadarabok közelség és távolság dinamikájára is felhívhatják a figyelmet. A test szabadon hagyott felületei a másik érintésének lehetőségét adják, míg a takarás egyfajta (örök?) zártságot és megközelíthetetlenséget sejtet. A táncosok ruhája mindezek mellett utalhat azokra a fizikai keretekre is, amelyek a térben és időben való létezés sajátjai, és amelyek egyszerre zárnak be, tartanak meg, és adnak lehetőséget a szerelemre. A férfiakhoz hasonlóan, akik a kardot mintegy másodlagos „kiegészítőként” viselik, a női táncosok mellett is megjelennek a fekete ruhák, amelyek mögé el lehet bújni, amelyek eltakarják a testet, amelyekhez lehet ragaszkodni, de amelyeknek le kell hullnia, mint álarcnak a „boldog szerelemben.” Ugyanakkor fekete színükkel a gyász képzetét is sugallják. A férfiak által használt kard is többféle értelmezési lehetőséget rejt magában, hiszen a férfias erő megnyilvánulása mellett ugyanúgy válhat a mozdulatoknak köszönhetően magának az időnek a kifejeződésévé, amely egyfajta várakozásban, a nővel, mint a másikkal való találkozásban ragadható meg egyfelől, másfelől pedig az idői létben való „megfeszítettség” tapasztalatát is hordozhatja. A mozdulatok szintjén ez a kifeszítettségben és elernyedésben tükröződik, amely persze magára a szerelmi beteljesülésre is utalhat.

hat tánc kylián.jpg

Az est záró darabja a Hat tánc volt, amelyet szintén Mozart zenéje ihletett, és amely komikusnak tűnő helyzeteken keresztül mutatja be az élet viszonylagosságát. A tréfa és a csíny, a mozarti zene adta lehetőségek fantáziadús kihasználása mellett a hat etűdből álló darab lélegzetvételnyi szüneteiben nyilvánvalóvá válik, hogy a komikum mögött árnyaltabb valóság rejlik, hogy a mázas-rizsporos társasági élet tele van fonáksággal. Ezt jelezhetik a táncosok ruhái is: balettruhák helyett Mozart korabeli alsóruhákat viselnek, amely ismét a hiányra vethet fényt. A sötét tér, amelyben Kylián ’86-os koreográfiáját táncolják, a Petit Mort-hoz hasonlóan bizonytalansággal terhes, és a halállal való szembenézés gesztusaként is értelmezhető. Kylián pont annak komolyságát kérdőjelezi meg tehát, amely az embert leginkább érinti, velejéig megrázza, és amely az Erkel balett-estjének központi szervező elvét adta.

A táncesten végighúzódó tematika tehát a szerelem beteljesülésének és az elválásnak a problémakörét járta be. Kylián darabjaiban volt érezhető az az értelmezés-és látásmódbeli pluralitás, amely a szerelemnek több arcát is felfedezi, és képes azt a mozdulatok és apró gesztusok nyelvén érzékeltetni. Koreográfiáiban a szenvedélyes szerelem képéhez hozzátartozik a játék, a harc, a gyöngédség, a támasz keresése a másikban, a félelem és a megnyílás egyaránt. Táncai azért tudták az estet „megkoronázni”, mivel egy alapvető kérdéssel szembesítenek: lehetséges-e egyáltalán az a férfi-női egység, amelyre mindannyian vágyódunk? Bár az esten látott többi darab is, azt hiszem, pozitív választ ad a kérdésre, hol a szüntelen keresés nyugvópontjából (A napfény természete), hol az egymástól való elszakadni nem tudás tapasztalatából (Örvény) közelítve hozzá, mégis, talán Kylián koreográfiáiban jelent meg egyedül olyan finoman, ám mégis érzékletesen a szerelem boldogságának már-már illúzióba hajló törékeny valósága. Ezáltal a darabok saját magukra is reflektáltak, így téve kérdésessé valóság és illúzió kapcsolatát, amely mind a Petit Mort végén a háttér feketeségében eltűnő férfi és nő alakjában, mind a Hat tánc záró képében, a csendben kipukkanó szappanbuborékokban volt érzékelhető.

 

 

Öt tánc – Modern balett-est

Erkel Színház, 2014. június 12-15.

 

Szerző: Várkonyi Borbála

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr716763813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.