HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) karlik anett (1) Karlik Anett (2) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2014.12.30. 12:50 ikkes

"...Irodalomról, vagy más ily fontos emberi lomról..."

Címkék: kemény istván térey jános Vörös István Bazsányi Sándor Horkay Hörcher Ferenc Spiró György Szabó T. Anna Tóth Krisztina Sándor Iván Wesselényi-Garay Andor Marno János Esztétika Tanszék Tanos Márton Gelencsér Gábor Jákfalvi Magdolna

Tanos Márton beszámolója

 

„…Irodalomról vagy más ily fontos emberi lomról…” – így szólt az idézet, mely mottóul szolgált a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika tanszéke által szervezett, 2014. november 19-én megrendezésre került műhelykonferenciának. A rendezvénynek az egyetem budapesti épülete adott otthont. Ahogy az idézet is sugallja, az esemény tematikája nem korlátozódott csupán az irodalom területére, hiszen a vers- és prózaírás mellett az átfogó értelemben vett művészeti kritika kérdéseire is koncentrált. Bazsányi Sándor informális megnyitó beszédéből kiderült, hogy a konferencia eredetileg a Kreatív írás mesterszak népszerűsítő rendezvénye lett volna, azonban a képzés – minisztériumi engedély híján – a 2014/15-ös tanévben egyelőre nem indulhatott el. Ennek ellenére a konferencia nem vesztett célirányosságából: a beszélgetések résztvevői közül többen a már működő kreatív írás BA s a reménybeli MA szak leendő oktatói is egyben.

 

Kreativ_iras_poszter_2015.jpg

Az első, délelőtt 10 órakor kezdődő szekció tematikailag a költészet mesterségbeli oldalát járta körbe, a vendégek ennek megfelelően a kortárs költészet prominens képviselői, Marno János, Térey János, Szabó T. Anna, valamint Kemény István voltak, a moderátor szerepét pedig Horkay-Hörcher Ferenc vállalta magára. A beszélgetés eleinte olyan alapvető kérdések körül forgott, mint a szövegek hordozóinak problémája, hiszen a mű létrejöttét döntően befolyásolja az, hogy a szövegalkotás milyen technikával történik. Többek közt megtudhattuk Kemény Istvánról, hogy a hagyományosabb megközelítés híveként verseinek zöme papíron születik, de a többi szerző vallomásából mégis az derült ki, hogy a számítástechnika mára nélkülözhetetlenné vált egy szépíró számára is. A beszélgetők kitértek egyúttal a számítógépes szövegalkotás által felmerülő újszerű filológiai problémákra is.

Később a beszélgetés spontaneitása folytán úgy alakult, hogy a centrumba a szereplíra kérdésköre került, ezen belül a vita Ady és József Attila poétikai különbségeinek ütköztetésében mélyült el. Ennek keretében a meghívottaktól értékes és érdekes véleményeket hallhattunk, sőt tágabb kontextusban közelítőleg megismerhettük személyes preferenciáikat is a nagy elődökkel kapcsolatban. Marno János kifejtette alapvető nézetét, mely szerint az igazán jó költészet mentes az individualitástól; ennek ellenére elmondta azt is, hogy kedvenc költőjét, József Attilát tartja a legszemélyesebb magyar lírikusnak. Az Ady Endre-i és József Attila-i szereptudat különbségeinek tekintetében is lényegre törő meglátások hangzottak el. Az érdekes kitérő azonban meglehetősen hosszúra nyúlt, és így háttérbe szorította a beszélgetés eredetileg tervezett tematikáját, mely a költészet technikai oldaláról szólt volna. Ezen a moderátor igyekezete és finom, udvarias pressziója sem tudott érdemben változtatni. A vita tovább szélesedett a költői vátesz-szerep változásainak irodalomtörténeti elemzésében. Ez a gondolatmenet aztán szerencsés módon valamelyest visszakanyarodott a kortárs költészet körülményeihez. A beszélgetés iránya olyan mellékágaknak köszönhetően vett új irányt, mint például hogy létezik-e kortárs magyar politikai költészet, s hogy a vátesz-szereppel együtt milyen változásokon esett át az utóbbi kétszáz év folyamán. Az érdeklődés végül a költészet mint mesterség egzisztenciális kérdésire fordult; Hörcher Ferenc föltette azt a fiatal költők számára igencsak húsbavágó kérdést, hogy mi a tétje az irodalomnak, az írásnak ma Magyarországon. Térey erre a kérdésre kíméletlenül őszinte és lesújtó választ adott, amikor a költészetet „egzisztenciális viccként” jellemezte, hiszen mint hangsúlyozta, költő ma már nem sámán vagy vátesz, így valamilyen polgári foglalkozás nélkül nem lehet fennmaradni ezen a pályán.

A beszélgetés lezárásaként a meghívott szerzők olyan (saját életművükből választott) verseket olvastak föl a közönségnek, melyekről úgy gondolták, személyes szempontjukból képesek ars poeticaként működni. József Attila „szelleme” azonban még ekkor is ott lebegett a szövegek hátterében, vagy a stiláris/intertextuális kapcsolatok, vagy éppen azok hiánya miatt (Térey ugyanis azzal vezette be felolvasását, hogy ő nem tud ilyen jellegű szöveget felmutatni). Összességében tehát érdekes vitát hallhattunk annak ellenére, hogy az nem maradt egészen hű az előre jelzett alaptematikához.

A második blokk a kortárs művészeti kritika helyzetéről szólt. A résztvevők közül Jákfalvi Magdolna a színház-, Gerencsér Gábor a film-, Wesselényi-Garay Andor az építészeti, a beszélgetést vezető Bazsányi Sándor pedig az irodalmi kritika területéről érkezett, így a vita széles spektrumon mozoghatott. A moderátor kritikaírásnak azzal az alapvető paradoxonával nyitotta meg a beszélgetést, hogy a kritikusnak valamilyen nem (feltétlenül) nyelvi produktumról nyelvi közegben kell megnyilvánulnia. Jákfalvi reflexiója érkezett elsőként a felvetésre: mint elmondta, a színházkritikus feladata, hogy a vizsgált előadásban meglelje azokat a pillanatokat, melyeket érdemes nyelvre fordítani. Gerencsér Gábor egy sematikus, ám annál használhatóbb modellel szemléltetve a kritikai tevékenységet három tényezőre bontotta: az ízlést, a szakértelmet és az íráskészséget jelölte meg azon három kvalitásként, mellyel egy jó kritikusnak rendelkeznie kell. Wesselényi-Garay Andor ennek kapcsán kitért az építészeti kritika sajátosan mostoha helyzetére, mert mint elmondta: azok, akik ma építészeti kritikával foglalkoznak, híján vannak annak a fajta szövegalkotási készségnek, mely elvárásként Gerencsér vázlatos modelljében is megjelent.

Bazsányi e véleményekhez fűzte hozzá (s egyúttal tovább is lendítette a beszélgetést), hogy meglátása szerint a kortárs kritikának új nyelvi kihívásokkal kell megküzdenie, részint a művészet változásai, részint a mediális közeg, de nem utolsó sorban a politikai közeg változásai miatt is. A beszélgetőpartnerek egyként 1989-et jelölték meg fordulópontként a kritikai tevékenység terén. Gerencsér kifejtette, hogy a kortárs kritikaírás alapvető dilemmája a szerzői hozzáállás különbségeiben keresendő, hiszen nem mindegy, hogy a szöveg a szerző önreprezentációjaként működik vagy pedig a kritikus képes alázattal viszonyulni a tárgyához. Jákfalvi Magdolna felvázolta azt a két (a ’70-es években, majd a ’90-es évek elején jelentkező) színikritikai vitát, melyek aztán a szakma megújulásához vezettek.

Hangsúlyos kérdésként merült föl a blogkultúra szerepe a kortárs kritika megítélésében, s e tekintetben megoszlottak a vélemények. A vita során felmerült pozitívumként, hogy a blog egyfelől demokratizál, hiszen bárki indíthat kritikai tárgyú blogot, a negatívumok sorában azonban az egyik leghangsúlyosabb érv az volt, hogy a véleménynyilvánítás ilyen fokú szabadsága a kritikai tevékenység presztízsének igen rosszat tesz. E folyamat hovatovább az elemző vagy szaktudományos kritika háttérbe szorulásával fenyeget, hiszen a blogírás elterjedésével egyszerűen megszűnt a műveltségi minimum alapvető elvárása. Gerencsér Gábor megjegyzése szépen kerekítette le a beszélgetést: hangsúlyozta, hogy a kritika nem csupán műfaj, hanem hozzáállás, szemlélet is, hiszen a rákérdezés, a kritikai mentalitás végső soron az értelmiségi szerepének, létmódjának tekinthető.

A konferencia harmadik vitája a prózaírás mikéntjének kérdése körül forgott. A beszélgetést ezúttal Vörös István vezette, a meghívottak pedig Tóth Krisztina, Spiró György és Sándor Iván voltak. Vörös első kérdése a költői-írói identitás kialakulására irányult: a szerzők fölidézték pályájuk kezdetét, első szárnypróbálgatásaikat az irodalom területén. Megtudhattuk, hogy Spirót osztályfőnöke igyekezett lebeszélni az írásról, hogy Tóth Krisztina alapvetően képzőművésznek készült, Sándor Iván életét pedig egy iskolai novellapályázat fordította meg. Az anekdoták mellett a gyakorlatban is hasznosítható tanácsok is elhangzottak a beszélgetés folyamán. Sándor Iván, az írás technikai oldalára reflektálva, jó tanácsként elmondta: a szöveg munkadarab, tehát dolgozni kell rajta csakúgy, mint bármilyen más nyersanyagon; hangsúlyozta továbbá a mesterség fogásainak megtanulásához elengedhetetlenek a fordítási vagy formai gyakorlatok, a kompozíciós vizsgálatok.

Vörös kérdésére (kell-e kontroll az íráshoz?) – látszólag – eltérő válaszok születtek, végül azonban kiderült, hogy nagyjából konszenzus van a szerzők között. Sándor Iván például azt válaszolta, hogy nem kell kontroll, később azonban kiderült, hogy neki is voltak/vannak kontrollszemélyei, míg Spiró az általa késznek gondolt szöveget mutatja meg.  A vélemények végül Tóth Krisztina válaszában összegződtek, miszerint félkész szöveget rizikós kritikára bocsájtani.

A moderátor következő kérdése a témának megfelelően elég „prózai” volt: Vörös arra kérdezett rá, hogy hogyan épül föl a meghívott szerzők egy munkanapja. A beszélgetőpartnerek egybehangzó véleménye volt, hogy a prózaírásnak be kell épülnie a napi rutinba. A kérdésre érkező válaszok aztán továbbvezettek az alkotásfolyamat más aspektusai felé is. Mindannyian egyetértettek például abban, hogy az elalvás előtti félálom kreatív szempontból egy nagyon produktív állapot, hiszen ekkor számos megoldás születhet meg. A szövegekből való húzást szintén egybehangzóan a munkafolyamat kellemetlen, ám fontos és szükséges részének tekintették. A szerzők meséltek továbbá az írásra való ráhangolódásra kialakított egyéni technikáikról is.

A szövegalkotás kapcsán a zeneiség kérdése mindig szükségszerűen szóba kerül, így a beszélgetés folyamán is fontos szemponttá vált. A szöveg zeneiségével kapcsolatban Tóth Krisztina véleménye az volt, hogy természetesen a prózának is van dallama és ritmusa – ha egészen másmilyen is, mint a költészetnek. Spiró György e gondolatmenetet folytatva a prózaíró nyelvérzékét a zenei hallással hozta szoros összefüggésbe, hiszen a jó szövegnek hangzó formában is jónak kell lennie. A beszélgetők még számos részletet megosztottak az érdeklődőkkel, akár a munkafolyamat, vagy akár konkrét szövegeik genezisének tekintetében.

A Kreatív írás mesterszak köré szervezett műhelykonferencia tehát gazdag – a leendő képzés teljes tematikáját lefedő – kínálattal és a témák mélyére hatoló beszélgetésekkel szolgált az érdeklődők számára; reménykedjünk, hogy a szak jövőre zöld utat kap.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr277022489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.