HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) karlik anett (1) Karlik Anett (2) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2015.01.05. 22:26 ikkes

A Kortárs magyar lírakonferenciáról

Címkék: költészet pázmány Horváth Kornélia Bókay Antal Osztroluczky Sarolta Hernádi Mária

Páli Attila beszámolója

 

A Modern Líraelméleti és Líratörténeti Kutatócsoport december 5-én és 6-án rendezte meg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet-és Társadalomtudományi Kar budapesti épületében második konferenciáját. Az egyetemünkről és a Pécsi Tudományegyetemről összegyűlt hallgatók és oktatók ez alkalommal a kortárs magyar irodalom területén végeztek kutatásokat, és 15-20 perces előadások keretein belül ismertették meglátásaikat és bocsátották közös eszmecserére az összegyűltekkel.rejtelmek.JPG

A korszak megjelölésében joggal feltételezhetjük azt a törekvést, hogy jelenünk irodalmi produktumaihoz nyúljanak az irodalmárok, hiszen az irodalomtudomány számára a legnagyobb kihívást a kortárs líra értelmezése, értékelése jelenti. A legélesebb olvasói szem sem tudja minden kétséget kizáróan meghatározni a jelen irodalmi folyamatait, elválasztani a fennmaradót a rövid életűtől, sokszor az értékest a kis értékűtől, hiszen a kanonizáció ezekkel a művekkel kapcsolatban még jócskán folyamatban van, így a tudós felkészültségű irodalomértő egy nagyon fontos felelőssége, hogy az értékes műveket szólaltassa meg elemzésében.

Nagy öröm, hogy a pécsi partneregyetem is képviseltette magát ugyancsak magas színvonalú előadásokkal, hiszen a bölcsésztudomány mai elismertsége igen problematikus, így rendkívül fontos, hogy egyetemek között is fenntartható legyen a kommunikáció, és létezzen minél több műhely, ahol intenzív közös munka alakulhat ki. Aki részt vett a konferencián, az láthatja, hogy a közös munka, közös gondolkodás milyen hatékonyan emeli a tudományos munka színvonalát. Az egzakt tudományok nyelvével szemben a bölcsésztudomány és ezen belül az irodalomtudomány nyelvezete – tárgyából adódóan – sokkalta szabadabb, jobban számol a konnotációkban rejlő tartalmakkal, s talán ebből is adódik, hogy társadalmilag alacsonyabb polcra kerül, mint az eredményeiket rögtön hasznosítani tudó természettudományok. A konferencia előadásaiból azonban jól látszik, hogy ennek a tudományágnak is van egy, bár nagyon nehezen definiálható, mégis határozott és szigorú módszertana, nyelvezete, és hogy az ebben a tudományban tevékenykedők egy komplex és értékes tudást őriznek és alakítanak.

A két nap alatt elhangzott, hat szekcióba sorolt, több mint húsz rövid előadásban a legidősebb Illyés Gyula munkái mellett szó esett József Attila, Weöres Sándor, a későmodern Nemes Nagy Ágnes és Pilinszky János líráján túl számos kortárs költő műveiről, mint például Szijj Ferenc, Parti Nagy Lajos, Kányádi Sándor, Rab Zsuzsa, Tóth Krisztina, Lackfi János és Borbély Szilárd, hogy csak a legismertebbeket említsük. Az előadások teljes szöveges anyaga a hamarosan megjelenő konferenciakötetben lesz hozzáférhető, így az előadások időrendben való felületes bemutatása helyett inkább azokra a jellemző problematikákra és módszerekre térnék ki, amelyek a két nap alatt állandóan és visszatérő módon jelen voltak.

A mára már egyoldalúnak számító strukturalista módszer kidolgozása után az irodalomkritikusok hajlamosak más módszerek felhasználására az elemzés során. A továbbra is következetes nyelvi struktúravizsgálat mögött egyre szignifikánsabban jelennek meg pszichológiai, fenomenológiai alapállások, melyek a nyelvi elemek szemlélésének célt és irányt adnak. Már Bókay Antal első József Attila-elemzésében is megjelent a „vers stratégiája” kifejezés, mely arra látszik utalni, hogy számot vetünk azzal, hogy a költeménynek van valamiféle célja, mégpedig az önazonosság, az én, valamint a világ valamilyen módon való konstituálása, újrakonstituálása. A pszichoanalitikus módszer alkalmazása rendkívül termékenynek bizonyult Koncsos Kinga előadásában, aki Nemes Nagy Ágnes tárgyias költészetében kutatta a tárgyakon keresztül való önidentifikáció lehetőségeit. A nyelvezetében rendkívül kidolgozott előadásban az a gondolat rajzolódott ki, hogy a világi rend hálóját veszélyeztető megfogalmazhatatlan érzések a tárgyakban jelennek meg rejtett módon, ami egy releváns szempontnak tűnik a tárgyias költészet elemzéséhez. Bozsoki Petra meggyőzően érvelt amellett, hogy Szijj Ferenc A nagy salakmező című kötetében a poétikailag, kifejezésmódjukban feltűnően eltérő versek a félálom tudatállapotának a nyelvi következményei, a különböző építkezésű versek más és más gondolati stratégiákat mintáznak, és megvilágító erővel mutatta ki ezen állapotok jegyeit nyelvi elemzéseiben.

Az előadássorozat kiemelt témája volt az emlékezés tudati, nyelvi jelensége. Osztroluczky Sarolta Tóth Krisztina Porhó című kötetének elemzésekor az emlékezés három módozatának, a személyes, a kulturális és a textuális emlékezetnek a megjelenéseit vizsgálta abból az alapfeltevésből kiindulva, hogy a nyelvi struktúra inherens módon hordoz magában egyfajta emlékezetet, kulturális és intertextuális emlékezetet, valamint az egyén a saját emlékeit is leginkább nyelvi struktúrákban őrzi, és nyelvileg tudja azokat feleleveníteni. Hasonló nyomon haladva Boros Oszkár a Fű, fa, füst című Weöres Sándor-versben az emlékezés egy másfajta módozatát mutatta ki, mégpedig az ősegységre, a nyelv előttire való emlékezést, amely egyfajta mitikus emlékezet, az ősegységnek az emléke. A nyelvi emlékezést mint intertextualitást elemezve Pápay Szandra Parti-Nagy Lajos Grafitnesz című kötetében mutatott rá az irónia szubjektumkettőző szerepére, és a hagyománnyal való ambivalens viszony létére.

A konferencián lezajlott fejtegetésekben több helyen előkerült a költészetnek a konkrét anyagihoz való viszonya. Bókay Antal a Külvárosi éj című József Attila-versben elkülönítette az imaginárius és reális elemeket, és rámutatott a költeményben a tárgynak egy olyan poetizálatlan létmódjára, mely csak a maga konkrétságában hordoz jelentést és a valóshoz való visszatérés funkciójával bír, így egyfajta kapaszkodóként működik. A tárgyak fenomenológiája ezen a ponton is serkentőleg hat a nyelvi elemzésre, mint ahogy Koncsos Kingánál is Nemes Nagy kapcsán.

A versszöveg anyagi létmódjának feltárása jelentett több elemző számára releváns szempontot a versek jobb megértéséhez. Itt különösen a papír és a nyomdafesték viszonya, az üres helyek léte volt fontos vizsgálati tényező, mint például Benda Mihály esetében, aki Illyés Hangtalan című verse kapcsán mutatott rá a papír ki nem töltött helyeinek jelentéshordozó szerepére, melyben a ki nem mondható jelentés fejeződik ki. Hasonló módon, mint a Mihályi Anikó által elemzett Az üresség szekvenciája című Borbély Szilárd-versben, ahol a soráthajlásokban keletkező űr bír hasonló funkcióval, de ezt a jelenséget Urbán Péter is megfigyelte Kemény István kapcsán. A vers konkrét megjelenése a papíron a Horváth Kornélia által megidézett Géczi János képverseinek a tekintetében is alapvető szempontnak számított az elemzésben, akinél a szöveg képszerűsége a legkonkrétabban értendő, hiszen versei sokszor képbe ágyazottak, maguk is képek vagy képekkel elválaszthatatlan viszonyt alakítanak ki, hasonlóan az avantgarde hagyományhoz.

Napjainkban egyre több figyelem irányul a testre mint fenoménre, mind az alkotók, mind a filozófusok és az elemzők részéről. Ennek a folyamatnak a hatása erősen érződött ezen a konferencián is, sokszor előkerült a „gender studies” – kifejezés mint egy fontos orientációs pont e téma kapcsán. Varró Annamária Kiss Judit Ágnes költészetében mutatta be nekünk, hogy hogyan jelenik meg a női test, milyen metaforizációkon megy keresztül, és hogy a versek hogyan problematizálják és írják újra a test kényszerítő folyamatait, mint például a nem kívánt terhességet, hogyan konstituálódik a nyelv által az ember saját testéhez való viszonya és hogyan válik ebben a világban a test a fogvatartottság élményévé. Samu János Ladik Katalin performanszai kapcsán utalt rá, hogy a test, amelynek a materialitása az előfeltétele a nyelvi jelek létrehozásának, a beszédnek, elengedhetetlen értelmezési faktor.

Németh Csilla és Győrfi Anna Németh Zoltán két kötete kapcsán mutatta be, hogyan értelmezhető a vers szövege testként, és a vers írása testrombolásként, preparációként, és hogy hogyan kerül összefüggésbe a nyelv a szexualitással vagy a perverzióval.

Az anyagisággal, a testiséggel való foglalkozáson túl különös hangsúlyt kapott az ontológiai skála másik végpontja is, nevezetesen a költészetnek a transzcendenciával, a szakralitással és Istennel való viszonya. Hernádi Mária révén betekintést kaphattunk Lackfi János Öt seb című kötetébe, melyben a költőnek egy jobbára ismeretlen oldala bontakozott ki előttünk, hiszen Lackfit jobban ismerjük játékos, könnyedebb modoráról, iróniájáról. A kötetben öt szent fiktív, lirizált beszéde jelenik meg. Az elemző a szövegekben megjelenő szelíd, szeretetteljes, megbocsátó tekintetre hívta fel a figyelmet, és arra a nyitottságra, melyben a világ minden eleme egyenlő megítélésben részesül, egyfajta objektív szenvtelen beszédmódra utalt, melyben a tárgyak is a maguk valóságában jelennek meg. Az elemzésből kiderült az is, hogy a tárgyias költészet technikái korántsem állnak távol a szakralitástól és az istenkereséstől, sőt inkább a tárgyias költészet az, ami a szubjektum csendje által közelebb férkőzhet az istenihez. Hernádi Mária arra is felhívta a figyelmet, hogy a transzcendens élmények nem zárják ki a testtel való foglalkozás lehetőségét sem, hiszen a test az a forma, amelyen keresztül létünk konstituálódik, ez az, ami a valóságtól elválaszt és ami vele összeköt minket. A tárgyak kiüresítése – például a jézusi kereszt kiüresítésének gondolata említésre került Mihály Anikó Borbély Szilárd-elemzésében Pilinszky kapcsán – mintha éppen a tárgyak depoetizálása által tárulna fel valami a versben, aminek a poétika ellentmond. A kiüresítés összefüggésbe hozható a csönd kategóriájával, amely a költeményekben az üres papírra való ráutalás által jeleníthető meg, mint ahogy erre már utaltam Urbán Péter Kemény István-elemzése kapcsán, akinél az Isten-téma a király-metafora elemzésében is megnyilvánult. A fent említett sokrétű és változatos kutatási technikák sokasága érzékelteti a legjobban, hogy kortárs líránk milyen színes és színvonalas, ami „megér egy misét”, és hogy érdemes a kutatást folytatni a még feltáratlan területeken is.

Az eseményre szánt két nap rendkívül intenzív élménye meghitt, kellemes hangulatokkal vegyült, és sokat meríthetett belőle a témában érdeklődő pályatárs. Köszönet illeti a szervezőket a kedves vendéglátásért, a szünetekben fogyasztható ételekért, és az első nap estéjére szervezett vacsoráért, ahol oldottabb körülmények között folytatódott az előadótermekben megkezdett eszmecsere.

Nem maradhat említetlenül Homolya Gábor képzőművészeti kiállítása sem, melynek keretein belül megismerkedhettünk az alkotó irodalmi ihletésű konstellációival, melyben a versek tárgyszerűsége és tárgyiasíthatósága megérdemelne egy külön elemzést.

A két nap leforgása alatt valójában töredékekből pillanthattunk be komoly kutatási folyamatokba, melyek keretén belül az elemzők, tartózkodva a szigorú módszeresség és a túlzott szubjektivitás végpontjaitól, próbálnak valami újat mondani arról az emberi jelenségről, amit költészetnek mondunk. Tudományunk megkívánja művelőjétől a tudományos következetességen túl a szubjektív értés mozzanatát és a kutatásban a megfelelő kreativitást, így kijelentéseinek relevanciáját nehéz lenne objektív mércékkel megállapítani, és talán a közös beszéd, a konszenzus az, ami végérvényesen megpecsételi egy elgondolás tarthatóságát, amire az ilyen jellegű konferenciák nyújtanak a legjobb alkalmat.

Nagy érdeklődéssel és kíváncsisággal várjuk a konferenciakötet megjelenését, hogy a hallott tanulmányok teljes változatával is megismerkedhessünk.

 

2014. december. 5–6. (péntek–szombat)

Budapest, PPKE BTK, Sophianum

(1088 Bp., Mikszáth Kálmán tér 1.)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr907045605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.