HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) karlik anett (1) Karlik Anett (2) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) konferencia (1) Konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2012.01.17. 12:07 SZATOM

A modern zene lehetőségei

BODONYI NIKOLETT
Ligeti György válogatott írásai

Gyerekkorának kedvence a törpék indulója volt a Peer Gyntből. Kiskorában mindennapos tevékenységeihez (a fogmosáshoz is!) különféle zenéket képzelt el. Első szimfóniáját tizenhat évesen szerezte, remélve, hogy imponál vele a lányoknak, akik lelkesedésükben megfeledkeznek majd pattanásairól is. A hangsorokat színekhez kötötte, a moll akkord zöld, a dúr pedig kétségtelenül piros. Bélyeggyűjtési szenvedélyének köszönhetően a számokkal is ugyanígy tett: a hármas kárminpiros, a tízes sötétkék, a nulla viszont átlátszó, hisz nulla lejes bélyeg nem volt forgalomban. S még sok ezekhez hasonló életrajzi finomságot kaphatunk Ligeti Györgyről, ha elolvassuk válogatott írásait, amelyeket a Rózsavölgyi kiadó jelentetett meg 2010-ben.

 

 

 

 

 

 

Ez az első magyarra fordított gyűjtemény a zeneszerző nem zenei munkáiból, holott a nyugat-európai zenei életben az 1961-es Atmosphéres című nagyzenekari műve óta elismert alkotónak számít. A kötetben vegyes műfajú írások szerepelnek: átfogó elemzések a modern zenéről, kortárs zeneszerzőket tárgyaló tanulmányok és saját alkotásaival kapcsolatos reflexiók egyaránt olvashatók a könyvben. Az írások keletkezésük sorrendjében követik egymást, feltárva előttünk a 20. századi zene alakulását Bartóktól egészen Kurtágig.

A modern zenétől jó eséllyel azért távolodott el a közönség, mert a melódia eltűnni látszott. Nehezen megjegyezhető, a legkevésbé sem fülbemászó, sok esetben széttöredezett zenéről van szó, nehezebb befogadni. Egy Beethoven-szonáta vagy egy Verdi-opera velünk marad az előadás után is, abban az értelemben, hogy a dallamokat, az egyes részleteket vissza tudjuk idézni. A modern zene ezt a hatást kevéssé akarja elérni, a tonalitás részleges, vagy sok esetben teljes megszűnése miatt nincs mit megfogni s „hazavinni”, legfeljebb egy általános érzület a nyomasztó, össze-vissza hangokról, amik hallójáratainkat ostromolták. Az összbenyomás egyfajta kaotikus, elvontnak tűnő hangözön, szemben például Csajkovszkij balettjeivel, ahol rend van, melódiák, szépség, egyszóval úgy érezzük, örömet okoz. Figyelmesebben fülelve azonban kiderül, milyen sarkított is ez a szemlélet.

Mik azok a folyamatok, amelyek okán a modern zene radikálisan különbözik az elődöktől? S ezek ismeretében hogyan közelítsünk felé, miféle fogódzókat találhatunk, amelyek segítségével érthetővé és örömtelivé válik számunkra ez a zene? A válaszokat a kötetben található A tér szerepe a modern zenében című tanulmány adja meg.

Ligeti elsőként leszögezi, hogy a zenét időben és térben egyszerre gondolhatjuk el. Miért vált ki belőlünk a zene térérzetet? Ligeti magyarázata ezt fizikai törvényszerűségekkel indokolja. Ahhoz, hogy egy lépcsőn felmenjünk, vagy hogy súlyt emeljünk, szükséges az izmok megfeszítése. Mikor énekelünk, a magasabb frekvencia eléréséhez a hangszalagok nagyobb fokú erőltetésére van szükség, ez implikálja a „magas” és „mély” képzetét, holott a hangnak ilyenfajta hangzását valójában a rezgések sebessége határozza meg. Miért gondoljuk mégis inkább időbeli folyamatnak a zenét? Az író szerint ezt a zenetörténet alakulását figyelembe véve érthetjük meg. Az európai hagyomány tisztán időbeli folyamatként értelmezi a zenét. Ez a klasszikus-romantikus korszakból ered, pontosabban a tonális zene tulajdonságaiból. A vezető hang-kapcsolatok végighúzódnak az egész művön, s mivel folyton „visszatérnek”, visszafordíthatatlan, lineáris folyamattá teszik a zenét: az egyes mozzanatok vissza-, s előreutalnak, egyfajta kauzalitást sugallva. A huszadik században ez a gregorián és reneszánsz többszólamúságát figyelembe véve változott, ezekben a stílusokban a térnek nagyobb jelentősége volt, bár korántsem emelkedett egyenlő rangra az idővel, ahogyan a modern zenében.

Wagner után a tonális kapcsolatok felbomlottak, így a látszólagos ok-okozati összefüggés megszűnt az időbeli előrehaladás érzetével egyetemben, s mivel a zene időben és térben gondolható el, az asszociáció a térbeli felé tendált. Ezekhez a változásokhoz társult a más kultúrák zenéje felé fordulás, az alternatív eszközökkel való zeneszerzés – hovatovább az egész eddigi zenedefiníció megkérdőjeleződése. Jusson eszünkbe John Cage, aki természetes zajokat, például forgalomzajt használt fel, vagy maga Ligeti, aki elektronikus módon is komponált.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezeket a törekvéseket és célkitűzéseket, valamint a mai zene és befogadója közti viszonyt szemléletesen fejezi ki a kötet egyik leghumorosabb darabja, A zene jövője: kollektív kompozíció: zenei provokáció egy beszélőre és hallgatóságára. Ebben Ligeti elmeséli, milyen következményekkel valósította meg gondolatkísérletét egy 1961-es konferencián, ahol utolsó előadóként a zene jövőjéről kellett beszélnie tíz percben. Fellépett a pulpitusra, elindította a stoppert, és hallgatott. A hallgatóság viselkedését 20 másodperces szakaszokra felosztva követhetjük. Kezdeti csodálkozás, majd az első percet követően enyhe pusmogás, lábdobogás volt a reakció. Előadónk 2-2:20” közt felírta a táblára: „a zene jövője”, majd „Kéretik nem nevetni és dobogni”, erre természetesen erősödött a zsivaj. A következő felirat: „Crescendo”, aminek kielégítően engedelmeskedtek, majd a „Stop” után elhallgattak. Ezt követően Ligeti hallgatott tovább. A hatodik perc kezdetén hagyta el a nagy dérrel-dúrral az első ember a termet. Többen követték, a káosz eluralkodott. A történetet Ligeti zárszavaival fejezném be: „A tervezett tízperces előadás ily módon csaknem két perccel megrövidült, ám ezt nem nagyon sajnáltam, hiszen bőven kárpótolt érte az előadás különösen magas színvonala. A szólisták és a kórus között közel tökéletes összjátékot lehetett megfigyelni, és a létrejövő zenei forma egész folyamata jól kiegyensúlyozottnak és elégséges mértékben differenciáltnak volt nevezhető. Miért is később nem mulasztottam el az alkalmat, hogy a legőszintébben kifejezzem hálámat a közönségnek, azaz az előadóknak” (378-381).

Ligeti ezzel rámutat a közönség és a zeneszerző szoros kapcsolatára, az együtt alkotás lehetőségére, amelyben a térbeliség kiemelkedően fontos. Másfelől a zene ebben az esetben a természetes vokális hangokból állt, amelyek egy „itt és most" szituációra reflektáltak. Humorossága mellett kitárja az ablakokat: a zenét ne csupán a koncerttermekben és a lemezeken keressük, hiszen a mindennapok része.

Mindezek mellett a modern zene szép is, s képes azokat a mélységeket feltárni, amelyeket elődjei. Személyes kedvencem Ligeti Lontanoja (a cím jelentése: messze, távol), amelyben egyik harmóniai konstrukció tűnik át a másikba, nagyon lassan, az átmenetet alig érzékeljük. Polifon eszközökkel készült, de hangzásban a harmóniák váltakozását halljuk. Ligeti kifejti könyvében, hogy mikor először elképzelte a kompozíciót, „nagy tér- és időbeli távolság érzésével” kapcsolódott össze benne, s végül egy Keats-idézetet említ melyre a Lontano komponálása közben gondolt:

„s mély vizek nyílt falán,

Az örvénylő óceán-üvegen

Talán e hang tár tűnt tündéri tájt!”

A kottában a polifónia látható, ám a harmóniát érzékeljük, mikor hallgatjuk. Ez a fajta kettősség általánosan jellemzi munkásságát. A modern és a hagyományos „fúziójára” törekszik, amiként korábban Bartók, akit Ligeti példaképének tartott emiatt. A modernitás sok esetben meg akart szabadulni minden tradíciótól, azoktól függetlenül kívánt létrehozni valami egészen újat (ld. Schönberg). Ezek a törekvések azonban zsákutcába futnak, önmaguk dugájába dőlnek, hiszen túl sok lehetőséget dobnak el. Ligeti tehát az a modern zeneszerző, aki megmutatja, hogy a két törekvés közt nem szükségszerű az ellentét, a választás. Az alkotónak nem ajánlott kitűzővel sétálgatnia, hiszen az lehatárolja, dobozokba teszi őt. Ligetitől megtanulhatjuk, hogy nem koncentrálhatunk pusztán a múltra vagy a jelenre, különben a jövő kicsúszik a kezünkből.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr683570148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása