Papp Máté
A Bajdázó együttes bensőséges – bár elidegenítő effektektől sem mentes – „börzsönyizenéje” az utóbbi évek legérdekesebb könnyűzenei kísérletei közé tartozik. A Győrffy Ákos, Gugyella Zoltán, valamint Mile Zsigmond alkotta trió tavalyi, Lekapcsolom a villanyt a fejemben című lemezanyagának darabjai az eddigi dalkölteményekhez képest egységesebb, organikusabb hangképeket rögzítenek, ugyanakkor megőrzik a korábban összebarkácsolt folkos/rockos/bluesos/countrys/jazzes stíluselemeket is.
A tagok a hagyományos dalstruktúra felbontásával, a szólamok szabadabb kezelésével, a szellősebb hangszeres játék improvizatív lehetőségeinek kihasználásával, illetve a zenei témák ciklikus egymásra montírozásával egy visszafogottabb, ugyanakkor karakteresebb, egyénibb hangzás felé mozdultak el.
Az ambientes lüktetésű looper-alapokat kísérő basszusfutamok és hangszőnyegek a visszhangos gitárkíséret hangulatfestő akkordjaival és szelíd tónusú szólóival, valamint a szintetizátor hangmintáival (a patakcsörgedezéstől, a madárcsicsergésen át, a szélzúgásig) egészülnek ki, a Mile Zsigmond által jegyzett szövegek pedig egyfajta keretbe foglalják a ’középhegységi tempójú’ szekvenciákat. A dalszerző verseiben a szentenciaszerű, töredékes kitételek („a szerelem az egyetlen igazság / az eget is szerelemmel ragasztják”) és a lírai hangvételű sorok („engem úgy veszel körül / ahogy anyám, egyedül / karod lombjában ringatsz /elaltatsz, belém alvadsz) sajátos módon keverednek el impresszionista útirajzokkal („most marad el Herceghalom, / eső kopog az ablakon, / s az országút / abba a felhőbe fut), álomszerű képzetekkel („égre nap borul / hóban szikra gyúl / csizmaszárba hull”), melyek nyomán egy „alkotó tájék” látképe tárul föl.
A kompozíciókban kirajzolódó tenyértérképerezet ösvényeinek kivetített/belsővé tett természeti jelenségei a dalszövegekben így a tájba vésődő emlékezet és képzelet szavaiból állnak össze, míg a zenei felület a környezetbe vegyülő lélek kitágításának ad teret. A medidatív tónusú hangszövet tehát úgy képezi le az adott természeti jelenségeket és tájélményeket (Erdeizene, Madárral), hogy a befogadót is saját emlék-vidékeinek felelevenítésére készteti; a tudalatti erdőben barangoló „börzsönyizene” a senkiföldjén keresztül, az evilágon túlra, a belső tisztás felé vezet. Ebben az egyszerre ismerős s idegen, kontemplatív közegben a szavakat nem fogalmilag, a hangokat nem zeneileg érzékeljük; csönd lesz belőlük és közelség.
Többek közt ezért is válhat bensőséges élménnyé a Bajdázó pszichedelikus és puritán, egyszerűségében is magával ragadó zenei „életsodrása”, amely élőben is képes bevonni a hallgatóságot saját világának árkádiai körébe. Egy pillanatnyi időtlenségbe. Körbe-körbe...
Bajdázó -Lekapcsolom a villanyt a fejemben (2011)
Mile Zsigmond - ének, gitár, ritmushangszerek
Győrffy Ákos - kanna, kahon, keyboard-effekt, ritmushangszerek
Gugyella Zoltán - basszusgitár, looper, ének, zongora, akusztikus gitár
zene - Bajdázó
szöveg - Mile Zsigmond
felvétel, zenei rendező - Gugyella Zoltán
forrás: www.bajdazo.hu
fotó: Mile Zsigmond / Reggeli kulcsosház