HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) karlik anett (1) Karlik Anett (2) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) konferencia (1) Konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2014.01.08. 21:46 ikkes

Barokkos túlzások

Címkék: Szépművészeti Múzeum Itália Caravaggio Barokk Canaletto

Ikker Eszter

A Szépművészeti Múzeum Caravaggiótól Canalettóig című kiállításáról                                            

Nagyon vártam már ezt a kiállítást. Azt reméltem, hogy az itáliai barokk festmények elhoznak valamit a régóta látni vágyott Velencéből, az Örök Város ókori romjaiból, Nápoly nyughatatlanságából, az Arno partjáról. Hogy valamit visszacsempésznek a nyárból, ebbe a borongós, ködös, nyirkos budapesti késő őszbe. Talán elhozzák a „késő őszi nyarat” bronz edényeikkel, viruló és rothadó gyümölcseikkel, a háttér meleg sötétségéből előbukkanó pompázatos részleteikkel. Amikor végre megérkeztem „Caravaggióékhoz”, rájöttem, hogy ezek a képek többet adnak, de ezt a többletet nem adják oda könnyen.

Caravaggio Fiú gyümölcskosárral_1.jpg

Azonban elhallgatnám az igazságot, ha azt állítanám, hogy a kiállításon kizárólag remekműveket láttam egymás után, tetszőlegesen elhelyezve, esetleg némi kronológiai sorrendet betartva, és „szabadon” kalandozhattam az alkotások között. A kurátori munka jelentősége nem csak a kortárs tárlatokon értékelődött fel, hiszen a történeti-művészettörténeti szempontból egyedülálló gyűjtemények is a kiállítás-rendezői invenció alá kerülnek. Jól átgondolt, a befogadót kifejezetten segítő címekből itt sincs hiány, amelyek a Caravaggio-iskolával kezdődő és a Canaletto-műhely működéséig tartó hosszú periódust tagolják: Szemtől szemben a valósággal; Isteni fény – ördögi árnyék; Ékesszólás, pompa, illúzió; Natura morta – Natura viva; Hattyúdal Velencében; valamint a Goethét idéző Utazás Itáliában.  

Az első két szekcióban a Caravaggio nevével fémjelzett műhely remekeit találjuk, a hamisíthatatlan chiaroscuróval[1], a névadó Gyíktól megmart fiú, valamint a Fiú gyümölcsöskosárral című alkotásaival, Keresztelő Szent Jánosával és Salome-képeivel. Továbbá látható a bolognai Lorenzo Garbieri döbbenetes Halott Krisztusa, a fehér gyolcsból félig kitakart testtel, vérző stigmákkal, az arma Christi[2] ikonográfiai elemeivel: szögekkel, fogóval és töviskoronával. Ugyan a másik teremben, de tematikusan még az első egységhez kapcsolódva feltűnik Battistello Caracciolo szokatlan Noli me tangere ábrázolása, amely a Krisztus-Ámor analógián alapul. A Megváltó hátán könnyű, széljárta fekete lepel, fején kalap. Kinyújtott karjának mozdulata egyszerre tiltó és befogadó, mintha ezt mondaná: „Mária, ne a kezeddel érints, a hiteddel lépj közelebb hozzám!” A magdalai asszony pedig extázisában elalél: halandó test ekkora boldogságot képtelen elviselni. A barokkos elragadtatottság szép megnyilatkozása ez a kép.

Caracciolo Noli me tangere.jpg

A Szépművészeti Múzeum azon – kifejezetten szimpatikus - törekvése közismert, hogy a nagyszabású időszaki tárlatokat minél több ember számára láthatóvá és érthetővé kívánja tenni. Ez esetben sincs másként. Az egyébként elismerésre méltó szakértelemről tanúságot tevő válogatás koncepciója a releváns, a korszak ismeretéhez elengedhetetlen információkat ötvözi a szórakoztató krimi műfajával. S mintha ez utóbbi kerekedne felül a kiállítás első felében, ahol értesülhetünk Michelangelo Merisi da Caravaggio homoszexualitásáról, rágalmazási peréről, s végül az ominózus gyilkossági ügyéről. Ezen kívül láttam egy érdekes névfordítást, amelyről nem tudtam megítélni, hogy a kiállítás rendezői tréfálni akartak vele, vagy tényleg komolyan gondolták. Caravaggio egyik leghűségesebb követőjét, Cecco del Caravaggiót „Caravaggio Ferkójának” fordították. A nevek fordítása egyébként is problematikus, és tulajdonképpen nem is indokolt egy kiállításon. A magyar nyelvű tájékoztatóban nem is érthető teljesen, hogy mire vonatkozik a „Caravaggio Ferkója” elnevezés. Az értelmezésben az angol nyelvű szöveg segít: a Francesco becézett formája a „Cecco”, és ezt fordították „Ferkónak”.

 Ugyan ezek a festmények nem szorulnak ehhez hasonló körítésre, szenzációra, hogy érdekesebbek legyenek, de ha a Caravaggio-mítoszhoz tartoznak, ám legyen! Azonban úgy látom, hogy bizonyos életrajzi összefüggéseket és a festményeken látottakat csak finoman, megfontoltan szabadna megfogalmazni. Például Caravaggio Imádkozó Szent Ferenc című műve melletti képleíráson olvastam a következő mondatot: „A festő, nyilván saját megpróbáltatásaitól szenvedve, Szent Ferencet gyötrődő aggastyánként ábrázolja, aki nem tud megnyugvást találni Krisztus tanításaiban.” Ez esetben inkább arról lehet szó, hogy a stigmák okozta fizikai fájdalomtól gyötrődő Szent Ferenc alakjába belefestette magát a Rómában gyilkosságot elkövető, és ezért a városból távozásra kényszerülő Michelangelo Merisi. Ez még ebben a formában is egy erős állítás lenne, a falszöveg írójának felelőssége, hogy mennyire szeretné direkten irányítani az értelmezést.

Caravaggio_1606 Szent Ferenc Cremona_2.jpg

Az alázatosság képeit követően „a caravaggizmus antitéziseként” bemutatott Caracci testvérek bolognai akadémiájával, és annak hatásával ismerkedhetünk meg. A vizuális retorika jegyei tetten érhetők Giovanni Lanfranco Szent Péter a börtönben Szent Ágotát ápolja című képén is. A Lanfranco-festmény ismertetője szerint „rejtett erotikát” fedezhetünk fel az ájtatossági képen. Az erósz ugyan jelen lehet az alkotáson, ahogy a barokk zenében, építészetben és a képzőművészeti alkotásokon megjelenik, de általában az önfeláldozó szeretetet jelentő agapéra mutat. Szent Péter mintha nem is igazán az erósz, hanem sokkal inkább az agapé vágyával gyógyítaná az Ágota mellén tátongó sebet.  A jegyesi misztikából örökölt elragadtatottság és a sebzettség tapasztalatának feldolgozása egyáltalán nem idegen az itáliai barokktól, gondoljunk csak az egyik ikonikus példájára, Bernini Szent Teréz extázisát ábrázoló szobrára a római Santa Maria della Vittoriában.  Itt sem a szexuális gyönyör élményében ragad meg az alkotás, hanem az Órigenész Énekek éneke-kommentárjában olvasható szavak plasztikus megjelenését láthatjuk: „Milyen szép, milyen nagyszerű sebet kapni a szeretettől! Az egyik embert a testi szerelem nyila találja el, a másikat a földi javak utáni vágy sebesíti meg, te viszont meztelenítsd le tagjaidat, és állj oda a választott nyílvessző elé, mert bizony Isten kezében van az íj.”[3]

lanfranco.jpg

A bámulatos gazdagságú virágcsendéletek és a pontos botanikai illusztrációk között találhatjuk Caravaggio Fra Antonio Martelli máltai lovagról készített portréját, Bernardo Strozzi Máltai lovag képmása mellett. A Caravaggio-életműben ritkaság az ehhez hasonló reprezentatív arckép, hiszen modelljeit többnyire nem az illusztris körökből, hanem hétköznapi emberek, vagy éppen barátai közül választotta.  Az említett képmások ideiglenes otthonául szolgáló terem kijárata egyben bejárat a velencei festményeket őrző helyiséghez. Canaletto velencei vedutáival[4], a fiatal Bellotto firenzei városképeivel és Panini római capriccióival[5] mi is képzeletbeli Grand Tourt tehetünk Itáliában. Az árkádok, a csatornákban folyó zöldeskék víz, a nyüzsgő élet, az ókori dicsőség monumentumai előhívták bennem Barbara Strozzi madrigáljait és Babits Itália-versének sorait: „Itália! tudom városaid csodálni, / hol dús sikátorokon vidám nép bizsereg / Lázas az ily szük út, mint testben kék erek, / s nemes, habár hanyag, szennyében is királyi.” Ilyen hangulatban léptem vissza a szomorkás budapesti délutánba, azzal a boldog tudattal, hogy az Isten fényében ragyogó Itália nincs is olyan irtózatos távolságban, s talán nemcsak a képzeletem szüleménye, hanem valóban létezik.

 

Caravaggiótól Canalettóig

Az itáliai barokk és rokokó festészet remekművei

Szépművészeti Múzeum

Kurátor: Dobos Zsuzsanna

Látogatható: 2013. október 26-tól 2014. február 16-ig

 



[1] A barokk jellegzetes ábrázolási módja, a figurák a fény és a sötétség erőteljes kontrasztjából bontakoznak ki.

[2] „Krisztus fegyverei”, „a szenvedés eszközei”.

[3]  Jeromos: „Nehéz az emberi léleknek nem szeretni”. A keresztényéletről, irodalomról és tudományról, Harmonia Mundi könyvek, Helikon, Békéscsaba, 1991, 177. (Ford. Adamik Tamás)

[4] Vizuális hitelességre törekvő látkép.

[5] Antikizáló tájképek, városképek.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr575747747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása