HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) hörcher ferenc (1) Hörcher Ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2011.11.28. 13:13 SZATOM

Rossz csillagzat alatt

Címkék: melankólia lars von trier

Lars von Trier Melankóliájáról

ÚJ!: Az Európai Filmakadémia a legjobb európai filmnek járó díjjal jutalmazta a Melankóliát.

Boldog vagy? – mindenki ezt kérdezi Justine-től az esküvője napján. A helyszín egy meseszép kastély, a vőlegény egy gyöngéd férfimodell. Minden tökéletesnek tűnik. A boldog kezdetre következő kellemetlenségek, az esküvői procedúrával járó nyűgök azonban felemésztik Justine-t. Maga alá temeti a melankólia. A második felvonásban az utolsó néhány napot követhetjük nyomon, mielőtt a Föld összeütközne egy Melankólia nevű kisbolygóval. Könnyű lenne az alkotást egyfajta merész, kamaradarabszerű világvége-opusznak titulálni. De Lars von Trier filmje trükkösebb ennél. A dán művész a melankolikus lelki alkatról készített tanulmányt. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

A személyiség az ókori hagyomány szerint a csillagok állása által meghatározott. A Szaturnusz állása felelős a melankolikus típus kialakulásáért. Az ilyen jellem gyakran lassú és komor, ugyanakkor a Szaturnusz úgy tartják, hogy a tehetséges embert, a zsenit is inspirálja. A párhuzam egyértelmű, Justine (a Cannes-ban díjazott Kirsten Dunst) depresszióban szenved s egyben tehetséges reklámszövegíró. Az első felvonás leépülési folyamata ennek a kívülálló karakternek az összeütközését ábrázolja a „normálisok” közösségével. A násznép a bután szajkózott kérdéssel a kötelező figyelmességen kívül a világ rendjébe vetett saját hitét is meg akarja erősíteni, vagyis a tökéletes esküvőjén a menyasszony legyen maradéktalanul boldog. A családtagok egyszerű válaszokat akarnak, és amikor azt nem kaphatják meg, zavarba esnek, haragra gerjednek, magára hagyják a menyasszonyt. Felháborító, egyenesen sértő számukra, ha valaki nem éri be a földi paradicsommal.

„Mintha mocsárban gázolnék” – panaszolja Justine. A melankolikus nem képes megbirkózni a mindennapos ceremóniákkal, elvész a világ jelentéktelenségeinek sokaságában. Tágabb perspektívát vesz fel, amelyből a hétköznapok rítusai nevetségesnek tűnnek. Az esküvő gyakorlatilag a ceremóniák csúcsa, Justine kísérlete tehát, hogy rajta keresztül belépjen a normalitásba, bukásra van ítélve. Megsejtheti ezt, mikor a kastély kapujában a csillagokat szemléli. A mindenség szédítő nagyságával szemben a banálissal kell szembesülnie. Lázad hát, és minden elvárást arcon köp, minden utat feléget maga mögött, a melankolikus hűtlenné válik mindazokhoz, akikhez valamilyen kötelezettség fűzi. Abszurd lázadása a legkövetkezetesebb tett az elviselhetetlenül jelentéktelen formalitások között. Azon boldogság elpusztítása, amelyet mindenki követel tőle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A második felvonásban a normalitás kritikája válik hangsúlyosabbá, miszerint Justine családja, központjában nővérével, Claire-rel (Charlotte Gainsburg), mennyire képtelen megtörni rítusait, mennyire retteg attól, ami rajtuk túl vár. Azonban mikor a kisbolygó képében egy kozmikus közbeavatkozás, maga a halál rémülete kényszeríti ki a konfrontációt, már nem Justine, hanem Claire gázol mocsárban (figyeljük a szuperlassított első jelenetet, mely megidézi a hamarosan bekövetkező apokalipszist). A közelgő Melankólia arcot ad a pusztulásnak, rákényszeríti a nővérre Justine tágabb perspektíváját, amit az nem képes elviselni. A ló megriad a hídnál, fél átkelni a túloldalon lévő műveletlen vadonba. Claire épp azon képességét nem használja, mellyel alkalma nyílna arra, amire a ló képtelen, tudatosan reflektálni a rettenetre.

A melankolikust viszont inspirálja a fenyegető égitest megjelenése. A komorságtól tehetetlenségre ítélt személyiség felszabadul a „szerencsés” konstelláció alatt. Beteljesíti igazát. Kiderül, hogy a melankolikus, bár nem hatékony a napi rutinban, felkelni sincs ereje a rosszabb napokon, de készen áll arra, hogy szembenézzen, mi több, élményszerűen kezelje a halál rettenetét. Justine meztelenül fekszik a folyóparton, fürdik az éjszakában csodálatosan szépnek mutatkozó Melankólia fényében. Szinte flörtöl vele, hívja magához, miközben mindenki más kudarcot vall. Távcső mögé menekülnek, amivel távolságot vesznek fel a félelmeiktől, és azt érezhetik, hogy urai a helyzetnek. Nővére még az utolsó pillanatokban is valami modort, pózt keres, amellyel lekötheti figyelmét, míg próbálkozásait Justine végképp nevetségessé nem teszi. A rendező figyelmeztet, hogy a szembenézésben nincs sem méltóság, sem magasztosság, azok is csak pótszerek. Rögzült beállítódásaink máza gyenge és áttetsző, csak annyira képes megvédeni, mint a „varázsbarlang” faváza, melyben a szereplők végül a végzetüket várják.

 

 

 

 

 

 

A melankolikus elfordulása a felesleges részletektől a lényeglátást erősíti, az ilyen ember a hagyomány szerint rendkívüli tudás birtokosa. Justine tudásának velejét így fogalmazza meg: az élet gonosz, egyedül vagyunk a világban, nincs Isten, nem kár értünk. A film végén a kép elsötétülése, és az azután már csak pár pillanatig hallható pusztulás megerősíti a lány kijelentését, de talán nem túl merész azt gondolni, hogy nem is ez a lesújtó konklúzió a fontos. Justine erejét valójában az adja, hogy az élet egészével s így a mulandósággal való pőre (a patak partján szó szerint meztelen) szembenézés segített valamiféle rendezett viszonyt kialakítani élete egészével. Stabilitását ez adja, nem pedig első látásra közönyösnek tűnő magatartása.

Trier filmje, akárcsak az (érzelmi és nem művészi) mélypontot jelképező Antikrisztus, terápiaként szolgált a rendező depressziójával folytatott küzdelméhez. A Melankóliával úgy tűnik, sikerült kilábalnia betegségéből, a depresszió a film végére melankolikus emelkedettséggé szelídül. Justine felülállása az író/rendező leplezett, de azért észrevehető gúnyának kontrasztjában válik igazán jelentőssé, amivel a halál kapujában összeomló kicsinyes embereket szemléli. Különösen feltűnő ez Claire arrogáns férje esetében (Kiefer Sutherland), aki végig nagyon erősnek mutatkozik, majd úgy tör össze, mint egy tojás. Hová menekül? Természetesen a lovak közé. Nem lepődnék meg, ha Trier jót mulatott volna, amikor a forgatókönyv ezen részeit jegyezte le, hisz ez az ellentmondásokkal teli személyiség így ünnepli saját alkotózsenijét, művészi erejének diadalát, mellyel a melankolikus lelkekre oly jellemzően kinyilvánítja az annyira vágyott felsőbbrendűségét.

A Melankóliában nincs a néző számára semmi felemelő, ezzel önmagát cáfolná meg, és nem is annyira hatásos, mint Trier némelyik hírhedt darabja, de még így is nyomasztó, erős alkotás. Formai eszköztárát és az életműben betöltött jelentőségét tekintve összegző darabnak tekinthető, mellyel ez az óriási tehetségű rendező felegyenesedett. Az apokalipszis után vajon merre vezet az útja?

- Szabó Tamás

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr193418320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

YY 2011.11.28. 16:57:50

Ha akad olyan ember, akit ez boldogsággal tölt el vagy, urambocsá, kárörömet érez, az valóban nagyon rossz csillagzat alatt született! És én tiszta szívemből sajnálom érte!

És csak remélem: "Aki járja a hágcsót a huzatos létben, nyeresége lesz, ha jobbjával kapaszkodva baljában másokat emelni marad erő, lába pedig senkit nem taszít lejjebb..." (Mezey Katalin)

SZATOM 2011.11.28. 17:09:26

@YY: Kétségtelen, én se Trier társaságát keresném egy koktélpartin.

YY 2011.11.28. 18:39:13

@SZATOM: Köszönöm, hogy megtanítasz az alázatra! Egy pillanatra elfelejtettem, hogy hol a helyem, de ígérem, többet nem fordul elő! Becsszó "Y"

gahanreader · http://davegahankonyv.blog.hu/ 2011.11.29. 08:41:49

Lars von Trier filmjeihez általában nem egy kulcs van, szerencsére!

Koseberga 2011.11.29. 10:13:17

Magányra és szenvedésre vagyunk ítélve.
Életünk értelmetlensége beteljesül halálunkban.

Én kifejezetten keresném Trier társaságát egy koktélpartin.

Pók · http://poooOOoook.blog.hu 2011.11.29. 10:18:34

Egész jó írás, csak kétszer merült fel bennem, hogy ugyanazt a filmet láttuk-e:

"A családtagok egyszerű válaszokat akarnak"

Aha, kivéve a szülőket.

A másik az, hogy a Földnél négyszer nagyobb bolygó nem éppen kisbolygó.

SZATOM 2011.11.29. 10:51:07

@Pók: Az anya tényleg kilóg a képből, a kedves apa viszont úgy otthagyta a lányát, mint a pinty.

A Melankólia sugara pedig szemre kb. a Föld sugarának a harmada lehetett, de egyértelműen kisebb volt. Ez vajon kisbolygónak számít-e? Hmm...

spotted 2011.11.29. 11:22:31

@SZATOM: Szerintem a Föld volt a kisebb bolygó... Nézd meg újra a nyitójelenetet. Elsőre én is azt hittem, hogy fordítva van, de nem.

turorudi · http://check.blog.hu 2011.11.29. 12:03:23

Itt a film (és Wagner operájának a) nyitánya:
www.youtube.com/watch?v=-jvplzs8Qqg
6:55-től látható, hogy melyik bolygó mekkora.
Egyébként szerintem bárki megpróbálkozhat az írással. Egyszer csak sikerül.

SZATOM 2011.11.29. 12:06:37

@spotted: Megnéztem, lehet, hogy igazatok van. Becsapós, mert mindkettő kék. Valamiért az ember azt hiszi, hogy nem mi lakunk azon a légypiszkon.
süti beállítások módosítása