HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2011.12.01. 23:33 SZATOM

Sorsok, történelem, művészet

 Ljudmila Ulickaja: Imágó című könyvéről

Vukov Barbara

„Érdemes nyomon követni az egymásnak rendelt emberek elkerülhetetlen találkozásához vezető utat.” Így kezdődik a méltán népszerű orosz író, Ljudmila Ulickaja legújabb, Imágó című regényének második fejezete. Ebben a lényegre törő indításban áll az írónő ars poétikája. Ulickaja írásait meghatározzák a sorsszerű találkozások, mindig azokból bontakozik ki a történet. Ezen kívül Imágó című írásában szinte megvalósította, amit az 1920-as években létrejött történettudományi irányzat, az Annales-iskola tűzött zászlajára. Alsó perspektívából szemléli a XX. század második felét meghatározó eseményeket. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az egyéni sorsok ábrázolása mögött a háttérben zajlik az orosz történelem Sztálin halálával induló, egy emberöltőt felkaroló időszaka. Fel-felbukkannak a nagy események: a vezér halála, az ’56-os, a ’68-as történések, de csak azáltal nyernek értelmet, hogy jóvátehetetlenül és végérvényesen beleívódnak az emberek életébe. A könyv a hétköznapi szovjet valóságot mutatja be három barát életén keresztül. Ilja fényképész, Miha költő-tanár, Szanya zeneteoretikus. A három fiú triumvirátusával párhuzamosan zajlik három lány élete (Olga, Tamara, Galja). Olga lesz az összekötő kapocs a nemek tábora között azáltal, hogy feleségül megy Iljához. Ezeknek az embereknek az összeszövődött életútjához kapcsolódik egy-egy különálló szálként a többi szereplő. E kuszaságot végül egy fáradhatatlan pók alakítja egyetlen, nagy, ágas-bogas hálóvá. Ennél fogva rengeteg szereplőt mozgat meg a mű, ami egy idő után bizony zavaróan hat, de amikor a mozaikkockák a helyükre kerülnek, sarokba szorítva el kell ismernünk, minden tökéletesen illeszkedik a cselekmény egészébe. Korábbi kételyeink elillannak.

A közel hatszáz oldalas regény cselekményvezetésében váltakoznak az idősíkok, vagyis az elbeszélő megtöri a kronológiát. Ez a narrációtechnika kapcsolja Ulickaját a modernitás áramlatába, annak ellenére, hogy küldetéstudatos írásai a tolsztoji, csehovi klasszikus orosz irodalommal mutatnak folytonosságot. Küldetéstudatáról tett tanúbizonyságot, amikor szeptemberi magyarországi látogatásakor az Új ember című hetilapnak adott interjúban elmondta, legújabb műve külső ösztönzésre született: harmincas éveikben járó barátnői a hatvanasok nemzedékét okolták mindazon rosszért, amely a mai orosz társadalmat jellemzi. Erre válaszolva írta meg – egykori ellenzékiként – Imágó című regényét. Tehát kvázi tanító szándékkal, mintegy üzenetként. Mindez persze explicite nem jelenik meg. A műből „csak” azt tudjuk meg, ami megtörtént, ahogyan megélték, mindezt az elbeszélés pőreségében, mindenféle didaktikus hozzátoldás nélkül. Mégis van benne valami többlet: a tapasztalt ember meséje.

 

 

 

 

 

 

 

A kommunista diktatúra adott korszakra vonatkozó borzalmait ismerhetjük meg a regényből. Azt a közeget, ahol nincs egyéni érdek, nincs szabadság. Mindaz, ami az embert születésétől fogva megilletné, a szovjet államgépezet embertelen darálójában végzi. Történelmi tanulmányainkból mi, szabadságban fuldoklók is tudjuk, milyen az elnyomó rendszerek működése, de igazán átérezni nem vagyunk képesek. Ez csak akkor változik, amikor a megtanultak tartalommal telnek meg. Mondjuk különböző műalkotások hatására. Például, ha megnézzük a Mások élete című filmet, vagy elolvassuk az Imágó című regényt. „Mondanivaló” tekintetében a regény mindenképpen az említett filmmel mutat rokonságot. A hatalom megtorol minden törekvést – sikerességétől függetlenül –, amelynek a szólásszabadság, a gondolatok megosztása; az értelmiségi lét, vagy egyszerűen a magánélet megvalósítása a célja. A hatalom által megnyomorítottakat ábrázolja, időnként ironikusan, de mindenképp a maga véres valóságában.

Az egész regényt átitatja az irodalom; az orosz klasszikusok és leginkább a korban kulcsfontosságú szamizdat. Puskin, Tolsztoj, Paszternak, Fagyejev, Szolzsenyicin, Orwell, Nabokov és még sok más szerző művére történik utalás. A triumvirátus tagjai még gyerekként a legnívósabb regények közelségébe kerülnek az irodalomtanáruk és Szanya nagyanyja, Anna Alexandrovna által. Később maguk is kiveszik a részüket a szamizdat terjesztésében, létrehozásában, olvasásában. De a fiúk érdeklődéséből adódóan a fotózás és a zene is meghatározó összetevője az „összművészeti corpusnak”. Az irodalom, a fotó, a zene; a művészet, a kultúra továbbörökíthető. Túlél minden rendszert, átível generációkon, fölötte van az ember végességének, tehát a megmenekülés egyetlen módja a kultúra továbbadása. Ulickaja emléket állít azoknak, akik – akár életüket is föláldozva – e cél érdekében dolgoztak, de megemlékezik azokról is, akik elbuktak e küzdelemben. Ezt igazolja a regény mottójául választott Paszternak-idézetet: „Ne vigasztalja magát az idő igazságtalanságával. Erkölcsi igazságtalansága bennünket még nem tesz igazakká, az embertelensége nem elegendő ahhoz, hogy – nem értve egyet vele – mégis emberek maradjunk.”

De mi is az az imágó? Biológiai fogalom, kifejlett egyedet jelent, amely a rovaroknál a bábból való kijutás után jön létre. A szót a nagy jelentőséggel bíró irodalomtanár, Viktor Juljevics használja a műben, aki saját pedagógiaelmélete megalkotása közben nevezi tanítványait imágóknak. Pedagógiai hitvallásaként jelöli meg, hogy tanítványai a keze alatt túlessenek a metamorfózison, átlépjenek a felnőttkorba. Azért nehéz a feladatot teljesíteni, mert a társadalom is kifejletlen egyedekből áll. A gyerekek metamorfózisához vezető úton azonban nem egyedül a tanár vezeti őket. Szanya nagyanyja is kiveszi a részét a nevelésből. Ulickaja műveiben különös fontossággal bírnak a női életutak (Médea és gyermekei, Életművésznők, Szonyecska) Az Imágó nőalakjai közül kiemelkedik a fiúk támpillére, Anna Alexandrovna. Testi és szellemi táplálékkal látja el őket, a legigazibb barátság alakul ki közte és az unokája között, Mihához pedig kölcsönös plátói szerelem fűzi. Az arisztokrata származású, intellektuális nagymama rendíthetetlenül szilárd értékrendet képvisel, a fiúk bármikor számíthatnak az útmutatásaira. Megmentő szerepe van a vallásnak is a regényben. Tamara, a három lány egyike zsidóból lett ortodoxszá; megismerjük egy ortodox papi család egy évszázadát; a zsidó Miha rajong Krisztusért és az Újszövetségért, és folytathatnánk még tovább a sort. Az írónő nagy hangsúlyt fektet a zsidó-keresztény folytonosság tényére. (Daniel Stein című regényében ezt a témát dolgozza fel.) A vallás az irodalomhoz és zenéhez hasonlóan mindvégig jelen van a műben: a legnagyobb mocsokban is tisztán tartó erő.

Mi az, amit a regény adhat? Élet és Irodalom. Ha valaki esetleg igényli egyiket vagy másikat, (netán mindkettőt), egy csésze jó erős fekete tea mellett hallgasson meg egy Sosztakovics-szonátát, majd vegye kézbe a könyvet. A többit bízza Ulickajára.

Ljudmila Ulickaja, Imágó, Magvető, Budapest, 2011.

3 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr283430352

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mentsük meg a József Attila szobrot! 2011.12.03. 11:24:00

Gyújtsunk mécsest együtt a Kossuth téren József Attila szobránál a költő halálának 74. évfordulóján, december 3-án 17 órakor. Ennek a szobornak itt kell maradnia. Nem azért, mert József Attilának ne lenne máshol szobra. Nem is azért, mert ha ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Unbiased 2011.12.03. 10:49:02

A Médeát olvastam; nem tetszett. Belezavarodtam a rengeteg szereplőbe, és mint olvasom fentebb, ugyanez van az Imágoban is. Szerintem a Médea hamis képet fest a 20. század Szovjetúniójáról, amennyiben alig történik utalás a kommunista diktatúra minden egyéni sorsot megfojtó szerepéről. A szereplők úgy repkednek, utazgatnak egyik helyről a másikra, mintha egy normális, szabad országban élnének. Ezek után nem hiszem, hogy elolvasom az Imágot.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.12.03. 11:40:23

@Unbiased: Lehet azért, mert nem minden egyéni sors volt megfojtva a kommunista diktatúra által? Amúgy a SZU-n belül, Sztálin halála után már valóban nem volt olyan óriási cucc ide-oda utazgatni, akár repülővel is.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.12.03. 11:41:42

A kritika tetszik, főleg mert élményszerű.
süti beállítások módosítása