HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) hörcher ferenc (1) Hörcher Ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) karlik anett (1) Karlik Anett (2) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) konferencia (1) Konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2011.12.12. 14:43 SZATOM

Tisztelgés a rock előtt – se több, se kevesebb

- a Kogart San Franciscótól Woodstockig című kiállításáról

Elöljáróban érdemes leszögezni, hogy a KOGART Házban megrendezett San Franciscótól Woodstockig – Az amerikai rockplakát aranykora 1965-1971 kiállítás korántsem kíván mindenkihez szólni, ugyanis pont azt a marihuánafüstben és alkoholmámorban úszó „hippikorszakot” tárja elénk kendőzetlenül, amely erősen megosztja a mai közönséget (is).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pap Eszter írása a KUK-on olvasható.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr173457896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

iparterves 2011.12.15. 09:27:22

Elolvastam a cikket, s a kedves szerző előítéletein ( a marihuána korszaka! ) és az ismertető szöveg felmondásán túl semmit nem találtam.
Dehogynem, találtam: szegény szerző rockzenei ismereteinek fogyatékosságai olyan mértékben szembeszökőek, hogy a kritika (?) létjogosultsága megkérdőjeleződik.
Azt írja a kritika írója, hogy a pszichedelikus rock kitüntetett szereplője volt a gitár. A kisasszony számára valószínüleg ismeretlen terület a rocktörténet, mert ha nem az lenne, nem írna le ilyen bődületes butaságot. A rock első harminc éve gitárközpontú volt, s ma is a heavy mindenféle irányzatainak hála, az maradt.
Speciel a pszichedelikus rock - ami nem azonos a Woodstock nemzedékkel, ha esetleg a kritika írójának kétségei lennének eziránt, akkor nézze meg a Woodstock-filmet, hátha felfedezi magának a Sha-na-na-t, a bluesban gyökerező zenét játszó Canned Heat vagy Mountain, a latin-rockot előadó Santana (ismerős név? ) - nem volt éppen gitárközpontú. A billentyűsök és az addig nem alkalmazott hangszerek ( pl. szitár, tabla ) váltak benne fontossá a Hammond orgona és az elektronikus kütyük mellett.
A cikkiró beállítódása ( a rock veszélyes!! - jujjj! és piszkos - juj, juj. juj )kisír a szövegből. Semmi gond, van ilyen, lehet így is közeledni egy kulturális-társadalmi kérdéshez. De érvényes-e ez a megközelítés? Csak annyira, amennyire egy orvos nem bírja, ha véres-gennyedző sebet kell bevarrnia.
Javallat. ne tessék rockzenei ügyekkel foglalkozni. Előre is nagy tisztelettel megköszönön szíves tartózkodását.

Hörcher Ferenc 2011.12.15. 11:38:26

@iparterves:
Köszönjük hozzászólását, amely talán értelmes vita kezdete is lehet, egyfelől a kiállításról - amelyről nem sokat mond Ön, másrészt a korszakról.
Sajnos azonban a kioktató stílusa nem teszi könnyűvé a potenciális vitapartnerei helyzetét.
A szerzőt előítélettel vádolja - mintha kétségbevonható lenne, hogy a rocktörténet adott korszaka a kábítószer használattal igencsak összefüggött -, azzal, hogy csak az ismertető szövegét mondja fel - tehát nem veszi észre a szerző töprengését, amely a rocktörténeti panoráma és a képző- vagy iparművészeti kiállítás műfajának összefüggéseire vonatkozik. Ezután rocktörténeti ismereteinek fogyatékosságát cikizi, egyetlen egy eltorzított részletre alapítva azt. Pontatlanul utal a szerző álláspontjára (nem azt mondja ugyanis, "hogy a pszichedelikus rock kitüntetett szereplője", volt a gitár, hanem, hogy "a pszichedelikus rock elengedhetetlen kelléke" "az elektromos gitár"). És nem állja meg helyét a vád sem, hisz ha csak a "psychedelic rock" címszót elolvassuk a Wikipedián, a következőket olvashatjuk: "As a musical style psychedelic rock often contains some of the following features: electric guitars..." Az Ön által említett hangszereket is felsorolja: exotic instrumentation, with a particular fondness for the sitar and tabla;[3]
a strong keyboard presence, especially organs, harpsichords, or the Mellotron (an early tape-driven 'sampler');[4]", de csak a gitár után említve azokat.
Végül: a cikkíró sehol olyasmit nem állított, hogy a rock veszélyes és piszkos. Ha Ön szerint ez mégis "kisír a szövegből"? ez az Ön értelmezése, amihez joga van. De a vitát az könnyítené, ha érvelne, s mondjuk nem vonná kétségbe élből a kulturális jelenséggel kapcsolatos kritikai hozzáállás jogát. Az meg kifejezetten sértő, ahogy cenzúrázni szeretné szerzőnket, ahelyett, hogy értelmes vitára hívná.
A kulturális kérdésekről folytatott vitáink rendre elmérgesednek - próbáljuk ennek itt elejét venni!
Üdv,
HHF

iparterves 2011.12.15. 14:36:49

Kedves HHF - kioktató stílusom a sajátom, s a kioktató stílusom miatti kioktatást természetesen elfogadom.

A wiki számomra nem az érvelés világnak non plus ultrájá, de ha feltétlenül bele kellene mennünk a rocktörténeti társalgásba, akkor először ugorjunk vissza Buddy Hollyhoz, ha ez túl nagy lépés, akkor nem bánom: a Beatleshez. Három gitár (!) dob felállás, a Rolling Stonesban szintén három gitár, dob és énekes.

Az a megállapítás, hogy a gitár milyen szereplője volt a pszichedelikus rocknak ( még a wiki szövegét olvasva is /"gyakran volt" a felállás része / ) a szövegben a kiemelt jelentőségű zeneszárszám státusával jelenik meg.

Az általam említett Hammond orgona, majd a szimfonikus rock felé induló, de a korszak részének számító ELP-ben és más zenelarokban is a Moog szinetizátor és még előtte - azt már igazán nem kívánnám a cikkírótól, hogy ilyen eszközöket ismerjen - a mellotron ( wiki nyomán Ön is említi), amelyet a King Crimson használt zseniálisan ( remélni merem, hogy a cikkíró már hallott erről az együttesről, netán ismeri a 21st Century Schizoid Man-t vagy az Epitaoh-ot és a gitáros Robert Fripp neve is ismerősen cseng ).

Egyszóval nem utaltam a szerző álláspontjára pontatlanul, karikíroztam, régi, rossz szokásomnak megfelelően azt az álláspontot ( tényleg annak nevezzük? az lenne? ), amelyet egy idézetből kiragadottan, egy marketing-anyagot idézve beleszerkesztett szövegébe.

Abban, kedves HHF, igaza van, hogy olyat expressis verbis a cikk írója nem állított, hogy a rock mocskos lenne. Az utalása a korszak marihuánás jellegére és ezen keresztül az időszak egészének - az általam jellemzett gesztussal történő - elutasítása azonban, mondjuk úgy, hogy a metatextualitás szintjén pontosan erről szólt.

Mindenki felelős a saját gondolataiért és azok formába öntéséért. Én is.
Remélem, most elég egyértelműen adtam számot arról, mit gondolok az írásműről.

Ja, kritikám az "érted haragszom, nem ellened" megnyilvánulása volt, egy kicsit arra szerettem volna a szerzőt bírni, hogy alaposabban tájékozódjék. A wittgensteini maximát pedig mégsem illett volna leírni, pedig a tájékozatlanság és a szöveg félrevezető volta miatt beszúrhattam volna.

Annak kifejezetten örülök, hogy olyan fontosnak ítéltettek soraim, hogy rögtön tanszékvezetői intésben részesültem.

Egy szerény képességű és tudású kommenter számára ez igazán nagy dolog.

Tisztelettel:
Iparterves

Hörcher Ferenc 2011.12.15. 20:53:33

@iparterves:
Kedves iparterves - természetesen nem a kioktatás volt a célom, ha az lett volna, ugyanazt a hibát követtem volna el, amit az Ön kommentjében nehezményeztem.
Azt azért sajnálom, hogy továbbra is azon az egy gitártörténeti ponton akadt meg, amely nem volt állítása a cikknek, és nem foglalkozik továbbra sem a cikk fő állításával (rockpanoráma képművészeti kiállítás helyett).
Arról pedig, hogy a 60-as évek marihuánás levegőjéhez hogyan közeledjünk, továbbra is fenntartanám, érdemes lenne érdemi vitát folytatni, vagyis a vélelmezett metatextuális kritikát (és nem elutasítást, lásd a kritika befejező mondatát)érdemi ellenérvvel cáfolni, és nem élből leiskolázni lenne jó.
A figyelmes kommentezőt megilleti a hasonló figyelem (és persze szó nincs intésről, inkább csak reményről).
üdv,
HHF

Temarash 2011.12.15. 22:42:38

Kedves Iparterves!

Köszönöm a kommentet, örömmel fogadtam, még ha meglehetősen negatív felhanggal is emleget engem. Látom, hogy Ön rendkívül tájékozott zene terén, ezt tisztelem, becsülöm.
Mindezek ellenére én is szeretnék reagálni azokra az engem ért vádakra (ez már nem kritika), amelyeket nem tartok jogosnak.
Ön szerint „rockzenei ismereteim fogyatékosak”. Ezt a megjegyzést arra alapozta, hogy bő másfél sorban kitértem a gitár jelentőségére. Nem értem, miért ne hangsúlyozhattam volna pont ezt  akár önkényesen is  a sok közül (valóban volt egy pár), de amennyiben az a másfél sor mégis indoklásért kiált, hivatkozásom egészen egyszerű. A tárlat kurátorai csupán egy szövegtáblát szenteltek hangszereknek, és ők valamiért az elektromos gitárt tartották kiemelendőnek. Hogy miért, azt persze Ön is tudja, hiszen járt a kiállításon. Mint ahogy én is, ezért már afelől sem lehetnek kétségeim, hogy a pszichedelikus rock nem csupán Woodstockról szólt. Ha az én tájékozottságomat (látatlanban) kétségbe is vonja a témával kapcsolatban, a kurátorokkal mégsem kéne ugyanezt tennie.
Másik vád, hogy én zsigerből elutasítom ezt a jelenséget (mi több, egészen általánosított magára a rockra, de ez mindegy is). Talán nem éltek akkoriban tudatmódosító szerekkel? Rosszul tudom, hogy ez a tény manapság is megosztja a széleskörű kulturális szcénát? Amiket írtam, tények, nem állásfoglalás. Amennyiben Önnek mégis úgy tűnt, leszögezem, hogy nem erről van szó. Nagyon is szeretem ezt a zenei korszakot, sőt. Ha nem érdekelt volna, nem mentem volna el megnézni a kiállítást, és végképp nem írtam volna róla. Sajnálom, hogy ez nem jött le a szövegből.
A zenetörténeti adatok folytonos felemlegetését az Ön részéről (egészen elburjánzanak a kommentekben, céltalanul), végképp nem értem, kioktatónak hatnak. Ha esetleg hiányolta volna ezeket (mert mintha ezt is számon kérné rajtam, már csak úgy metatextuálisan), akkor elmondom, hogy egy ilyen cikkben  szerintem  nincs helyük. Nem tartottam indokoltnak, hogy ezekről regéljek. Kellett volna? Igazán nem várhatja, hogy a témám „elé” álljak. A kiállítás a plakátokról szólt (vagy legalábbis kellett volna, hogy szóljon), erről Ön végképp megfeledkezik. Szólnom pedig jogom van a témában, ahogy Önnek is van joga ilyen keményen hozzá(m)szólni.
Mindenesetre még egyszer köszönöm, hogy véleményezett.

Üdvözlettel: Pap Eszter

Ui: Láttam a Woodstock-filmet, jó volt, nem?

iparterves 2011.12.16. 09:52:06

@Temarash: (A tripla Woodstock-albumot is meghallgatta? Az nagyon jó! )

Ami a lényeget illeti: a kioktatásról már HHF is felvilágosított, s erre a magam módján válaszoltam, az Ön esetében sem tehetnék másképpen, ezért cc.

A tájékozottságát nem látatlanban vontam kétségbe, hanem szövege alapján. A kurátorokat nem érintettem.

Az Ön és HHF válaszában ugyanaz a felfogás érvényesül: a kommentálónak a kiállítást kellene értelmezni és nem az írást. Sajnálom, tévedésben vannak: én a kritika kritikáját írtam.

Ha Ön is kritikát írt volna és nem ismertetőt ( a különbséget majd a kezdő művészetkritikusok számára a Műcsarnokkal közösen indítandó kurzuson el fogják magyarázni, ugye? ), s mondjuk nem ragad le az egész ügy a gitár/puska/békegalamb szimbolikánál ( Monterey! ), akkor Ön is szóvá tehette volna, hogy a pszichedelikus rock nem csak erről szólt. A pszichedelia mellett pedig, kritika esetén, elmondhatott volna néhány zenei tárgyú megjegyzést.

Az jó, hogy rögtön "helyre is teszi" kommentemet és annak struktúráját, persze nem kiokatató módon, hanem konstruktívan: "A zenetörténeti adatok folytonos felemlegetését az Ön részéről (egészen elburjánzanak a kommentekben, céltalanul), végképp nem értem, kioktatónak hatnak."

Ön szerint mire készült a rock a hatvanas évek végén-hetvenes évek elején, amikor már - jaj, rocktörténeti adatok, bocsánat, kedves olvasó! - nem a három perce számok bűvöletében alkottak, hanem elkészültek az első koncept albumok, már megszületett a Moody Blues Night is white satin-je és a Procol Harum Whiter shades of pale-je ( a Bach orgona-betéttel ), s a Deep Purple elkészítette a Concerto-ját?
Amikor a zene, a színpadi megjelenés, a grafikai design összesimulóban volt? Arra, amire Wagner, s ezt többen ki is mondták: összművészeti projektumra.

Ezért kell a téma "elé" állni, s nem mögötte kullogni.

A kioktató szövegemben erre is tettem kisérletet. Azt írja, hogy ilyesmiről nem kellett volna szólnia, mert a kiállítás plakátokat mutatott be. Igaza van. Igaza van? A plakát-kiállítás egy korszakot szeretett volna bemutatni. A relikviák is ehhez tartoztak. A korszakról kellett volna szólni, szerintem.

Ha Önnek a plakátokról az jutott eszébe, hogy a kiállítás tisztelet a rock egy korszakának és semmi más, akkor a rock egy korszakáról értekezhetett volna és annak a be nem mutatásáról, illetve a bemutatottak viszonyáról, viszonyának hiányairól. Képzelem én.

Ha ez lenne a téma elé állás, akkor igen, pontosan ezt vártam.

A szövegében erős hangsúllyal szerepelt a jelenlegi írásában tudatmódosító szerként aposztrofált marihuána. Szabadna kérdeznem, honnan vette azt, hogy én a tényekkel szemben azon az állásponton lettem volna, hogy a jó SF-beli hippik és zenekaraik ( most, engedelmével kihagynám a Nwe Yorki Fillmore-okat és az ottani szcénát, ne keverjük még több tényanyagot ) nem szívtak ilyesmit.

Ilyet nem állítottam, annál inkább azt, hogy ezzel a mondatával, annak helyével és a kiemeléssel az teljes korszakot a marihuána "védelme" alá helyezte. Ez tettem szóvá.

Végezetül: nem tényeket írt, hanem kommentárt a tényekhez. Ha a saját kommentárját tényként prezentálja és ekként látja, azt bizonytalan látásmódra, de nagyon erős normativitás iránti hajlandóságra vall.

Üdvözlettel:

Iparterves

iparterves 2011.12.16. 09:55:08

@Hörcher Ferenc:

Tisztelt HHF, a fentiekben részben az Ön által felvetettekre is válaszoltam.

Röviden: a kiállítás azon túlmenően, hogy egy plakátbemutató volt, a korszak megmutatását is célul tűzte ki. Jó, nem teljesítette be ezt a várakozást, de ez miben akadályozhatja meg a kritikust? Azért kritikus, hogy elmondja a kritikáját - tényekkel, ismereteivel, következtetéseivel.

Lehet, hogy nagyon maradi vagyok, én ezt várom. S a személyes kiállást is a vélemény mellett.

Tisztelettel:
Iparterves
süti beállítások módosítása