Radnai Dániel a First International Motion Festival-ról
Eredetileg egy tudósítást terveztem a március 23-24-én megrendezésre került First International Motion Festival Cyprus-ról, ám az animációs munkát tárgyává tevő fesztivál rendkívül töménynek és bennfentesnek bizonyult. Mivel a több száz rövidfilm, animáció, videoművészeti alkotás folyamatos vetítése mellett pörögtek az előadások és a workshop-ok (utóbbiakra érdemes volt technikai berendezésekkel felszerelkezve érkezni), úgy döntöttem, hogy inkább az egyetlen általánosabb kérdéseket is feszegető, Tony Zagoraios designer által jegyzett előadásról fogok beszámolni.
A Deconstructing the motion design aesthetics azt próbálta meg felderíteni, hogy miben is gyökerezik egy alkotó által birtokolt stílus, látványvilág, illetve mik azok az elemek, amelyek meghatározzák az alkotó munkáját.
Zagoraios három összetevőre bontotta az alkotó „esztétikáját”: az első faktor az egyén által szubjektíven átélt élmények, tapasztalatok, ízek, illatok, képek összessége; a második faktor a kultúra, mely itt a nyelvet, hagyományokat, vallást takarja; a harmadik faktor pedig a tudás, melyet az alkotó megtanul, célzottan magába szív (ide tartoznak az animáció területén a szoftveres ismeretek is).
Mindezek alapján összeállíthatjuk saját „esztétikai portfóliónkat”, mely segíthet meghatározni művészi karakterünket, stílusunkat. Tony Zagoraios be is mutatta saját összeállítását, melyet a publikum zavart hümmögéssel fogadott – úgy érzékeltem, néhány egyszerű kép helyett mást, látványosabbat vártak egy híres animációs szakembertől.
Szerencsére megkaptuk a magyarázatot, még ha részlegesen is: a tapasztalat/kultúra/megszerzett tudás hármasságának végiggondolása talán képes arra, hogy az alkotó jobban megismerje saját világát, esztétikáját.
Mivel Tony szerint korunkban a saját, jól definiált kultúra hatása kérdőjelezhető meg leginkább, egy körkérdést tett fel néhány, általa kiemelkedőnek tartott animációs stúdiónak: mennyire befolyásolja munkájukat saját nemzetiségük, kultúrájuk, esetleg az, ahol laknak?
A stúdiók többsége nem tartja fontosnak saját kultúrájuk hatását, viszont néhányuk kiemeli, hogy a célközönség kultúráját, ízlését előnyös hangsúlyozni a munkákban.
Ebből a kérdésből már adódnak a végső, Tony által elővezetett következtetések: vajon fontos tényező-e a kultúra a fent említett hármas felosztásban? Igaz-e, hogy az Internet képviseli egyre inkább a kultúrát – egy közös, kevert, „nemzetközi” kultúrát?
Tony Zagoraios előadása után beültem az egyik vetítésre – több tucat animált rövidfilm pergett le a szemem előtt, melyek eredetét, nemzetiségét lehetetlen lett volna beazonosítani. Igaz, az egyetlen magyar alkotóként részt vevő Ruzsa Dénes munkáját, a Kötelékeket azonnal felismertem – a helyszíneknek köszönhetően.
Ruzsa Dénes: Kötelékek