HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) hörcher ferenc (1) Hörcher Ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2012.06.27. 13:03 bekat

A Monty Python és a magyar oktatásügy

Címkék: oktatás monty python

Szmerka Gergely

Elfogadhatatlannak tartom, felháborít, kétségbe ejt. Mostantól, a jövőben, ezentúl.

Meghalt, megölték, megszűnt, megsemmisült, vége (mármint a demokráciának, a sajtószabadságnak, a szabadságnak úgy egészében, az oktatásügynek, az egészségügynek, a magyarságnak, a jövőnek, mindennek, mindennek). Pedig azt hittük, azt vártuk, húsz évvel ezelőtt pláne. És a Nyugat és Európa és Amerika és az egész világ rajtunk nevet, sír, sopánkodik, mi pedig itthon csak... Mert X vagy Y diktátor, gazember, elmebeteg. \\ Persze a Nyugat, Európa, Amerika és az egész világ is elmehet... Nekünk itt senki, hogy jönnek ehhez, évszázadok óta, de most végre aztán minden véglegesen, győz a jó, a jó, a jó.

(da capo al fine)[1]

monty2.jpg

Nagyon kérem, ügyeljenek! Az alábbiakban úgy fogok tenni, mintha értenék az oktatásügyhöz. De minden játszi könnyűség csak álca. Kérem, vitatkozzanak velem!

A kormányzat döntése alapján megváltoztak a felsőoktatási keretszámok és megváltozott a tandíj mértéke, fizetésének körülményei. Ezt a példát vezérfonalként használva vizsgáljuk meg a magyar felsőoktatásról és közoktatásról való beszéd ügyét. Alapvetően két, egymásnak ellentmondó hozzáállással találkoztam.

Az egyik azt mondja, hogy a kormányzat tönkreteszi a felsőoktatást, visszafordíthatatlan folyamatokat indítva el az országban. Mindenki külföldre kényszerül, mert a lehetetlen körülmények elüldözik innen az érettségi előtt álló, vagy felvételizni akaró fiatalokat. Ebben az országban már mindent a kétharmad által fékezhetetlen ámokfutásba kezdett jobboldali önkény gyűr maga alá, és az érettségi előtt állók hullanak mint a legyek. Orbán uralma minden határon túlmegy, ebben az országban már nem lehet élni. A jövőt jelentő ártatlan fiatalság, a jövő orvosai, mérnökei (tanárai?) testi-szellemi emigrációba kényszerülnek. Mit kezdjünk, ha nincs jövőnk? (Két dolgot tehetünk: elmegyünk innen, vagy emelt fővel klasszikusokat idézünk, akik veretes mondataikban előkelő erkölcsi fölénnyel semmisítik meg a szabadságot eltipró, akár őket is fizikailag megsemmisítő gonoszt. Vagyis hisztériázunk ― de erről majd később.)

A másik oldal ezzel szemben léhűtő, a társadalom számára haszontalan, csak a becsületes polgárok munkája által eltartott ingyenélők falkájáról beszél, akik éveket töltenek el a felsőoktatás Eldorádójában, ahol harminc éves korukig nem kell dolgozni, csak bulikra, büfére és kocsmára költik el azt az ösztöndíjat, amit őszbe csavarodó fejű tisztes polgárok zsebéből adó formájában vett ki az adócsaló vállalkozók által mozgatott, maffiaszerű szocialista-liberális kormányzat, ráadásul olyan szakokat végeznek el ezek a léhűtők, amely szakok teljesen feleslegesek (minek ennyi diplomás munkanélküli). De ennek egyszer s mindenkorra vége, visszatérünk a becsületes munka, az erkölcs világába, ahol hipokrita értelmiségiek nem fognak mindenkit a szabadság eszméjének kihasználásával magyarellenességre és gyökértelen európaiságra nevelni. Aki nem dolgozik, ne is egyék, egyetemre meg végképp ne járjon! És az sem baj, ha Orbán viszi a zászlónkat, mert ő az elmúlt húsz év legtehetségesebb politikusa.

Megpróbáltam mindkét oldalnak még karakterben is nagyjából ugyanannyi helyet adni. És remélem, nem buktam le, hogy melyik oldallal szemben vagyok pozitívan elfogult. Ha elfogadjuk, hogy a tandíj és keretszámok kérdésében ilyen jellegű véleményeket lehet olvasni újságok különböző műfajú cikkeiben, blogokon, a facebookon vagy  akár komolynak tűnő közéleti személyek tollából, és ugyanilyen véleményeket lehet hallani szolidaritásból vagy csak alanyi jogon okoskodóktól piacon,  kocsmában vagy értelmiségi fórumokon, beszélgetésekben, akkor azt javaslom, fogadjuk el azt is, hogy ezekben a szónoklatokban a mondatok logikai értéke nem veheti fel az igaz ― hamis halmaz egyik elemét sem. Vagyis nem beszélhetünk ezeknek a kijelentéseknek az esetében az igazság vagy részigazság kategóriájáról. A legtöbb ilyen jellegű szövegben felfedezhetők részigazságok, de ezek elvesztik igazságértéküket, mert a közéletről, benne a felsőoktatás ügyéről, speciálisan pedig a tandíjkérdésről szóló szövegek nagy része stilárisan rettenetes. Egy ilyen stilárisan rettenetes szöveg nem lehet igaz, sőt igazságtartalma sem lehet. Ezért persze hamis sem lehet. Nem lehet igaz, nem lehet érvényes, mert az alapállás hibás, és ez hibás, mondhatni fertelmes, hátborzongató és nagyon rút stílust eredményez. Mindez a szövegek felszínén félrevezető, tönkreteheti a mondandó igazságtartalommal bíró részleteit, másrészről viszont a mélyen húzódó és a probléma lényegétől eltérő, önző és beszűkült hozzáállás indikátora.

Hangsúlyozom, hogy egyelőre nem a tartalomról beszélek, pusztán a stílusról.

Mi jellemzi ezt a vészterhesen rossz stílust, amely a felsőoktatásról való beszédet alapvetően meghatározza? Elsősorban az érzelmi húrok pöngetése. Olyan jelentéstartalmú szavaktól hemzsegnek a szövegek, amelyek egyfelől a véglegességet hordozzák magukban, másfelől pedig indulatokat. (Bevezetőm stilizált fordulatai erre utalank.) Mindenki érzelemből beszél a felsőoktatás kérdéséről, olyan nyelvi eszközökkel, amelyek szónoki beszédekbe valók. Ha tudatos a használatuk, akkor az azt jelenti, hogy megfogalmazójuk nem elég okos ahhoz, hogy meg tudja különböztetni egymástól a szónoklatot és a gondolatmenetek közlését, vagy azt, hogy hiú, hiszen ezt a különbségtételt nem érzi fontosnak, pusztán mondanivalójának közlése és a hatás elérése a célja, tehát a saját hangját szeretné hallani, amint ez a hang a legnagyobb igazságokat mondja ki, várva a lájkot vagy ódivatú szóval az elismerést. Ha nem tudatos a használatuk, akkor az azt jelenti, hogy megfogalmazójuk kifejezetten buta vagy hisztérikus, hiszen elvakítja saját érzelmeinek áradása, olyannyira, hogy tollat ragadó kezének vagy mondatot formáló ajkainak képtelen parancsolni.

Azt mondhatnánk, hogy az idáig elmondottak az én személyes problémáim közé tartoznak, kit érdekel a stílus, amikor itt érettségiző emberek sorsáról, gyakorlatilag életekről van szó. Valóban életekről van szó, és pontosan ezért tartom a legfontosabb problémának, hogy nem lehet egymástól stílus tekintetében megkülönböztetni egy vezércikket, egy mérvadó és sokak által látogatott blogot és egy talponállóban elhangzó beszélgetést. Mindegyik mélyén a hang öncélú hallatásának szándéka lappang. (A talponállóban ez nem baj, még akár bájos is lehet.) Ne értsük félre, nem azt mondom, hogy itt kizárólag hideg nyelvezetű elemzésekre van szükség, dobjuk ki az érzelmek által jogosan átitatott buzdító blogokat, cikkeket, beszélgetéseket. Engem csak a mennyiség zavar. Az zavar, hogy tekintélyes közéleti szereplők is úgy beszélnek, úgy írnak, mintha csak totális igékben és elsöprő kijelentésekben tudnának gondolkodni. Csak ilyen cikkeket lehet olvasni, csak ezt lehet hallani az értelmiség szájából is. Csak a sopánkodó demokráciatemetés vagy a pökhendi kuruckodás hömpölyög elő majd’ mindenhonnan. (Látják, ha most önellentmondáson kaptak, akkor sikerült jól elmagyaráznom a mondandómat. Erről van szó!) Ne tévesszük össze a közbeszédet kamaszkorunk világmegváltó tábortűzi éjszakáival! Ha elfogadjuk, hogy itt valóban emberek sorsáról van szó, akkor nem a megszólaló személye, önkifejezése, saját hangjának sztentori dörgése a lényeg, hanem a probléma. Az oktatásügyben ugyanis akkor és csak akkor lesz előrelépés, ha van mögötte egy nagyjából egységes társadalmi megegyezés. Nem tehetjük meg a középiskolás és egyetemista diákokkal, hogy fröcsögve beszélünk róluk, még akkor sem, ha védjük őket. De úgy látom, hogy sajnos nagyon rossz stílusban folyik a beszéd az oktatás ügyéről. És ennek a diákokra nézve sokkal károsabb a hatása, mintha ugyanezek a tartalmú kijelentések egy konszolidált és formáját tekintve illedelmes, önmérsékletre képes, és sokkal inkább gondolatok, mint érzelmek által motivált és keretbe foglalt vitában hangzanának el.

Képzeljük magunkat azoknak a helyébe, akik személyesen érintettek a helyzetben, mondjuk egy olyan diákéba, aki télen tudta meg, hogy amire eddig készült, az már nincs, mert abszolút más a helyzet a felsőoktatásban. És mondjuk négy hónap választja el az érettségitől. Azontúl, hogy emberünket már önmagában a tények alaposan megviselik, tehát komoly érzelmi viharnak van kitéve ― szülei pánikba esnek, tanárai tanácstalanok, nem tudnak segíteni, lehet, hogy külföldre kell mennie évekre, vagy soha nem lesz egyetemista stb. ― még ráadásul azt olvassa, ha szokott olvasni, hogy az oktatásügy halott, vagy azt, hogy nincs kiút, vagy azt, hogy az elmúlt nyolc év meg a korábbi negyven éve fondorkodói tehetnek arról, ami van, a gonoszok még a spájzban vannak. Ha nem olvas, akkor is találkozik a problémával, mert az oktatásügyről szóló szövegek sokkal jobban befolyásolják a hétköznapok véleményformálását (otthon, baráti körben, kocsmában, piacon), mint azt elsőre gondolnánk. Arra a nagyon komoly veszélyre és felelősségteljes tényre(?) szeretném kedves írástudó honfitársaim figyelmét felhívni, hogy a stílus sokkal jobban befolyásolja a közvélekedést, közhangulatot, mint a közvélekedés és a közhangulat a stílust. Vagy ha ez nem így lenne, egy írástudónak akkor is a felelősségteljes fogalmazásra kell irányítani a figyelmét. Hiszen amit mond, azt egy probléma lehetséges megoldásának párbeszédképes vázolásaként  kellene mondja, nem pedig érzelmei fékezhetetlen sártengereként.

Miért csak az írástudókat szekálom? Azért, mert aki személyesen érintett a dologban, természetesen kegyetlen érzelmi gyötrelmeken ment át, ő nem tud másképp beszélni, nem tud másképp véleményt formálni, mint érzelmi alapon, vagy egyéb nem várható el tőle. Aki politikus, annak oldaltól függetlenül részben a retorikai fogások eredményezik a szakmai sikereket, tehát tőle nem várhatunk mást, mint hatásos vagy hatásvadász nyilatkozatokat. De a közvéleményt valamelyest a közírók is befolyásolják, és ha ők hisztérikusan és abszolút kijelentésekben írnak a témáról, akkor az érintett olvasók alá csak adják a lovat, azokat pedig, akik nem érintettek, rendkívül rossz irányba befolyásolják.

Sokkal több olyan cikkre, véleményre lenne szükség, amely nem a pártok retorikáját használja, hanem elég felnőtt ahhoz, hogy saját hangot üssön meg és színtisztán logikai módszerekkel és mértékletes stílusban beszéljen egy olyan problémáról, mint a felsőoktatási keretszámok és tandíj, hiszen ez az egész társadalmat érinti.

Milyen alapállás kellene tehát befolyásolja az írástudókat? Nem könnyű kimondani, de megteszem: etikai alapállás. Nem küldetés, nem az indulat, nem az önzés. Minden kérdésben, így a felsőoktatáséban is az embert kellene szem előtt tartani, azt, aki a rossz döntések vagy egyéb csapdák áldozata. Kritika megfogalmazására az indítson, hogy etikai, emberi alapon állunk (nem az önző rikoltozást tekintjük alapnak), és formáját pedig a logika kell leginkább befolyásolja.

Valószínű, hogy a felsőoktatásról szóló beszédből hiányzik valami. Olyanok vagyunk, mint a Monty Python Gyalog galoppjában szereplő lovagok.

–        Az a tervem, királyom, hogy Lancelot, Galahad és én várunk, míg leszáll az est, aztán kirontunk a nyúlból, és leverjük a franciákat, akik nemcsak meglepettek lesznek, de teljesen fegyvertelenek is.

–        Nem értem, jó lovag.

–        Galahad, Lancelot és én kirontunk a nyúlból, és...,

–        De az bent van, ti meg kint!

–        Csakugyan, sajnálom, erről az apróságról megfeledkeztem.

A hatalmas érzelmek és óriási igazságok, reformötletek vagy azok bírálata mellett ne feledkezzünk meg valamiről: emberekről beszélünk, mondandónk formája legalább akkora befolyásoló erővel hat, mint tartalma. És a formát az ember kell meghatározza.



[1] Stilizált fordulatok a csapból

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr324614576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ainex 2012.06.28. 00:20:05

És most hirtelen nem jut eszembe egyetlen egy hazai közéleti téma sem, de tényleg egy sem, amelyre ne lenne igaz ugyanez a megállapítás. Ami lényegében annyit jelent, hogy ha egyáltalán bármirõl is van érdemi vita, az nem látható, nem hallható, nem "nyilvánosság-képes". Persze kérdés, hogy mennyi igény lenne rá, és ennek az igénynek a kielégítésébõl ki milyen tõkét tudna kovácsolni. De mintha a mantra alapú kölcsönös acsarkodás tartósan biztosabb befektetés lenne minden fél számára, nem? És ha ilyen a kínálat, akkor a kereslet is erre rendezkedik be, hosszú távra. Öngerjesztõ, ám tökéletesen meddõ folyamat.

trollhunter89 · http://trollhunter.blog.hu/ 2012.06.28. 07:56:28

Nagyon tetszett a cikk! Gratula az Index címlaphoz!

And37 2012.06.28. 08:11:21

@ainex: Igény az volna. :) Jó cikk.

torvenyfigyelo · http://www.torvenyfigyelo.hu 2012.06.28. 08:23:45

Próbáljuk meg átverni azzal, hogy még messzebb futunk!

Flankerr 2012.06.28. 08:39:05

Józan hangvételű, nagyon jó írás lett, csak így tovább, kedves szerző!

ainex 2012.06.28. 09:28:47

@And37: Minõségi igény volna bizony, a kérdés inkább a mennyiség.

rimbaud 2012.06.28. 12:40:08

Ejh barátom! Újra csak azt tudnám mondani, hogy a szívemből szóltál, mint amikor először elküldted ezt a cikket. De nem teljesen az eszemből. Mert az indulat, ami beszél belőled hasonlatos, ahhoz az indulathoz, amivel szemben felszólal, ami megszólalásra bírja, megszólalásra kényszeríti a gondolkodásod. Az erőfeszítés, hogy "ne bukj le, melyik oldal felé vagy elfogult", szintén dicséretes, bár én leginkább azt tapasztalom, hogy gyakran nem pozitív elfogultságok, hanem negatív elfogultságok rendezik az ember életét. És ezek azok, amin lényegesen nehezebb átlépni. Úgy tűnik mégis lenne rá igény. Egy új egy érzelmi viharoktól mentesebb értelmiségi közbeszédet kialakítani. Már csak az a kérdés hogyan léphetnénk erre az útra?

SzmerkaG 2012.07.05. 15:24:58

@rimbaud: Nyilvánvaló az ellentmondás az indulatok terén. Az indulattal szembeni indulat benne van az írásban, de megpróbáltam a stílust az általam hiányolt követelményekhez igazítani. Stiláris libikóka, de szeretnék észből beszélni, hogy az érvényesség megmaradjon. A számonkérés magamra is vonatkozik.

„Egy új, egy érzelmi viharoktól mentesebb értelmiségi közbeszéd kialakítására” mindenképp „van igény”. De ennek a sikere szerintem nem a politikai oldalakon (értsd: azok meglétén, nemlétén, erején stb.) múlik, hanem azokon, akik gondolkodnak, beszélnek, írnak, függetlenül attól, hogy önmagukat melyik oldalhoz tartozónak definiálják.

rimbaud 2012.07.08. 16:24:17

@SzmerkaG: Hát szerintem se a politikai oldalon jön a megoldás ezért lenne érdemes valamerre alulról szerveződve elindulni. Hogy az ilyen vélemények, ne maradjanak magukban hanem jobban ki tudjanak bontakozni...
süti beállítások módosítása