HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2012.07.17. 12:22 SZATOM

Milyen is a székely filozófus? - Naplórészletek a Csíkszépvizen tartott IV. Nyári Filozófiai Táborból

Címkék: erdély filozófia kortárs művészet tandori hadot

Ikker Eszter

„Most, mikor ugyanúgy, mint mindig, legfőbb ideje, hogy.”

                                               (Tandori Dezső)

Amikor Hörcher tanár úr április közepén, egy KuK-os szerkesztőségi ülésen felvetette egy erdélyi utazás lehetőségét, az elsők között voltam, akik lelkesedtek az ötletért. Pedig egyelőre csak annyit tudtunk, hogy egy filozófiai tábor van készülőben a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Magyar Filozófiai Intézete szervezésében.

Csíksomlyó tetején 3.JPG

 


 

 

 

 

 

 

 

Vasárnap, 2012. július 8.

Egy bő hónappal ezelőtt még az induló csapat összetétele is kérdéses volt, nem beszélve a lehetséges támogatásokról. De mára összeállt a kép, és Hörcher tanár úr vezetésével, Suplicz Emőkével, Somogyi Grétával, Paár Tamással és Modor Bálinttal este 11 órakor felszálltunk az OrangeWays legendás menetrendszerű járatára, hogy másnap dél tájékán Csíkszeredára érkezzünk.

Hétfő, 2012. július 9.

Végre megérkeztünk. Az út meglehetősen izgalmasra sikeredett: két álom között egy-egy beláthatatlan kanyarban előzésre riadtam fel. Egy ponton túl már néhány élesebb szerpentinen átvágás meg sem kottyant.  A határ túloldalán kezdtem figyelni a tájat, az embereket. Kolozsvár közelében egy kicsit csalódott voltam: a szép természeti környezet mellett gyakran meredtem egy-egy félkész házra, düledező épületre, a rendezetlen településszerkezetre. Aztán a cél felé közeledve feltűntek a takaros székely falvak, és örültem, hogy a valóság szebb, mint a képzeletemben létező kép Erdélyről. Csíkszeredára – az út nehézségei után – helyi idő szerint fél egyre értünk be.

Szeredán kipróbáltuk a helyi bankok pénzváltási szolgáltatását, a piacot, ahol az árusok még hangosan kínálják az áfonyát, a paradicsomot és a paprikát. Betértünk egy talponállóba is, amelyben a modernista lila design a falusi kocsmák hangulatával keveredett. Hargitai sörrel koccintottunk a szerencsés érkezésre és az elkövetkezendő hétre. Ez volt az első momentum, amikor azt éreztem, hogy mi így hatan egy csapat vagyunk, noha ebben a felállásban még nem voltunk együtt sehol. Majd elemózsiával felszerelkezve visszatértünk a buszpályaudvarra, ahol kis kérdezősködés után rátaláltunk a Kelemen Árpád vezette helyi járatunkra.

Csíkszépvízen Demeter Attila - a Filozófiai Intézet vezetője, amúgy politikai filozófus - várt bennünket, hogy a faluvégi Kishavas Panzióba könnyebben eljussunk. A vacsora befejeztével, a Nyári Filozófiai Tábor nyitómegbeszélésén a tábor főszervezője, Szigeti Attila fenomenológus ismertette a programokat, ezt követően pedig bemutatkoztunk egymásnak. A hivatalos megnyitó kötetlen eszmecserével folytatódott. Győrfi Kata ült mellém, akivel az előző hetekben e-maileztem. Ennek eredményeképpen egy szép kis recenzió született a csíkszeredai születésű Potozky László Áradás című novelláskötetéről (a cikk ITT olvasható). Kellemes meglepetés volt a személyes találkozás, a beszélgetés során szó esett arról, hogy mostanában mivel foglalkoztunk/foglalkozunk.

Lakosztályunkba visszatérve Emőkével, Grétával, Tamással és Bálinttal próbáltunk ráhangolódni a másnapi szemináriumra. Az olvasmány Jean–Luc Nancy Ami a művészetből megmarad című esszéje volt, amely a művészet létére, mibenlétére kérdez rá, pontosabban arra, hogy mi történik akkor, ha a művészet elfelejt/nem tud a hegeli Eszme érzéki látszásaként megjelenni, és abban a világban próbál nyom (vestige) maradni, amely már nem tart igényt arra, hogy kozmoszként álljon fenn. A szövegolvasás a hosszú nap után mintha egy kicsit kifogott volna rajtunk, de érdekes asszociációk sora indult el. Azt például máig sem nagyon tudom, hogy a szöveg kozmosz-problematikájától hogyan jutottunk el Mária Magdolna episztrophéjáig, Pál apostol damaszkuszi útján át Tandori Dezsőig…

Búcsúzás előtt 5.JPG

 

Kedd, 2012. július 10.

A nehéz ébredés nem volt túl kecsegtető a programokkal teli napra nézve, de a tízkor kezdődő előadás felrázott. Gregus Zoltán, a kolozsváriak tanára röviden összefoglalta a Nancy-szöveget, majd ezt követte az izgalmas vita, amelyből kiderült, hogy egy kicsit mindenki másképp olvasta a szöveget. (Egy önálló szemináriumot megért volna a különböző olvasási módozatok alapos összevetése.) Makai Beáta ars electronicáról szóló előadásából megtudtuk, hogy a videó-installációk hogyan válnak a kortárs művészet szerves részévé.

Ebéd után Hörcher tanár úr előadásában hallhattunk Pierre Hadot lelkigyakorlatos könyvéről, valamint a „fakunyhó-filozófiáról” Thoreau, Heidegger, Wittgenstein, Oravecz Imre és Győrffy Ákos kapcsán. Szigeti Attila az előadás végén feltette azt a lényeges kérdést, hogy tulajdonképpen hogyan is lehet megvalósítani az Hadot által javasolt, sztoikus, epikureus alapokon nyugvó lelkigyakorlatot. Az előadó rámutatott arra, hogy önmagában a tábor is lelkigyakorlat, abban az értelemben, hogy kijöttünk a hagyományos egyetemi környezetből, és a természetben „filozofálunk”.

Tanár úr előadását követően Csíkszeredán látogatást tettünk Márton Árpád festőműhelyében.

Márton Árpád műhelyében 1.jpg

A mester sorra bemutatta munkáit, számomra a legemlékezetesebb a Napfaragók című és egy vajúdó asszonyt ábrázoló kép volt. Ez utóbbi a festő gyermekkori élményéből született, amikor a vajúdást egy ajtó mögül hallgatta végig. A kép szép példája annak, hogy az auditív élmény miként materializálódik, a Denkbild hogyan válik látható, tapintható Abbilddé. Sofőrünk, Kovács Barna –filozófus, Ricoeur-kutató - indítványozta, hogy Csíkszeredáról ne térjünk vissza egyenesen szálláshelyünkre, Csíkszépvízre, hanem tegyünk egy kis kitérőt a szomszédos Csíksomlyóra. A csíksomlyói templom kora esti fényei alázatra, bűnbánatra indítják a betérőt. Kissé félénken, meghatottan haladtunk a somlyói Szűzanya szobra felé. Bevallom, a könnyeimmel küszködve mondtam el a szobor lába alatt olvasható imát, áldását kérve a jelenlevőkre és az otthoniakra. (Mint utóbb megtudtam, jó pár évvel ezelőtt nagyapám is hasonlókat élt át Csíksomlyón!)

Ha már Somlyón jártunk, nem hagyhattuk ki, hogy felmenjünk a falu legmagasabb pontján álló kápolnához. Az út első látásra meglehetősen meredeknek tűnt, ráadásul Hörcher tanár úr példáját követve megváltunk lábbelinktől, és mezítláb teljesítettük a kihívást.

Zarándokútra tértünk 2.JPG

A hegy tetején, a kápolna mellett egy remetelak áll, amelynek láttán Emőkével és Grétával romantikus képzeteket szőttünk a benne élő remete mindennapjairól. A remetelakot és a kápolnát elhagyva egy kis halottas házra leltünk. Betekintettem, és egy nyitott koporsót láttam a parányi helyiségben. Furcsa illat áradt a rácsok mögül, amelyen keresztül néztem befelé, erősen. Talán ez lehetett az a bizonyos Isten-szag, –gondoltam - amit Ady is érezhetett a Sion-hegy alatt. 

Szerda, 2012. július 11.

A mai nap témája Test és technológia összekapcsolódása volt. Amikor először láttam a programkiírásban, nem nagyon tudtam elképzelni, hogy mit is takarhat e cím. Őszintén szólva tartottam a téma anyagiságától, durvaságától… Az előérzetem azonban (hál’ Istennek) csalatkozott, ugyanis Részeg Imola és Szigeti Attila erdélyi filozófusok referátuma felkeltette érdeklődésemet a téma iránt. Érdekes volt együtt gondolkodni Merleau-Pontyval azon, hogy testünket hogyan érzékeljük mi (állítólag egészséges emberek), valamint azok, akik elvesztették valamely tagjukat, és azt művi beavatkozással kellett pótolni. Ugyanakkor szembesültünk azzal – Helena de Preester szövege hatására -, hogy tulajdonképpen az ételek, a gyógyszerek, amiket magunkhoz veszünk (magunkba teszünk, hogy vulgárisabban fogalmazzak) mind-mind inkorporációként értelmezhetők. De ugyanígy elgondolkodtató, hogy ebben az értelemben lényünk meghosszabbításaként szolgálnak a hangszerek, valamint a technológiai eszközök, amelyektől meglehetősen nehéz megválnunk. (Képzeljünk el egy napot telefon nélkül! Bár ez időnként kifejezetten felszabadító is lehet…) A délelőtti témához szorosan kapcsolódott David Cronenberg eXistenZ című, 1999-es filmje, amit az esti filmvetítés alkalmával láthattunk. Az eXistenZ egy döbbenetes utópia arról, amikor a kiborgok (élő szövetekből készített játékkonzolok) rabjává válik az ember, és már nincs különbség a valóság és a virtualitás között, jobban mondva, a virtualitás válik valósággá.

A kora esti órákban Részegh Botond festőművésznél jártunk Csíkszeredán. Láthattuk Kalodában című sorozatát, amelynek minden egyes darabjáról hallhattunk az alkotótól. A fekete alapú képek a börtönbüntetését töltő olajmágnás, Mihail Hodorkovszkij megpróbáltatásait jelenítik meg. A sötét alapból hol egy arccsont, hol egy szemgödör rajzolódik ki, néhol egy angyalszárnyat érintő csontos kéz késztet arra, hogy a kép felé nyúljunk, helyenként a rácsok mögül nézhetünk szembe a meggyötört alakkal. A fiatal festőtől megtudtuk, hogy számára különösen fontos a személyes, szakmai szabadság, ez indokolja a témaválasztást. Botond elárulta, hogy festményeitől azonban képtelen „szabadulni”, az alkotás periódusában ő maga is rabbá válik, a Kalodában-sorozat alkotásakor rendszeresen rémálmok gyötörték.

Részlet a  Kalodában-sorozatból 4.jpg

 

Csütörtök, 2012. július 12.

Ébredéskor kétségeim támadtak afelől, hogy vajon gondolatban is jelen leszek-e az Egyed Péter által tartott szemináriumon. (Már megint nem hajnali négy óra tájban kellett volna ágyba térni, de hát kihagyhatatlan volt a folyóson zajló beszélgetés…) Viszont a csíki levegőnek (és persze a jó társaságnak, az izgalmas témának) van egy olyan hasznos hatása, hogy az ember nem nagyon érez fáradtságot. Zeneesztétikával nem foglalkoztam soha, így teljesen új volt a téma számomra. Érdekes tapasztalat volt az előadást és az azt követő vitát hallgatni. Egyed Péter két szerző (Kovács Balázs és Thrasybulos G. Georgiades) munkáit segítségül hívva ismertette a vitaindító pontokat: a nyelvi és az auditív tartalom viszonyát, a zene-zörej problematikát, az egyszerre hangot befogadó és a hangképző ember auditív adottságait, valamint azt a befogadási aspektust, mely szerint a madárcsicsergést, a vonat zakatolását egyetlen harmonikus egészként érzékeljük. Nagyon tetszett Részeg Imola felvetése, miszerint érdekes lenne megvizsgálni az élő zene pszichológiai-egzisztenciális hatását és a „walkman-zene” különbségét.

Délután Veress Károly professzor vezetésével egy 20 km-es túrára indultunk a csíki havasokba. Igazából egy kis könnyű sétára számítottunk, de már az induláskor eleve gyanús volt a tapasztalt Veress tanár úr túrabakancsa és katonai hátizsákja. A kaland nemcsak fizikai, hanem igazi lélektréning is volt. Az út nehézsége ellenére bevettük a kitűzött célt, onnan a szállás felé vezető út már lejtősnek tűnt. A kirándulás a tervezett 3-4 óra helyett 5 órásra nyúlt, de közben gyönyörködtünk a tájban, élveztük a friss levegőt és a remek beszélgetéseket. Számomra különös örömet okozott a hegyi patakban átázott cipőm és a sáros nadrágom, mert így legalább én is igazi hegymászónak érezhettem magam…

A túra nem volt elég ahhoz, hogy rendesen elfáradjunk, az esti táncos mulatságból is kivettük a részünket. A talpalávalót Csíkben is a Youtube szolgáltatta, így a zenei kínálat tágas volt: együtt roptuk David Bowie-ra, Lou Begára, Yonderboi-ra, a Magna Cum Laudéra, a Rocky Horror Picture Show-ra vagy a Ponyvaregény betétdalára.

Péntek, 2012. július 13.

Utolsó nap. A pakolás nagyon nehezen ment, de végül az összes csomagunk az udvarra került a második emeletről.  Aztán a fáradt napsütésben szerencsekívánságok, ígéretek a mihamarabbi találkozásra, egy lehetséges együttműködés ötlete a kolozsvári Magyar Filozófiai Intézet és a piliscsabai Esztétika Tanszék között… Különösen megtisztelő volt Egyed Péter meghívása az őszi kolozsvári konferenciára. És mi nehéz szívvel, de még nehezebb szellemi tarisznyával felszálltunk a Csíkszeredáról induló buszunkra. Haza felé tartva ízlelgettük a friss emlékeket, amelyek remélhetőleg még nagyon sokáig frissek maradnak.

Köszönjük vendéglátóinknak, hogy egy hétig otthon érezhettük magunkat Erdélyben! Bízunk abban, hogy mihamarabb viszonozhatjuk a vendégbarátságot a piliscsabai campuson.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr424661808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása