HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) karlik anett (1) Karlik Anett (2) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) konferencia (1) Konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2011.12.11. 17:23 Hörcher Ferenc

Megint aktuális Bereményi darabja

Címkék: bereményi géza értékválság miskolci nemzeti színház istenhit balikó tamás az arany ára hunyadkürti istván

A kérdés megint az: válságok idején az arany biztosíthatja-e inkább a túlélést, vagy a hit.

 

 

 

 

 

Hunyadkürti István, Fabók Mariann, Lukács Gábor

A képet készítette: Bócsi Krisztián

Talán nem is sejtette a Miskolci Nemzeti Színház, amikor Balikó Tamás rendezésében műsorára tűzte Az arany árát, milyen akutálissá fog válni ismét a mű egy fontos vonulata. A darab, melyet Bereményi Géza saját, Eldorádó című filmje alapján írt, s melynek október végén volt itteni bemutatója, nem kisebb kérdést szegez mellünknek, mint hogy mit gondolunk az emberi élet végső értékeiről.

szerző: Bereményi Géza, és a rendező: Balikó Tamás

A képet készítette: Bócsi Krisztián

Az egyik oldalon a főszereplő: Monori révén az arany mindenhatóságába, a másik oldalon, Monoriné révén az isteni mindenhatóságba vetett hit áll.

Ez a probléma pedig igencsak aktuális egy olyan helyzetben, amikor a világ ismét egy mind mélyebb gazdasági válságba hullik - amelynek alján nyilván megint ott lappang az értékválság problémája. A pénzügyi bizalom jól érzékelhető világ méretű megingása végső soron mégiscsak az alapvető értékek problémáját veti fel: hogy milyen célkitűzések mozgatják az embereket. A válság annak kifejeződése, hogy leginkább egymásban nem hisznek a piac szereplői - a befektetők a politikusokban, az államok vezetői a pénzügyi világ cápáiban, végső soron azonban emberek emberekben. 

Ilyenkor válhat kulcsfontosságúvá a történelmi tapasztalatok szerint az arany, mely a háborúkkal együtt járó nagy inflációkat is rendre túléli, s a benne hívők számára általában biztosítja a túlélést. Ám sokak szerint az értékválság hosszútávú megoldása csak az alapvető értékek megerősítése lehet - s ezek közé tartozik az Istenbe vetett hit kérdése is, hagyományosan.

Persze Bereményi darabjában Monori és Monoriné története ennél sokkal pitiánerebb szinten zajlik. A Teleki téri piacosok világában, ahol a piaci logikát rendre felülírja az erőszak, az emberi kiszolgáltatottság, vagy éppen a történelem. Ezért aztán hősünk, Monori, aki e mikrokozmosz egyik mindenki által elfogadott tekintélyű irányítója, vezetője (mindenki csak "Sanyi bácsinak" szólítja, és a legtöbben, még aktív férfiak is, "Csókolom!"-mal köszönnek neki), azt tanulja meg, hogy végül is mindig csak venni és eladni kell, a megfelelő időben, mit sem törődve Isten (esetleg épp ellentétes irányba mutató) parancsolataival. Hatalmas energiákat tud mozgósítani a túlélés érdekében, egyszer még unokája életét is egy aranytömbbel kénytelen megmenteni -, igazságának helyi értékét tehát nehéz kétségbe vonni. Ám a piac logikájával mégiscsak összeütközésbe kerül az erkölcs, vagy még tágabban az isteni rendelkezések világa. S innét nézve Monori bizony elbukik. Ennek bizonyítéka jobb kezének, Bercinek a halála, akit azért dob el magától, mert nem hajlandó végrehajtani azt a parancsát, hogy ölje meg - őt, Monorit.

Bereményi darabja az antik sorstragédiákhoz hasonlóan élesen veti fel az emberi élet egyik alapkérdését. S a Balikó Tamás által rendezett előadás ezt nem is veszíti szem elől. Nem csoda: Balikó maga is játszotta a darabot, mégpedig épp a főszereplő Monorit alakította korábban, abban a pécsi előadásban, amelynek rendezője maga a szerző volt - akinek önéletrajzi darabjáról van szó. S az értelmezéshez döntő segítséget nyújt neki Hunyadkürti István, akit a mostani főszerepre Balikó szerint ugyan a színházigazgató, Halasi Imre választott ki, de aki csakugyan képes megtartani a vállán az előadást.

 

főszereplő: Hunyadkürti István, még a próbán.

A képet készítette: Bócsi Krisztián

Hunyadkürti alakításának jelentőségét az adja, hogy nem viszi el a paródiára hajazó túlzásig az általa alakított figurát, nem változtatja tisztán negatív hőssé Monorit, hanem - persze, nyilván a rendezővel együtt - meghagyja a róla szóló döntést nekünk, nézőknek.

E nyitottság, s a kérdés aktualitása miatt is sajnálatos, hogy a miskolci közönség egyelőre nem érzett még rá a darabra, s ezért kicsit foghíjas ház előtt fut az előadás. Pedig például a jezsuita gimnázium az általam látott estén ideküldte diákjait - nem féltvén őket az időnként durva nyelvhasználattól, s a keresztény értékekre való erőteljes rákérdezéstől, időnként azok explicit tagadásától sem. Hisz érezhetően valódi kérdésekről, őszintén esik szó - ez pedig fiatal vagy idős nézőt egyaránt megszólíthat.

Az arany ára fontos és aktuális problémát taglal, az előadás él, aki szereti a kortárs magyar színházat, s nem fél az őt magát is érintő kérdésektől, annak érdemes megnéznie a Balikó-féle változatot.

HHF

 

 

 

 

 

 

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr53455813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

iparterves 2011.12.16. 12:22:45

A mű, s annak legmonumentálisabb feldolgozása, az Eldorádó című film nem az arany hatalmáról, vagy az arany és az Isten viszonylatáról szól, hanem az ember és a történelem sokágú és megfejthetetlennek látszó kapcsolatáról. Monoriné az, aki az egyházzal - amely csak részben isten szolgája - hozná kapcsolatba a történéseket, Monori inkább a kézzel fogható és megszámolható javakban hisz, amíg azokból is ki nem fogy, illetve azoknak az értéke egy új viszonylatrendszerben el nem tűnik.

Ha arra gondol, hogy most is ilyen új viszonylatrendszer van hazánkban, akkor Monori életfelfogásának és helyzetének gyökeres fordulata igenis példa értékű és erejű.

Ha valami miatt, akkor éppenséggel ezen fordulat miatt van aktualitása a darabnak.

Hörcher Ferenc 2011.12.17. 19:09:01

@iparterves: Kedves iparterves, ugye nem akarja azt mondani, hogy Ön eldöntheti, miről szól a mű, és miről nem. Elvégre a művészeti alkotásoknak nem egy helyes megfejtése van, ugye. :)
Ráadásul a maga adta olvasat nem is mond ellent az enyémnek, békésen megférhetnek egy művön belül.
Hogy pedig Önnek Monori igazsága a meggyőzőbb, lelke rajta. :)
Én mindenesetre nem mennék olyan messzire, hogy Monori életfelfogását példaértékűnek tituláljam.
Üdv,
HHF

iparterves 2011.12.18. 09:34:32

@Hörcher Ferenc: Kdves HHF, ugyan miért gondolja, hogy annyira normatív vagyok, hogy eldöntöm, el akarom dönteni miről szóljon a mű? Hogy annyira egyoldalúan akarnék bármit is láttatni?
Az én olvasatomat, értelmezésemet adtam nagyon szikáran és röviden, s az nem teljesen azonos az Önével. Mondjuk az isteni dimenziót mindenképpen kihagytam.
A példa-értékűségben lennének vitáink. Ön a példát a pozitív tartományban határozná meg a mondata indikációja szerint, én a példát, amelyet a típus fogalmához közelítenék, ha szabadna, a negatív tartományba húznám egy kicsit. Bereményi Eldorádója és annak leszármazottai Gorkij Kispolgárok-jával tartanak rokonságot. Monori is ennek a típusnak, amely a legfogékonyabb az "aranyát" veszélyeztető politikára és az annak "védelmére" kelő eszmékre, ma is létezik és erősen hat.
Vagy ebben is vita lenne közöttünk?

Hörcher Ferenc 2011.12.18. 09:49:18

@iparterves:
Azért gondolom, kedves iparterves, hogy annyira "normatív", mert így fogalmaz: "nem az arany hatalmáról, vagy az arany és az Isten viszonylatáról szól".
Hogy az isteni dimenziót ki lehet-e hagyni egy műből, amelyben visszatérően emlegetik, persze számomra érdekes kísérlet.
A tézis mondata kicsit nehezen értelmezhető. Ha azt akarja kérdezni, hgoy szerintem is vannak-e mai is Monorik, akkor egyetértünk, nyilván vannak.
Ha ennél többet - jelesül, hogy az lenne a mondandó, hogy ma is, mint egykor az ávósok - el akarnák venni szegény kispolgártól az aranyát, hát mondjuk ezt elég meredek interpretációnak gondolom.
De persze soha nem árt figyelmeztetni a hatalmat a hatalomgyakorlás veszélyeire. Ebben egyet tudunk érteni. Csak ennek már nem lesz sok köze az általunk elemzett műalkotáshoz.

Üdv,
HHF

iparterves 2011.12.18. 12:31:23

@Hörcher Ferenc:
Tisztelt HHF!

Ha és amennyiben egy kijelentés, mint amilyent tettem, a normativitás veszélyét és az egyetlen interpretáció vészképét hordozza, akkor szerény véleményem szerint túlzásra ragadtatja magát annak kiemelésekor. Argumentációnak kevés egy mondattöredékemre való hivatkozása ( esztétikát pedig még nem teremtettem, s tudásom, képzettségem ilyesmire nem is jogosít fel, határaimat pedig ismerem, úgyhogy fel sem merül bennem ilyesmi ). Akkor is, ha az határozott, az Ön véleményével ellentétes gondolati álláspontot képvisel.

Másfelől, annyira poszt-posztmodern mégsem lenne,igaz, hogy egy normális álláspont megfogalmazására sem ad lehetőséget a kifejezés esetleges esetlenségei miatt?

Mélyen és elkötelezetten bízom abban, hogy a vélemény-kiírtásnak ( erre, tudom, mint harci mén, felkapja a fejét, s prüszkölni is fog - már elnézést a hasonlatért )ilyen módja talán mégsem működőképes - már.

A politika állapotok megítélése tekintetében is elég erős eltérések fedezhetőek fel közöttünk: az államnak a tulajdonnal kapcsolatos jogi és jogon kívüli eljárásai bennem igenis felvetették az Ön által még elméleti lehetőségként is elvetett interpretációt.

Ha a mű legkonkrétabb és legkézenfekvőbb aktualitását akarom nézni, ebben a tulajdonnal kapcsolatos alapállásban feltétlenül megláthatom. Nem is eröltetetten.

Mindazonáltal jelezném: a tárgybani diszkussziót már nem én vittem el ilyen irányba, de ha kívánja, szívesen folytatom.

Hörcher Ferenc 2011.12.18. 13:22:43

@iparterves: Kedves iparterves, kicsit dogmatikussá kezd válni a vitánk. De hát ha gondolja, akkor:
1. A mondattöredékére azért hivatkoztam, mert azzal sajnos megkérdőjelezte más olvasat lehetőségét. Én természetesen ilyesmit nem tettem az Ön nézetével kapcsolatban, ezért,
2. Énrám biztosan nem vonatkoztatható a vélemény-kiírtás vádja - hisz akkor miért írnánk ezt a blogot, kommentekkel? És miért üdvözöltem volna, és válaszoltam volna részletesen egy másik kommentjére is. De ha ilyen félelmei vannak, szeretném megerősíteni: nem stílusom a vélemény-kiírtás.
3. harci ménnek ritkán szoktam érezni magam. :)
4. Ha Ön az ávós hasonlatot a mai állammal kapcsolatban jogosnak tartja, lelke rajta.
5. Továbbra is sajnálom, hogy Isten nevét kiírta a történetből.
ÜDv,
HHF

iparterves 2011.12.18. 14:28:06

@Hörcher Ferenc:
Tisztelt HHF!

1. Mondattöredékem, illetve az arra való hivatkozás semmit sem igazol ( lásd másutt: gitárok )
2. Örülök, hogy enm írtja a véleményeket, viszont minősíti, s a minősítését én is minősítem.
3. A harci ménséget szintén idézőjel értettem, a reakciója erősségére merte célozni
4. nem az ávos hasonlat, hanem a tulajdonhoz való viszony alapján alakult ki bennem a hasonlatosság iránti érzés
4. a saját olvasatomban nem szerepel, a magáét, tudomásom szerint, nem "bántottam".

Tisztelettel:
Iparterves

Hörcher Ferenc 2011.12.18. 14:42:32

@iparterves: Kedves iparterves,
köszönöm, hogy nem bántotta.
üdv,
HF
süti beállítások módosítása