HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2014.06.14. 22:20 ikkes

A modell Iustitia

Címkék: Peresztegi Miklós A modell Iustitia

Peresztegi Miklós

A Iustitia modellt áll című kötetről

Sokan úgy gondolnak a jogra, mint valami száraz, ember alkotta viszonyokat egyértelműen szabályozó rendszerre. Emiatt nem is tartják fontosnak vagy akár lehetségesnek a jog vizsgálatát olyan aspektusokból, amelyek elütnek e feltételezett természetétől. Ezzel a kérdéssel a Iustitia modellt áll című kötet is szembenéz, mikor az előszóban H. Szilágyi István azt taglalja, hogy ezúttal a jog „a kultúra legtágabban felfogott részeként jelenik meg”, amely „ezer szállal kapcsolódik annak mindenféle részéhez, így kiváltképpen az irodalomhoz.” (7. o.) A szerkesztők azt a közös mozzanatot vélik felfedezni az eltérő szempontokon nyugvó tanulmányokban, hogy a jogot egyik szerző sem lelketlen gépezetként látja. Épp ellenkezőleg, H. Szilágyi István szerint a fejezetek íróinak jogszemléletében van egy közös gondolat. A jog természetes tárgyának az igazságosságot és az etikát, természetes módszerének pedig a művészetet tekintik. (7. o.) A kötet két szerkezeti egységből áll. Az elsőben olyan tanulmányok olvashatóak, amelyek a jog és a magyar irodalom összefüggéseivel foglalkoznak. A másodikban pedig olyan írások szerepelnek, amelyek a jog és a világirodalom közötti kapcsolatot elemzik.

iustitia.jpg

Az első rész legérdekesebb írása Zombor Ferencé. Madách Imre főművét már többen is megvizsgálták politikai és jogi szemüvegen keresztül. Többek között Moór Gyula is, aki behatóan elemezte Madách drámai költeményének jog- és állambölcseleti szemléletmódját. Az ő meglátásait egészíti ki Zombor azzal, hogy a Tragédia mellett a Civilizátor című művet is beemeli az elemzésbe, szembeszállva azzal az állítással, miszerint a két mű egymással ellentétes jogi és politikai gondolkodásmódot tükrözne. Zombor tanulmánya szerint a Civilizátorban Madách ugyanarra a kérdésre keresi a választ, mint a Tragédiában. Vagyis: mennyire vitte előrébb az embert a civilizáció? Ezt a kérdést pedig abból a hegeli gondolatból bontja ki, miszerint a történelem dialektikus változásai egyáltalán nem garantálják a politikai eszmék tényleges fejlődését.

Az előbb említett tanulmányhoz képest Falusi Márton már nemcsak kapcsolatot keres az irodalom és a jogbölcseleti felfogás között, hanem egy politikafilozófiai probléma vizsgálatára is vállalkozik. Falusi írásában Eötvös József A XIX. század uralkodó eszméinek befolyása az álladalomra és A falu jegyzője című műveinek segítségével keresi a válaszokat az állam irányítása kapcsán felvetődő kérdésekre. Vajon miben áll a jó kormányzás, és mi kell a megvalósulásához? Falusi nemcsak a 19–20. századra, hanem jelen korunkra vonatkozóan is kereste a válaszokat. Az első szerkezeti egység többi tanulmányához hasonlóan ebben az írásban is felmerül az irodalmi és az állambölcseleti problémákat taglaló művek közötti átjárhatóság kérdése. Falusi az alábbiakban fejezi ki az összefüggést: „a művészet társadalmiság nélkül élettelen, az államelmélet kulturális kontextus nélkül működésképtelen.” (65. o.) (Ez a megállapítás egybecseng a kötet egy másik tanulmányának gondolataival, melyeket Nagy Tamás Hajnóczy Péter műveinek kapcsán vetett fel.) Viszont Falusi nem áll meg ezen a ponton, hanem felteszi a következő kérdést is: mit jelentett a jó kormányzás az író korában, és mit jelent ma? Ennek megválaszolásához megvizsgálja Eötvös politikai, állambölcseleti felfogását, illetve a korabeli uralkodó nézeteket, melyek világlátását befolyásolták. Megismerjük korának legfőbb eszméjét, a „szabadság, egyenlőség, nemzetiség” hármasát, és annak egyedi eötvösi jelentéstartalmát. Falusi kiemeli a demokrácia témáját, rámutatva, hogy magának a fogalomnak a meghatározása is nehézkes, nemhogy a demokrata attitűdnek megfelelő magatartás. Tanulmánya végén arra jut: „demokratának lenni annyi, mint gondolkodni.” (72. o.). Falusi szerint Eötvös politikafilozófiai írása „féltudományos esszé”, így olvasói engedékenyebbek lehetnek az antik és a modern demokráciák összemosása kapcsán. A 19–20. századi államelmélet vizsgálatát lezárva Falusi áttér a jó kormányzás problémájának jelen korunkra való kiterjesztésére azzal, hogy párhuzamba állítja Eötvös József és Bibó István állambölcseleti nézeteit. Megállapítja, hogy a demokrácia egymagában nem lehet kiút útvesztőnkből, mert a jó kormányzás az értékek, eszmék és tények örök antinómiája.

Borító.jpg

Fekete Balázs tanulmányában Illyés Gyula Puszták népe és Féja Géza Viharsarok című művét elemzi jogi szempontból, és ennek keretében teszi fel központi kérdését: vajon az emberek mennyire képesek érvényesíteni jogaikat kiszolgáltatott helyzetben? A tanulmány szerzője a modern formális jogelméleti konstrukciók alkalmazhatóságát és a jogi monizmus szemléletének tarthatóságát vizsgálja a két író művén keresztül. Max Weber jog- és államelméletének segítségével mutatja be először azt az általános konstrukciót, amelynek tételeit a jog definíciójában a mai napig alkalmazzák. A weberi vizsgálódások alapján kifejti, hogy a mai napig a joggyakorlat premisszáinak tekintik az egyetemesség, a kiszámíthatóság és a hézagmentesség attribútumait, amelyek hiányában nem valósulhatnának meg a modern jogi konstrukciók. Fekete szerint a három premisszának egyszerre kell érvényesülnie a jog alkalmazhatóságához. Illyés és Féja műve alapján bemutat egy olyan társadalmi réteget, amely kiszorul a minden viszonyt szabályozónak hitt jog hatálya alól. A Puszták népének alapos szociokulturális szempontú vizsgálata után megállapítja, hogy a földbirtokot jelentő magántulajdon hiánya, a birtokosok világára nem érvényes államjogi szabályok, illetve a szegénység olyan tényezők, amelyek következtében a föld nélküli zsellérek és falusi napszámosok teljes kiszolgáltatottságban éltek. Vagyis az 1930-as évek Magyarországa kapcsán nem beszélhetünk jogi monizmusról, csak jogi pluralizmusról. A pusztákon alkalmazott élő jog ugyanis megfelel számos kritériumnak, ami alapján jogrendszernek lehetne nevezni a periférián élők mindennapjait meghatározó szabályrendszert. Emiatt a magyar jogrendszeren belül egy másik jogrendszer jött létre. A legszegényebb társadalmi csoport számára a kor gazdasági és modern jogi vívmányai idegenek vagy ismeretlenek voltak, sőt bizonyos esetekben ártalmasak is. Ez a pusztákon élő emberek időfelfogásából, valóságlátásából és kirekesztettségéből fakadt. Fekete megállapításai annak fényében válnak még élesebbé, hogy ezt a jogból való kiszorulást és védtelenséget nemcsak a ’30-as évek világában látja érvényesnek, hanem jelenünk azon szegény sorsú rétege esetén is, amely kikerült a társadalom látóköréből.

A tanulmánykötet második nagyobb egysége már átlépi határainkat, és kilép a világirodalom terepére. Elsőként Nótári Tamás tanulmányát olvashatjuk: Tényállás és szónoki narratíva Cicero Pro Cluentiójában. A szerző ismerteti Cluentio perét, annak előzményeit és a Cicero által felépített védelmet. Cicero retorikája és logikusnak ható védőbeszéde annyira elkápráztatta a Cluentio-ügy bíráit, mint egy irodalmi remekmű, aminek olvasása közben az ember fel sem figyel a kisebb-nagyobb érvelési bukfencekre. Nótári elemzéséből kiderül, hogy bizonyos retorikai trükkökkel, valamint a tények és féligazságok okos egymás mellé helyezésével vezette félre hallgatóságát Cicero, és ezzel nyerte meg az elvesztettnek látszó pert.

Tökéletes lezárása a tanulmánykötet második nagyobb egységének Paksy Máté tanulmánya (Így irtok én. Artúr, Yossarian, Kenny – avagy a jog normativitásának paradoxona), amely az irodalom segítségével mutatja be jogrendszerünk és jogi gondolkodásunk abszurditását. Erre nagyszerű példa Paksy elemzésének azon részlete, amely A 22-es csapdájának ismert paradoxonát figurázza ki, és fordítja visszájára logikáját. „Yossarian könnyedén megoldhatta volna ezt a problémát, ha megfordítja az érvelést: az élni akarás ésszerű, aki nem akar élni, az nem jár el ésszerűen. Tehát őrült, azaz beteg, aki háborúban részt vesz, ergo, aki normális, azt haza kell küldeni…” (172. o.) Az abszurditás tovább fokozódik, mikor a tanulmány szerzője a South Park című animációs sorozat részeiben felbukkanó, aktív eutanáziára vonatkozó jogi kérdések politikai és társadalmi hatásait vizsgálja. („Ha bármikor is a legvégső stádiumba kerülök, az Isten szerelmére, eszetekbe ne jusson hívni a köztévét!” – 180. o.) A tanulmány humorral és csípős logikával figyelmeztet, milyenné válna világunk, ha a jog megszűnne eszköz lenni, és céllá változna.

A kötet lezárásaként a legutolsó fejezetben a Magyarországon található Iustitia-szobrokról olvashatunk. Takács Péter tanulmányának „célja, hogy a kulturális jelenségként felfogott jog elemzéséhez hozzájárulva, s így a jogi kultúrát szolgálva áttekintést adjon a magyarországi nyilvános terekben (…) található Iustitia-szobrokról.” (199. o.) A szerző figyelmeztet, hogy ez a fajta felfogás kezd kiveszni az általános jogról való gondolkodásból, ami jogi és kulturális értelemben is káros lehet. Ugyanakkor kedvező jelnek tartja, hogy egyre több műalkotásban lehet felfedezni a jog és a művészet kapcsolatát. Takács az összes szobrot leírja, és bemutatja jellegzetességeiket, helyüket.

Csupán néhány munkát kiemelve is jól látszik, hogy mennyire különböző témájú tanulmányok kaptak helyet a kötetben. Mindez arról árulkodik, hogy a jog kultúra felőli megközelítése milyen sokféle módon történhet. Igaz, némelyik út rögösebbnek, mások hiábavalónak tűnnek, ám a kötet azt a célt képes volt elérni, hogy az olvasó meggyőződhessen a jog, irodalom és általában véve a kultúra közötti kapcsolatról.

 

Fekete Balázs – H. Szilágyi István (szerk.): Iustitia modellt áll. Szent István Társulat, Budapest, 2011.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr356302488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása