„Hozzáadás a kedvencekhez”
2012. április 20. Debrecen: (verőfény! – végre) a KULTműhelyek Országos Konferenciája (KULTOK) első napja, „Műhelyélet, és ami azon túl van” hívószóval. Az út a MODEMbe vezet, ez ad otthont az eszmecserének egy emeleti, jó kisugárzású teremben, babzsák-fotelekkel - a fiatalságnak kedvezve.
14.00-kor kezdés, de csúszás van – legalább mindenki ideért. A mindenki főleg fiatal, többnyire valamelyik meghívott műhely képviselőjét vagy kedvelőjét jelenti. Aztán Áfra János (a kulter.hu fő-, a prae.hu és az Alföld szerkesztője, költő) megnyitója következett. Részletezte a sajtóanyagból már ismert, a konferenciát életre hívó eszményt: „Magyarországon korábban még nem volt olyan rendezvény, amely arra adott volna lehetőséget, hogy a hazai felsőoktatási intézményekhez kapcsolódó irodalmi és kulturális műhelyek tagjai közösen vitassák meg, melyek is lehetnek pontosan a mértékadó »értékek«. Alkalmunk nyílik a műhelyek összefogásának megszervezésére, a folyóiratok közösségei közötti információáramlás felerősítésére, amely pedig nemcsak a szerkesztőségek és a műhelytagok számára lehet hasznos, hanem hosszú távon akár a fiatalok kulturális szocializációját meghatározó változásokat is elindíthat. Ilyen naiv reményekkel nézek elébe ennek a két napnak, mert a nagy találkozások állítólag még mindig a testben történnek”. Az utolsó mondat szó szerint a megnyitó szavaiban is elhangzott, úgyhogy mindenki érezte a fizikai jelenlét jelentőségét is.
Mivel a program szerinti első előadó (Borbély András (az ÚjNautilus főszerkesztője, KGRE) nem tudott eljönni, rögtön Cziszer Marietta kezdett. A http://www.trubadurmagazin.hu/ szerkesztőjeként részletes bemutatást adott magazinjuk életéről, működéséről, és a pécsi ifjúsági újságírás helyzetéről. Majd Szabó István Zoltán, a Próza Nostra főszerkesztője, (SzTE) röviden ismertette a portál történetét, és ez után tért rá a tartalommal kapcsolatos kérdésekre, például arra, hogyan lehet úgy „megszólalni a populáris kultúrával, irodalommal kapcsolatban, amely beszédmód általában csak a szépirodalomnak jár ki?”. Megtudtuk, hogy az oldal főleg a sci-fi, krimi és fantasy irodalomra koncentrál, mely a populáris irodalom felől kissé egyoldalúnak tűnhet, így merült fel egy résztvevő kérdése kapcsán Daniel Steel neve is. Ez után a KuK képviseletében én próbáltam meg a kritika mű és olvasók közti közvetítő szerepét megvilágítani, majd az internetes kritikára koncentrálva, azokat a szempontokat szedtem össze, miért is lehet ez a fiatalok megszólításában kulcsfontosságú. Utánam Nagy Sára, a Magyar Játékszín főszerkesztő-helyettese (DE) következett, aki a kortárs egyetemi színjátszásról beszélt. Őt követően aztán Vass Norbert (PPKE), az igazán kreatív címmel megjelölt előadását igazán kreatív ppt-vel illusztrálva beszélt a kreatív írásról, annak történetéről és műhelyeiről. A Pázmányon Lackfi János és Vörös István nevéhez fűződő Kreatív Írás kurzusok rejtelmeibe is bevezetett minket, mindezt érdekes sztorikkal tarkította, például megtudtuk, hogyan is lett a sírversből zsírvers. Zsírvers után az irodalom és más művészeti ágak kerültek terítékre: Bene Bálint (PPKE-ELTE) az olvasásnépszerűsítés legsikeresebb 21. századi módszereiről, a KönyvFilm sajátosságairól beszélt. És ezzel véget is ért az első szekció.
Vass Norbert
A továbbiakban Herczeg Ákos (a KULTer.hu szerkesztője, DE) moderálásával Gaborják Ádám (a JAK elnöke, kritikus) és Kollár Árpád (a FISz elnöke, költő) beszélgetett műhelyéletről, írószervezeti létről, és kortárs irodalomról, na meg ezek viszonyairól. Végül Nyerges Gábor Ádám (az Apokrif főszerkesztője), Kovács Fruzsina (a LÉK Irodalmi Kör tagja), Somogyi Tibor (a DEIK tagja, az Amúgy szerkesztője), Tarcsay Zoltán (az Apokrif szerkesztője), Kapelner Zsolt (FÉLonline szerkesztője) felolvasásával zárul az első nap hivatalos programja. A nem hivatalos pedig: közös vacsorával, és a Bárka meglátogatásával, ahol folytatódhatott a megkezdett párbeszéd a műhelytagok között.
Herczeg Ákos, Kollár Árpád és Gaborják Ádám
A másnap az „Információszerveződés lapon és weblapon” címmel a megjelenés sajátosságait problematizálta. Elsőként Reichert Gábor, az Apokrif Online szerkesztője beszélt, aki a nyomtatott és online folyóirat viszonyát és lehetőséget vette számba, illetve egy folyóiratként nyomtatásban, és az interneten is megjelenő orgánum, az Apokrif gyakorlatát. Például, hogy mennyire látványos az aktualitásokra reagáló anyagok (tudósítás, interjú) iránti érdeklődés (kattintásban mérve). Majd Csordás László az Apokrif, a KULTer.hu és az ÚjNautilus szerzője e három műhely internetes tevékenységét vizsgálva tért ki az internetes jelenlét specifikumaira, és a kommentek szerepére. „Hogyan olvassuk a weblapot? – A keyboard leütésétől a lájkolásig” című előadásával aztán a magát „infobölcsész”-ként meghatározó Braun Barna volt az, aki Horkay Hörcher Ferenc megfogalmazásában „leginkább nyelvet talált” az „internetes folyóirat problematikához”. Kiindulópontja a következő volt: „Nincs szöveg materiális hordozó nélkül”, s éppen ezért hangsúlyozta a weblap technikai sajátosságait, melyet sok helyen már csak az informatika nyelvén tudott kifejezni. A képi fordulat kapcsán Mitchellre támaszkodva vázolta fel a vizuális műveltség szükségességét, a mediális váltás jelentőségét. Jól illeszkedett az általa elindított gondolatmenetbe Veress Dani, az Apokrif képszerkesztőjének előadása. Abból a paradoxonból indult ki, hogy az online lapok színes megjelenésűek, a nyomtatottak zöme pedig fekete-fehér, mégis nagyobb presztizzsel bír a klasszikus lapokban való megjelenés, erre példának az ÉS-t és az Alföldet hozta. És Fehér László konkrét esetét, aki két hét különbséggel jelent meg a kulter.hu-n, és az ÉSben, és saját bevallása szerint mindkettőt ugyanolyan értékesnek tartja, mégis érezhető, hogy a nyomtatott megjelenés a fajsúlyosabb. A vizuális megjelenés fontossága kapcsán sorra vette a jelenlévő műhelyek logoját, (a KuK nála a modern kategóriába sorolódott). Majd párhoz egy-egy vizuális alkotást is társított: például a legoból felépített szegedi Hapaxhoz a The White Stripes "Fell in Love with a Girl" legos videóját.
Fráter Zoltán és Veress Dani
A vizuálisan és elméletileg is nagyon érdekes megközelítés után a gerillaharc rejtelmeibe, és konkrét eseteibe vezetett be minket Mácsadi Anni, a Trubadúr Magazin szerkesztője, aki még olvasásnépszerűsítő videójukat is megmutatta. Aztán az ebédszünet után újult figyelemmel hallgattuk Hörcher Ferenc (KuK), Fodor Péter (Alföld Stúdió) és Fráter Zoltán (Apokrif) válaszait, melyeket Lapis József kérdéseire adtak: először is a műhelyükben betöltött szerepük, a műhelyük szerepe kapcsán. Fodor Péter az Alföld Stúdiónál azt tartja a legfontosabbnak, hogy a különböző helyről, kurzusokról érkező hallgató találkozhatnak, melyet neki csak terelgetnie kell. Fráter Zoltán válaszában azt emelte ki, hogy ő, mint tanár kapcsolatban lesz a mindenkori egyetemistákkal. Majd elmesélte, mit is jelent, hogy ő az Apokrif spiritus rectora, és még arra is kitért, korábban milyen beavatáson (azaz elbeszélgetésen) kellett részt vennie az újaknak, mely azonban most már szerzői kör bővülésével kivitelezhetetlen. Hörcher Ferenc a KuK nyilvános szeminárium jellegéből és a katolikus szellemből fakadó vállalt autoritás mellett az együttgondolkodás, együtt mozgás szükségességét hangsúlyozta. Majd a társadalmi értékválságból kiindulva vázolta, milyen szerepet igyekszik a KuK betölteni. Azaz, hogy a zsidó-keresztény kultúrából fakadó értékszemlélet vállalásával segítsen a kultúrában, a világban eligazodni, hiszen ez az interneten megjelenő szelekció nélküli tartalmak között nagyon nehéz. Példának pedig saját tapasztalatait hozta: nevével és fényképével próbál érdemi párbeszédet folytatni blogokon, kommentekben. Fodor Péter az internetes folyóiratok kapcsán a rétegzettség, a sokféleség jelentőségét hangsúlyozta.
A kerekasztal-beszélgetés után ismét felolvasás: Kerber Balázs (a FÉLonline szerzője) Gajdos Ágoston (a LÉK Irodalmi Kör tagja)Tinkó Máté (az Apokrif, a FÉLonline és a KULTer.hu szerzője) Tóth Laura (a DEIK tagja, az Amúgy főszerkesztő-helyettese).
Végül a közvetlen jelenlét mögötti (műhely)életet firtatta Papp Sándor (a kulter.hu munkatársa), ahol a Torma Mária (Apokrif), Sörös E. Borbála (Hapax), Piller Krisztiás (Trubadúr Magazin), Jován Katalin (Szkholion) Braun Barna (FÉLonline) és jómagam válaszoltunk, a többek között a kommentek kapcsán felmerülő kérdésekre.
Az idő azonban gyorsan elszaladt, a vonat pedig nem várt, úgyhogy gondolat és szó bennszakadtak, hang fennakadt… A nagy találkozások pedig most is a testben történtek, a jelenlét okán. Debrecen, KULTOK: „Hozzáadás a kedvencekhez”!
bedi kata
a képek forrása a kulter.hu facebook oldala
a porgram pedig itt elérhető: http://kulter.hu/2012/04/kultok-kultmuhelyek-orszagos-konferenciaja/