HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2012.06.01. 13:50 bekat

Élő sorok Pilinszky János molyrágta levélszekrényéből

Címkék: levelek pilinszkynek

Kinyik Anita

(Az írás egy kurtább verziója „Drága Jancsi!” címmel megjelent az Evangélikus Élet c. hetilap 2012/22. számában)

Néhány évtizeddel ezelőtt a kapcsolattartás fő formája a kézzel írott levél volt. Ma már ez retró. A levelezés mint rítus kiveszett mindennapjainkból, betűkanyarítás helyett pötyögünk, a képeslapválasztás, címzés, bélyegnyálazás aktusát is hanyagoljuk, hisz csak a „Küldés” gombra kell kattintanunk.

 

 

 

 

 

Ha egy olyan kávéházi szegletbe húzódó éjjeli lepkét (vagy inkább baglyot) veszünk, mint amilyen Pilinszky János volt, ki költői személyiségéből adódóan sokszor eltűnt a világ szeme elől, hallatlanul izgalmas az utána érdeklődők hol anyáskodón aggódó, hol játékosan feddő, hol írásra ösztönző sorait olvasni. Kirajzolódik előttünk a költő mint ember, aki jól teszi, ha eszik (ahogy erre Nemes Nagy Ágnes – a későbbiekben csak NNÁ – több ízben felhívja figyelmét), s még inkább jól teszi, ha nem iszik (miként erre Wiener Pál orvos barátja, vagy a rajongásig szeretett amerikai színésznő, Sheryl Sutton rávilágít). A dohányzás szervesen hozzátartozik Pilinszky figurájához, úgy lengi körül a cigarettafüst, ahogy verseit a tehetetlenség fájdalma. Arra senki sem kéri, hogy a cigarettát tegye le, az olyan volna, mintha arra kérnék, legyen szíves és ne írjon több verset. A ködös, folyton szökő anyag – ahogy a jelenlét lehetetlensége – vele jár. Verseinek formájára azonban nem telepszik rá a füstköd, végletekig letisztult, lecsupaszított sorok jellemzik.

Az Új Forrás Kiadó által megjelentetett Levelek Pilinszkynek c. kötetből megtudhatjuk, hogyan vélekedtek ezekről a sorokról Pilinszky rokonai, barátai, sors- és kortársai. Hogyan biztatták, kritizálták, hogyan viszonyultak ahhoz a „lírai én”-hez, aki magát örök idegenként definiálja itt, a földi létben, s ahhoz a „prózai én”-hez, aki fényes nappal is sötét szobában kuksol.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maguk a levelek tíz évig kallódtak, mire napvilágra, olvasói kézbe kerülhettek. Ugyanaz a Hafner Zoltán a dokumentumok gondozója, válogatója, széljegyzetelője, aki Pilinszky összegyűjtött leveleit is szerkesztette ’97-ben. 2700 levélből (!) 240-et válogatott be többek között Bende József műfordító és Pilinszky unokaöccse, Kovács Péter segítségével. Az állandó (habár ez a kifejezés nem épp kompatibilis Pilinszky nyughatatlan lényével) levelezőpartnerek között szerepel Németh László, aki sosem mulasztja el a költő édesanyjának szánt kézcsókot záró soraiba biggyeszteni, Sárközi Márta, a „főszerkesztő néni”, a Válasz c. folyóirattól, NNÁ, a másik nagy tárgyias, Lorand Gáspár, a francia földre emigrált orvos, költő és még sorolhatnánk. A levelek ereje intimitásukban rejlik: ahogy „lejancsizzák” Pilinszkyt, ahogy ironizálnak magának-valóságával, ahogy mohó szeretettel követelik azonnali megjelenését. Férfibarát, ki arról vall, egész nap sírt a versek hatására. Női barát, kinek soraiból érződik, szívesen megmelengetné a dermesztően hideg sorok íróját.

A kötet egy labirintus. Akárhonnan el lehet kezdeni olvasni. Egy darab pontosan körülhatárolt (feladó neve, feladás helye, feladás ideje) mozaikkocka a Pilinszky-mozaikból. Lehetséges, hogy valaki a kötet hátulján található Névmutatónak esik neki először, s ott megakad a szeme pl. Törőcsik Mari nevén. Vajon levélben is olyan szuggesztív, mint a vásznon? Hangjának bágyadtsága átjön-e a sorokon? Persze nem csak Törőcsik Mari lehet érdekes. Annyiféle hang szólal meg, annyiféle megszólítással, ahányféle lehet az intimitás, a szeretet, a rajongás, vagy épp a sértettség, aggódás kifejezése, megélése is. A levelek olvasásakor átélhetjük valamennyire a feladó aktuális levélküldő lelkületét, viszonyulását Pilinszkyhez, s magához a Pilinszkyvel való kapcsolathoz, a rendszeres levélváltások pedig egy egész kapcsolati ívet rajzolhatnak ki előttünk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nagy, ágas-bogas háló képződik a kötet végére, melynek középpontja Pilinszky, aki – mivel a kötet csak a neki címzett levelekkel foglalkozik – hallgat. Figyelembe véve a költői életművet, nem is lehetne hívebb „a kutyaólak csöndjéhez” a kötetkompozíció. Pilinszky a megszólított, a címzett, a levelek fogadója hallgat. Mégis, mások levelei által megjelennek előttünk életének fontosabb eseményei, így édesanyja, vagy nővére halála, nősülései, utazások (ezek közül a legmeghatározóbb a római pár hónapos út Toldalaghy Pál költőbarátjával), különböző vers-és kötetmegjelenések. Ez utóbbiakra persze részletesebb életrajzot bújva is rátalálhatunk, na de arra a NNÁ által rajzolt kecses kézfejre, mely Pilinszky gesztikulációját hivatott illusztrálni, már bajosan! Hasonlóképp egyedinek, egyszerinek nevezhetők pl. Sárközi Márta „idiótikus versek és hülye novellák” olvasási kötelezettségéről bosszankodó sorai (6-os számú levél). Ilyen s ehhez hasonló finomságok, ínyencségek tárháza a kötet. Az olvasó vagy könnyekig meghatódik, pl. Juhász Ferenc részvétet nyilvánító sorain: „Csak az átváltozás a nehéz, a külsőségek elviselhetetlenek. Nem a sír, de a koporsó. Csak az idő, amíg megépül az új harmónia; egy megbonthatatlan összetartozás.” (37-es számú levél), vagy jót derül ilyesféle játékos üzenetekkel találkozva: „Többen, fenéken billentett írók, péntek este nálam feketére bejelentkeztek.” (Örkény István, 68-as számú levél)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Minden kapcsolatnak megvan a maga játékmezeje, bejáratott nyelvezete, zamata, a kötet ezt a komplex, csupa könnyed-csupa nehézkedő világot hívja életre. Nincs is élettel, lélekkel telibb műjaj ugyanis, mint a levél. (Talán a napló még vetekedhet vele, habár ott nincs lehetőség párbeszédre, átfordításra, továbbfűzésre.)

Nem csak Pilinszkyt ismerjük meg jobban a levelekből, megelevenedik előttünk az 50-es, 60-es, 70-es évek egész szellemi közege Aczél Györgyöstül, MSZMP üdülőstül, emigrációstul. És persze lágerekkel, fülledt, fullasztó hallgatással terhelten „a szenvedés szűk, lassan hömpölygő erén” (Németh László, 9-es számú levél). Ez utóbbit dokumentálja valamiféleképp – ha sorok között is – a Radnóti Miklósnéval folytatott levelezés (Hafner Zoltán megjegyzi, hogy a hagyatékban a tiszteletreméltó hölgynek csak két levele szerepel, Pilinszky hozzáírt leveleit viszont nem ismerjük). Finom távolságtartás, mély tisztelet, elismerő szeretet érezhető ki ezekből a sorokból: „… beszélgetéseink azokat az igaziakat idézték, Miklóssal, ezért nagy ajándék nekem, ha szól hozzám.” (213-as számú levél) A második levél aláírása az első hivatalos helyett már „Fifi”.

Külön figyelmet és megbecsülést érdemelnek az „egyszem” levelek, így pl. Kassák Lajos vagy Kertész Imre levelei. Kertész hiányolja Pilinszkyt a szigligeti alkotóházból. A műhely egyébként Bölöni György kezdeményezésére ’52-től fogadta a term(el)ékeny elméket. A vidéki idillben lehetőség volt elvonulásra és eszmecserére egyaránt. Pilinszky is föl-föltűnt Szigligeten, s aztán új ismeretségekkel, címekkel, új inspirációval távozott maga után hagyva pár képet, nyomot.

„Árokpart, zsebkendő, éji bogár – látom az arcát, amint fölmerül valahonnét. Általában mindig úgy jut eszembe, hogy „fölmerül”, vízből, romból (:Pilvax), indulatból, az előrebukó hajfürtjeivel, ahogy költőnek illik.” (NNÁ, 18-as számú levél) Ma is élnek, életre kel(te)nek ezek az ’52 nyarán, Balatonföldváron rótt sorok.  A levél őrző, élő kapcsolat lenyomata, feladóját és címzettjét túlélő, örök érvényű dokumentum. Pilinszky is „fölmerül” a neki szánt levéltengerből, mi pedig elmerülhetünk egy letűnt korszak szellemi és lelki gazdagságában.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr424559321

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása