HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2012.12.10. 17:06 Hörcher Ferenc

Másik Magyarország

CSEH BORBÁLA

Másik Magyarország címmel látható a Műcsarnokban Bukta Imre retrospektív kiállítása. A tárlat kurátora Gulyás Gábor, a Műcsarnok – időközben leköszönő – igazgatója, a kurátori asszisztens Reischl Szilvia. 

Bukta nyitó2b.jpg

Az első térben, a falon elhelyezett bevezető szöveget olvasom: Bukta Imre természetes anyagokat használ a munkáihoz – közben harangszó hallatszik valahonnan. Elfog egy érzés, egy falusi délutáné, szól a harang, érezni a tiszta levegőt, ez egy másik világ.

Amiről Bukta Imre művészete szól, az valóban, a „Másik Magyarország”. Sokféle sztereotípiánk él Magyarországról, de létezik egy másik Magyarország is, amiről még mi magyarok is sok esetben igen keveset tudunk: ez a vidék. Erre utal a cím, ez az alaptémája Bukta műveinek. Gulyás Gábor továbbgondolja ezt a témameghatározást: a hazaszeretet fogalmát vonja be.

            Bukta Imre vidéki származású, Mezőszemerén született, 1952-ben. Itt, majd Leninvárosban, a mai Tiszaújvárosban kezdte pályáját, később Szentendrére került, a Vajda Lajos Stúdióba. A hetvenes évek óta folyamatosan jelen van a hazai és külföldi művészeti életben. Ma már nemzetközileg is elismert művész, Budapesten a Képzőművészeti Egyetem tanára. A Másik Magyarország itthon az eddigi legnagyobb kiállítása.

buktab.jpg

            A tárlaton szerepelnek Bukta életművének régebbi darabjai, valamint új installációk és festmények is. A régi és új művek nagyjából ugyanabban a gondolatkörben fogantak, ami Bukta egész életművét áthatja. Az alkotások meghatározó témáiként a következőket sorolja fel a kiállítás bevezető szövege: a hagyomány átalakulása, a természet elidegenedése, az épített örökség enyészete, erkölcsi értékek válsága. Ezek azok a vidéki létet érintő tények, amelyekkel Bukta foglalkozik. A tematikus felosztás nem konkrétan szétválasztható és végigkövethető, de minden egyes műből magából külön érezhető, melyik gondolatkör része. A vidéki emberek életét látjuk, „küzdelmüket a mindennapokért” – így foglalja össze a bevezető a képek gondolati lényegét. Amellett, hogy a képeket szemlélve gyakran elfoghat minket egy keserédes szomorúság, melankólia, személy szerint nem éreztem minden esetben szenvedést és küzdelmet a Bukta által ábrázolt embereken.

            A tárlat berendezésekor kihasználták a tér adottságait, a Műcsarnok kényelmesen tágas tereit, amelyek így az elrendezést levegőssé és jól átláthatóvá tették. Nem történt különösebb térbeli átalakítás, nem alkalmaztak térelválasztó elemeket, a látogatók nincsenek vezetve a térben.

            Az első terem kialakítása és berendezése véleményem szerint nagyon jó. A bevezető szöveget bal oldalt, a falon helyezték el, de előtte már láthatunk műveket, így a szöveg nem kelti azt az érzetet, hogy addig nem léphetünk tovább, amíg el nem olvastuk. Az első képek már megmutatják a fent jelzett ars poeticát. Ilyen a Béla fácánnal (2012), amely egyben a kiállítás emblematikus képe is. Béla suhogós melegítőben látható, Mountain Bike-ján viszi haza a fácánt. Láthatjuk a Vidéki polgármestert plázamakettel (2011), a háttérben erdő és mező látszik, ide tervezik ugyanis a plázát. A faluban már van kínai cipőbolt is, erről tanúskodik egy másik kép, amelyen a fiatal kínai férfi éppen kínai sportcipőt kínál egy falusi asszonynak. Képet kapunk tehát a helyről, a faluról, ahova egyre inkább olyan dolgok furakodnak be, amelyek nem oda valók: a hagyomány lassan átalakul. Globalizációnak nevezzük ezt a folyamatot – már mindenhova eljut a dzsoggingfelső, a pláza, a kínai cipő. Közben látjuk a falusiakat megszokott mindennapjaikon is: ahogy a „Bótba” ballag az ember (2009), és az Este című képet – ilyenkor a kutyáké az utca. A tér közepén a Ház (2012) című installáció áll.

BUkta házb.jpg

Ez a ház, rendesen vályogtéglából felépítve, megmutatja a falu társadalmának rétegeit: az idősödő nyugdíjas férfit, a fiatal roma párt ütött-kopott házukban, a feltörekvő, jómódú férfit rikító zöld házában, és az öreg paraszt nénit, akinek háza szép fehérre meszelt, az ablakában muskátli virágzik. Mindegyikük kinéz az ablakán, és mindegyik ablakot valamilyen módon betörik – hanghatással együtt. Ez a betörés félelmet kelt, és számomra ahhoz is hasonló, ahogy a modern világ dolgai „betörnek” a falu megszokott életébe, a hagyományai közé.

            Középen a második térben komorabb hangulatú képek vannak, amelyek már inkább sugároznak melankóliát. Itt találjuk az Elfogyott táj (1997) című installációt: korhadt gerendák darabjait, betondarabokat látunk szétszórva, és „felvágott” gumicsizmákat, melyekből „gumi-házak” épülnek, a levegőben lógnak, árnyékuk a falra vetül. Számomra ez a mű azt a folyamatot jeleníti meg, ahogy a természetes anyagok használata elmúlik és a modernné lesz a főszerep: a gyönyörű nádfedeles, gerendás házak feledésbe merülnek, az enyészeté lesznek, már beton és műanyag az alapanyag.

            A harmadik teremben megnézhetünk egy hatvanhárom perces filmet „...ehhez a világhoz tartozom” címmel, beszélgetést Bukta Imrével. Az alkotó beszél életéről és műveiről. Bukta kiemeli, hogy a hetvenes években még gyakoribb volt, hogy egy paraszti származású tehetséget felfedeznek és befogadnak – ami vele is történt.

            Számomra nagyon erős hatású volt a bal oldali teremsor első termében található installáció (Cím nélkül, 2008). Kereszt alakot látunk kirakva vályogtéglákból, mindegyiknek a közepén kis képernyő, mindegyiken ugyanaz a filmecske megy: egy mezőt látunk, amelyen egy fehér szánkó megy magától, azt követi egy görnyedt, fekete ruhás alak, az egész hátborzongató és végzetszerű, szakrális jellegű. Azután a falon kévekötő nők és kaszáló férfiak fekete-fehér képeit látjuk, és még egy nagy keresztalakot, amit szintén vályogos anyagból lévő tárgyak alkotnak – mintha boronatárcsák lennének. Oldalt a falon egy szöveg olvasható – ez az egyetlen, Bukta által írt szöveges „magyarázat” a kiállításon. Juhonka nénéjéről ír, aki a tévé bűvöletébe került, onnan hallgatja már a „prédikációt”, mert misére nem tud járni, mióta fáj a lába. Régen bezzeg arattak: volt marokszedés, kévekötés és keresztrakás. Ezek ma már egy letűnt világ elfeledett szavai. Mára a tévé megszüntette a falusi közösségeket, betört a hétköznapokba és ontja magából a szemetet. Ezen letűnt világ utolsó képviselőinek az emlékének szenteli Bukta a művet.

            Bal oldalt a második teremben kocsmai zsánerképeket láthatunk, sörrel, fröccsel, játékgéppel, iszogató emberekkel, a megszokott vidéki kocsmai hangulattal. Többször visszatér a kiállításon a Krisztus-jelenés, mint téma, mint az erkölcsi értékek helyzetére való rákérdezés: megjelenik az öregotthonban egy idős bácsinak, az utcán a biciklizőnek, vagy kukoricacsövön válik kivehetővé Jézus arca. Másik visszatérő téma a favágás, fakitermelés aktusa. Az apszis bal oldalán, a sarokban például egy villódzó fényekkel díszített élű láncfűrészt láthatunk elhelyezve a földön, mint a fakitermelés elengedhetetlen kellékét. A bal oldalon a harmadik teremben sötét van, a térben az Erdőrészlet (2011) című installáció látható. Mindenhol rönköket látunk a földön: egy kivágott erdő. A tetejükre fölülről vetítettek rá egy mozgó képet, mintha víztócsa lenne mindegyik tetején. Egy emelvényről lehet a művet megnézni, ami direkt erre a célra épült a térbe. Oldalt a falon a műhöz kapcsolódó képek láthatóak: Fakitermelés, Permetezés, Favágók; ezek föntről kis lámpákkal vannak megvilágítva.

            Bukta festményeire jellemző az élénk színek használata. Furcsa alakok, vonalak telítik a képeit, amelyekből felismerhető motívumok rajzolódnak ki, mintha „a valóság szilánkokra tört volna”, bonyolult, fiktív képek ezek. A jelentésük mégis egyértelmű, érezhető a mondanivaló. Festészeti és grafikai motívumokat használ, de különböző elemeket is bevon a képeibe, amelyek sajátosan a vidékre jellemző anyagok: kukoricaszemek, gyufaszálak, szőrdarabok, fadarabok, fém, vályog, vagy törött csempék darabjai. Ezek Bukta visszatérő elemei. Ilyen művekből több látható az apszis jobb és bal oldalán, ezek többnyire természetképek: krumpliágyást, szalmabálát, jegenyesort, legelésző teheneket és malacokat ábrázolnak.

            Szintén az apszis bal oldalán látható az ismert, Villanypásztor című mű (1978) amelyről politikai felhangja miatt esik szó a Buktával készült riportban. Az installáció egy szögesdróttal bekerített, kis füves részből áll, amelyen belül meztelencsigákra emlékeztető, védtelen lények hevernek a földön. A lények nincsenek tudatában bezártságuknak, korlátozottságuknak, szabadon mozoghatnak bent, legalábbis ezt érzik, de csak bizonyos korlátokon belül.

Butka nagy falb.jpg

            Középen az apszisban szerepel az Okos táj című installáció (1993). Kukoricacsuhéból készített figurák tartanak kezükben – vagy nyújtanak felénk – műanyag tasakokat, amelyek kukoricaszemekkel vannak megtöltve, ilyen figurából pedig egy egész falnyi sorakozik fel előttünk. Mintha valamit beszolgáltatnának, a terménytizedet? Ahogy közel megy hozzájuk az ember, kellemesen átható kukoricacsuhé-illat terjeng.

            Az apszis jobb oldalában újságrészletet olvashatunk – amit az alagsori „shopban” kézhez is kaphatunk – cikkeket a Sors című szomorú hetilap falusi kiadásából. Több hírrel is találkozunk, de a legmegrendítőbb talán a mutáns méretűre nőtt kukoricáké, amelyek lehetséges, hogy az UFÓ-k közbenjárására nőttek ilyen hatalmasra. Fotókat látunk igazolásképp néniről és bácsiról, akik kézben tartva érzékeltetik a kukoricák megdöbbentő méretét. Vitrinben magukat a terményeket is megtekinthetjük teljes valójukban. Ez a fajta erős irónia gyakorta jelen van Bukta műveiben – nem csak a vidékiek naivitásáról van itt szó, hanem arról a naivitásról is, amellyel a városiak, a média képes hozzáállni a vidékhez.

            A jobb oldali teremsor második termében van elhelyezve a Magasfeszültség című installáció (2012). A sötét térben két hatalmas villanypózna van felépítve, mintha egy mezőn lennénk. Középen egy falra vetített videóinstalláció: gyerekek görgetnek a mezőre egy traktorgumit, amibe tüzet raknak, játszanak, majd lassan beesteledik – itt szólal meg a bizonyos esti harangszó, ami az egész kiállítótérben hallható. Bukta ezen látszólag valóságos terekbe elhelyezett videóinstallációi néha az élet banális dolgairól szólnak, olykor sorsdöntő kérdésekről.

            A harmadik teremben jobb oldalt, festmények mellett a Nosztalgia című installációt (2007) láthatjuk: egy tipikus viaszkosvászon-terítővel lefedett asztal, szélén egy hatalmas konyhakés, amelynek pengéjéből egy malac alakja van kivágva – „malacölő-kés”? Ebben az alakban kis képecske változik: a húsüzemből ismerős nagy, kampón lógó húsdarabok képei haladnak el, „nosztalgikusan”.

            A tárlaton kevés a szöveg, a nézőre hagyják az interpretációt. A filmes blokkok jól voltak elosztva a térben, három helyen, itt le lehetett ülni, megpihenni. Az olykor megszólaló hanghatások fontos szerepet töltöttek be a kiállítótérben, mint hangulatképző elemek. Az installációk többnyire a nézők terével egy térben jelentek meg, nem elválasztva, kivéve azt a két helyet, ahol épített emelvényt alkalmaztak az alkotás könnyebb beláthatósága érdekében.

            Az érzet, ami már az első terem után kialakul a látogatóban, hogy mégiscsak ismeri a vidéket valamennyire. A művek által árasztott hangulat számomra ismerős volt. Sokféle érzést keltenek az emberben: szomorúságot is, de meg is mosolyogtatnak. A régi hagyományok, a természethez való közelség, az ösztönös tudások birtoklása még azért megvan a vidékiekben. Ők egy olyan bizonyosság birtokában vannak, amit mi városiak már elfelejtettünk: a természet adta dolgok fontosságát ők még nem felejtették el. Mi miért felejtjük el ezeknek az embereknek a világát, ezt a másik Magyarországot?

CSEH BORBÁLA

 

Bukta Imre – Másik Magyarország

A kiállítás kurátora: Gulyás Gábor

Megtekinthető: 2012. november 10. – 2013. február 10. – Műcsarnok

 

2 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr904958202

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Másik Magyarország 2012.12.11. 11:42:02

Sokféle sztereotípiánk él Magyarországról, de létezik egy másik Magyarország is

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.12.11. 06:48:38

"amiről még mi magyarok is sok esetben igen keveset tudunk"
Ti magyarok - azaz Pesten? Mert azért úgy 8 millió magyar még nem ott él...

Amúgy nem értem, miért kell a városon kívüli életet múezumban bemutatni? Nyomás ki, meg lehet nézni...

w650 2012.12.11. 09:21:22

„létezik egy másik Magyarország is, amiről még mi magyarok is sok esetben igen keveset tudunk: ez a vidék.”

Ez kurvajó! A vidék mint abszolút non plus ultra!
süti beállítások módosítása