HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) hörcher ferenc (1) Hörcher Ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) Kolozsvár (1) kolozsvár (2) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) konferencia (1) Konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) pannonhalma (1) Pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2014.09.20. 08:26 ikkes

„Hogy mondjam el, ami ott van?”

Címkék: Róma Ikker Eszter Matias de Ezcurra

Töredékek Rómából

„Im magam idehoztam, / Védj és borits be mostan, / Te szép, te bölcs, örök.”

(Ady Endre)

Pontosan egy hónappal huszonnegyedik életévem betöltése előtt ajándékba kaptam négy hetet Rómában. Busszal, közel huszonnégy órát utaztam, hogy háztól házig érjek. Oda-vissza negyvennyolcat. Győrből Brnóba. Brnóból Rómába. Rómából Brnóba. Brnóból Győrbe. Hogy az odaút és a visszaút között mi történt velem, azt csak fragmentumokban, homályos kifejezésekkel tudom leírni. Nincs elég szavam. „És mint zarándok néz szét meghatottan / fogadalmának templomában, arra / gondolva, hogy’ mondja el, ami ott van” – miként Dante írja a Paradicsom harmincegyedik énekében. Hogy is mondhatnám el, ami ott van? Ha nem is sikerül, legalább megpróbálom.

Roma_cel-8.jpg

Rómában kerestem, és találtam, zörgettem, és ajtót nyitottak nekem. Nyitott ajtókra leltem mind a Via del Casaletto 481. szám alatt található Szent István Házban, mind pedig a Vatikáni Rádió magyar szerkesztőségében, ahol Vertse Márta és Somogyi Viktória vezetésével bepillantást nyerhettem az intézmény belső kommunikációjába, a szerkesztőségi munkafolyamatokba, a napi adás összeállításába, valamint az online megjelenő szövegek szerkesztésébe. S a gyakorlati ismereteken túl – ami ezeknél is fontosabb – sokat tanulhattam szállásadóimtól és szakmai gyakorlatom vezetőitől emberségből, türelemből, figyelemből, és megtapasztalhattam azt, hogy egy biztató mosolyért nem kell a szomszédba menni. Továbbá bizonyítékot kaptam arra, hogy igenis lehet szeretni és változatlan lelkesedéssel, kitartással művelni azt a hivatást, amelynek gyakorlására kiválasztják az embert. Ezt kaptam a római magyaroktól útravalóul.

Roma-12.jpg

Ugyan egyedül érkeztem, de Rómában igazából nem lehet egyedül lenni. A magyar környezet jelentette a biztos hátteret, azonban ki is kellett lépnem ebből. Ezek a kilépések értékes találkozásokat hoztak számomra.  Ha az ember egyet kérdez Róma utcáin, három választ is kap, nem fogad idegenvezetőt, de mégis talál helyieket, akik elárulnak valamit a város titkaiból, és mesélnek olyan történeteket, amelyek egyetlen alapos útikönyv apróbetűs részében sem olvashatók. Nem vettem zokon, ha az olaszok orosznak, franciának, németnek néztek, mert amikor megtudták, hogy magyar vagyok, összecsapták a tenyerüket, és rögtön belefogtak Budapest szépségének dicséretébe. A lelkesedést azzal próbáltam kiegészíteni, hogy Magyarország nemcsak Budapestből áll, érdemes az ország más tájait is meglátogatni. A tanácsot általában heves bólogatás és fülig érő száj fogadta, s ígéret arra, hogy legközelebb, ha mást nem is, a szülővárosomat, Győrt és környékét mindenképpen bejárják.

Roma_nuevos-9.jpg

Rómában az ember megtapasztal valamit a végtelenségből. Amikor kora reggel a Via del Casalettóról a 870-es helyi járat átvág a Gianicolón, s már a kétarcú Janus isten dombjáról meglátja a Szent Péter-bazilika fényárban fürdő kupoláját, vagy amikor a Risorgimento monumentális emlékművén ezzel a felirattal találja szembe magát: Roma o morte". S valóban, az egyesített Itália ideológiájától terhes, nemzeti pátosztól átitatott jelszóban megérzi az utazó az igazságot: ezt a várost feltétel nélkül lehet szeretni, még az életünk árán is – Róma, az Örök Város vagy a halál. Majd lejjebb érve feltűnik a Tevere, s a nyitott ablakon át utat talál az a csodálatosan bódító illat, amely olyan őrült kijelentésekre csábítja az érzékeny széplelkeket, hogy „akkor innen már nem is mennénk tovább”. Se északra, se délre, se keletre, se nyugatra. Haza pedig főként nem. Mert hát hol is van az otthon, ha nem itt, a pálmafák vagy az olajfák tövében, a kabócák állandó, szakadatlan ciripelésétől hangos kertekben, az azúrkék égen ragyogó nap fényében, az Aventino narancsfái közt – amelyek májusban a legszebbek, legalábbis a rómaiak így tartják –, a Piazza Venezián, ahol az egyesült Olaszország első királya, II. Viktor Emánuel születésnapi tortára hasonlító monumentuma magasodik?

Roma-13.jpg

Hogy miért nem érzem magyarságom megtagadásának, hogy otthonomnak nevezem Rómát, azt sietek megmagyarázni. Talán rögtön a Szent István Házzal érdemes kezdeni, amely annak a zarándokháznak a jogutódja, amelyet még államalapító királyunk alapított Szent Péter sírja közelében, s amelynek emlékét a Vatikánban ma is tábla őrzi a Szent Péter-bazilika mellett. A vatikáni teuton temetőben számos Rómában szolgáló magyar teste nyugszik, a Gianicolón látható a Garibaldi seregében harcoló Türr István mellszobra, a Teverével versenyt futó Via Giulián pedig a Római Magyar Akadémiának, valamint a Pápai Magyar Intézetnek helyet adó Palazzo Falconieri áll, erkélyén a magyar zászlóval. Rómában különösen jó magyarnak lenni, itt megélni egy augusztus 20-át, a Szent Péter-bazilika Magyarok Nagyasszonya-kápolnájában elénekelni a pápai és a magyar himnuszt. S persze ezzel nincs vége a történetnek, hiszen a Vatikáni Rádió magyar szerkesztőségében az a hír fogad, hogy Ferenc pápa hivalos, magyaroknak szánt ünnepi köszöntőjét az olasz adás is közzétette, nemzeti ünnepünkről pedig szlovén, szlovák, román, orosz és német nyelven is beszámoltak. Ráadásul a szlovák kollégák személyesen is meglátogatták a magyar szerkesztőséget, hogy minden jót kívánjanak az államalapítás ünnepe alkalmából.

Roma-11.jpg

Ha Calvino Velencéje és Esterházy Budapestje csábító, csalfa nő, egyenesen szajha, akkor én azt állítom, hogy Róma olyan gondoskodó anya, aki gyermekeit megtanítja arra, hogyan kell megélni az életet a maga intenzitásában. Itt be kell habzsolni mindent, amit látni, hallani, érezni vagy érzékelni lehet: Úrangyala imádság a Szent Péter téren, pápai audiencia ugyanitt, jazzkoncert az Angyalvárban a főszervező meghívására, séta a vatikáni kertekben, a San Luigi dei Francesi templom után Frida Kahlo-kiállítás a Scuderie del Quirinaléban este tizenegyig. A mortadellát fagylalttal kell enni. La mia grande abbuffata.                                                      

Roma_nuevos-4.jpg

Hogy milyen érzés átkelni a Via di Panicón, hogy a zarándok elérje a Via del Paradisót, aztán valahogy visszajut a túloldalra, hogy a Pantheon körül bolyongva felfedezze a Vicolo del Divino Amorét, arról már végképp nem lehet beszélni, egyszerűen isteni színjáték. Ami a leginkább lekötött római bolyongásaim során a közterek és elnevezésük csodálatán kívül, az bizonyos szokások megfigyelése volt. Például a város őrizetét a rómaiak nem bízzák a véletlenre: minden sarkon, minden házfalon egy-egy Madonna figyel éber szemmel. S hogy a Szűzanyát hogyan lehet dicsérni, arra jó példa a Santa Maria in Vallicella, ismertebb nevén a Chiesa Nuova homlokzata, melyen kőbe vésett felirat őrzi az Énekek éneke szavait: „Tota pulchra es amica mea et macula non est in te”, „Egészen szép vagy, kedvesem, és szeplő nincsen benned” (Én 4,7). Vagy a Quirinale lábánál található Santa Maria dei Monti, amelynek oldalfalain az aranyozott háttérből a Salve Regina teljes szövege rajzolódik ki. A látvány egészen szédítő. Ahogy szédítő a Chiesa del Gesù Giovan Battista Gaulli által készített mennyezetfreskója is, amelynek elragadtatott alakjai Jézus nevét dicsérik. A hatást tovább fokozza a freskó alá helyezett tükör, így mélységében és magasságában is megtapasztalható az alkotás grandiózussága. És nem elég, hogy a szemlélőnek végtelen térélményben van része, egyre inkább valóságossá válnak számára az alakok, s elkezdi látni a szenteket, egyiket a másik után, akik szépségükben ragyogó testet öltöttek.  Hiszen a szépség nem idegen a zsidó-keresztény hagyománytól, testi értelemben sem. Mert valljuk be, megkínzottan, azzal a vágással a nyakán is szép Stefano Maderno Szent Cecíliája a Trasteverén; a kis Jézust anyatejjel tápláló Szűz Mária a Galleria Borghesében Gian Pietro Rizzi festményén; Ercole Ferrata lángok között álló Szent Ágnese a Piazza Navonán; szép a csodálkozó Lévi Caravaggio remekművén, amikor Jézus elhívja asztalától a Contarelli-kápolnában; Giovan Battista Vanni olajképén Szent Sebestyén, akinek nyílvesszők ütötte sebeit asszonyok gyógyítják a Giovanni Battista dei Fiorentiniben.

Roma-23.jpg

Nem volt könnyek nélküli a búcsú római otthonomtól, a Szent István Háztól, a Vatikáni Rádió munkatársaitól, a bazilikáktól, a hihetetlen gazdagságú képtáraktól, a Colosseumtól, a Largo di Torre Argentina macskáitól, a „Ciao bella!”-t köszönő portásoktól és pincérektől, az utcazenészektől, a minden előzmény nélkül házassági ajánlatokkal előhozakodó, újdonsült udvarlóktól, a templomban tapsoló fiataloktól, egyáltalán, attól a négy héttől, amit Rómában töltöttem. Nem dobtam sem eurót, se forintot, sem más egyéb pénzérmét a Trevi-kútba, hogy ezzel biztosítsam a visszatérésemet. Most még amúgy is felújítás alatt áll. Bár azért lett volna mód arra, hogy a szokásoknak hódoljak. Jobb kézzel a bal vállam fölött. Talán túl egyszerű lett volna. Valami fontosabbat hagytam ott. Egy ígértetet. Ígéretet tettem a városnak, a Drága Anyának arra, hogy visszatérek. Tudom, minden ígéret adósság – ahogy az olasz közmondás tartja. Visszatérek, mert az Örök Város végtelenségével nem elég, hogy az adósává, immár valósággal a rabjává is tett. Igen, Róma, te, te, édes börtön!

Roma-18.jpg 

A fotókat egy kedves argentin zenész barátom, Matias de Ezcurra készítette, aki Budapestről érkezett az Örök Városba. Nemcsak a képekért, hanem azért is hálás vagyok neki, hogy a Pincio és a Piazza del Popolo között félúton, négy nyelven, spanyolul, magyarul, olaszul és angolul is elmondhattam vele: „Minden út Rómába vezet!”

Szöveg: Ikker Eszter

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr56713963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.