HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) modor bálint (1) Modor Bálint (3) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) Scorsese (1) scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2011.12.26. 11:27 FilEszt

A kereső ember örök-sége

Címkék: filmelmélet balázs béla mihály emőke

MENYHÁRT MIKLÓS
Mihály Emőke: „Mint nyugtalanító, titkos gondolatok élnek…” című művéről

Kritikával illetni a kritikusról szóló tanulmányt pikáns feladat. Különösképp, ha Balázs Béláról szól, aki a 19-20. század fordulóján élt író, költő, esszéista és esztéta, aki lefektetve a film elméleti alapjait világhírnévre tett szert, miközben sajátos okokból hazájában teljesen kirekesztették (pl. nyugatos kollégái sem ismerték el igazán).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mihály Emőke, az irodalomtudományok doktora „Mint nyugtalanító, titkos gondolatok élnek…” című kötetét (amely vélhetőleg – bár ez nem tisztázódik – a szerző doktori dolgozatát tartalmazza) annak szentelte, hogy megismertesse a nagyközönséggel az esztéta kevésbé ismert gondolatait, elméleteit.

A mű két könnyen elhatárolható részre tagolódik: első felében az esztéta elméleteit meghatározó metafizikát (Balázs Béla esetében ez „mindössze” sajátos világnézetét jelenti) tárgyalja általában a szerző, második felében pedig az esztéta színház- és filmelméletének fejlődését részletesebben.
 

E második egységben javarészt A színjátszás elmélete, A látható ember, valamint A film szelleme című munkáiból idéz, illetve ezekre hivatkozik, amikor az esztéta gondolatait közli, értékeli. Ezzel szemben a metafizikát tárgyaló első fejezetekben a balázsi „szövegtanúk” szélesebb köréből merít. A dolgozat egészét tekintve azonban következetesen állítja párhuzamba vagy kontrasztba a Balázs Béla-idézeteket (mintegy megállapításait alátámasztandó) az esztétával kortárs teoretikusi véleményekkel. Így mintegy megelevenedik e letűnt kor, ami roppant izgalmassá teszi a dolgozatot. Bár egyúttal némi nehézséget is szül, mivel számos eredeti gondolat kissé túlcsorduló stílusban fogalmazódott, s ebből adódóan pontatlanság jellemzi, mely a követhetőség rovására megy. Szerencsére Mihály Emőke stílusa, nyelvezete teljesen egyértelmű, pontos, s ezért élvezhetően egyszerűvé teszi a szerző gondolatmenetének (s így a mű felépítésének) követését. E váltakozó, hullámzó stílus tehát mintegy sajátságos karakterét is adja a dolgozatnak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Balázs elméleteit két dolog határozza meg: az egyik a magány, másik az abszolútum.
Előbbi egyrészt hármas (magyar-német-zsidó) gyökeréből ered, másrészt abból, hogy a romantika híve, amelyet – úgy tűnik – meghaladott a világ. Így kortárs hazai kollégái (a 20. század elejét jellemző kirekesztő mentalitás végett) egyfelől egyedi, haladó elméleti megoldásait, másfelől (a modern szekularizált világnézet híveiként) „maradi” szemléletét sem tolerálják – alig reflektálnak rá, s ha mégis, legfeljebb mérsékelten pozitív kritikával.
 

Utóbbi (az abszolútum) pedig alapvetően befolyásolja életművét, hiszen úgy látja, megragadásának mérhetetlen és kiolthatatlan vágya az ember örök jellemzője. Ez – ahogy a gondolatmenetből látható – arra késztette az embereket a történelem folyamán, hogy létrehozzák egyrészt a vallást, másrészt a művészetet az objektív igazság elérése érdekében (a tudományokat egyértelműen egyoldalúnak tartja, és alkalmatlannak e feladatra). S mert korában – a szekularizálódó, modern 19. század végén és a világégést létrehívó 20. század elején – a vallás visszaszorul, úgy látja, a művészet lesz az egyedül fennmaradó út az abszolútumhoz. Ehhez kell kapcsolnunk az esztéta verbalitáshoz és gesztushoz való viszonyát. Az előbbit szükséges rossznak tartja: úgy látja, ugyan szorosan az ember történetéhez kötődik, de látszólagos hasznosságával ellentétben (ti. a kommunikáció fejlődésével összefügg a társadalmak fejlődése), valójában eltávolít a valóságtól. Ezt arra a nézetére alapozza, miszerint a szöveg alkalmatlan az igazság közlésére: túl esetlen és pontatlan, hogy azt tudjuk vele közölni, amit valójában szándékozunk. Ezzel szemben a gesztus (és az ehhez kötődő képiség) sokkal ősibb kommunikációs forma és mivel ösztönös (nem elsajátított, mesterséges jelrendszer), közvetlenebb módot jelent a (Balázs kifejezésével)  keresett „túlnan levő” megragadására, egyúttal közlésére is alkalmasabb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ez vezette tehát a színjátszás elméletének kifejtéséhez: tökéletesíteni szándékozott azt az eszközt, melyet kitűzött céljához a legmegfelelőbbnek tartott. Követelményeit A színjátszás elméletében fejti ki összefoglalóan, s rátalál az elsőre megfelelőnek tűnő gyakorlatra is: a munkásszínjátszásra, mely különösen kedves lesz számára. Teljes közvetlensége és természetes valóságábrázolása ragadja meg (például az utcán „álruhás” színészek mit sem sejtő járókelőket vonnak be darabjaikba).
 

Azonban megjelenik a film, melyet hihetetlen rajongással üdvözöl. S ezzel a túlzó elragadtatással egy ellentmondást magában hordozó elméletet alkot meg. A film reprezentációját (valóságábrázoló képességét) legalább öt síkban határozza meg. Első az objektív valóság, melynek megragadása a cél. Második az alkotó sajátos perspektívája, melyhez a harmadik, a kamera által felvett valóság járul. Negyedikként a kész filmen, s ötödikként a befogadóban megjelenő – szintén sajátos – perspektívát említi. Ez számos torzítást jelent, s a fent említett forgatókönyvírón és kameráson túl (általában ezeknek tulajdonítja az „alkotó” pozíciót) a rendező, a vágó, a színészek stb. is mind tovább befolyásolják az objektív valóságnak a perspektívákban való egyes megjelenési szintjeit. Mégis, Balázs Béla a filmben látja meg a legközvetlenebb eszközt.
 

Mihály Emőke dolgozatának felépítése elvezeti olvasóját addig a pontig, ahol Balázs Béla identitáshiánya abban az ideológiában talál nyugvópontot, mely fennen hirdetve a (gazdasági-szociológiai-politikai alapon) kirekesztett tömegek egységét és egyenlőségét, rövid idő alatt óriási bázist szerez magának. Ez a marxizmus. S azért fontos itt közölni ezt, mert egyrészt szembetűnő a folyamat, amely során a fiatalon egyedi és kreatív Balázs végül az említett ideológia hatása alá kerül, és élete végéig hűen kitart mellette, másrészt a kötet gondolati felépítésével ez tulajdonképpen egybevág, hiszen lineárisan halad a balázsi elméletfejlődés bemutatásával. Tehát másképp: bár munkáiból kitűnik, hogy látta az ellentmondásokat, ezek csak metodikai problémaként jelennek meg nála (pl. a filmelmélet kapcsán) – nem módosította azon téziseit, melyek feltűnően kontrasztban állnak más megállapításaival.

Összefoglalásként azt mondhatom, érdekes és gazdagító olvasmányként különösen azoknak is ajánlható e kötet, akik kíváncsiak az előző századelőre, esetleg a színház történetének néhány kiemelt mozzanatára, s hangsúlyosan az említett kor színjátszására, netalán a film hőskorára, s az új műfaj generálta reflexiókra.

Mihály Emőke: „Mint nyugtalanító, titkos gondolatok élnek…” – Balázs Béla elméleti írásainak egy mai megszólítása. Koinónia, Kolozsvár. 2008.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr553496428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása