HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) hörcher ferenc (1) Hörcher Ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) konferencia (1) Konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) PIM (1) pim (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2012.05.31. 11:41 Hörcher Ferenc

Corvin-lánc 2012: Jelenits István

Címkék: esterházy péter pilinszky jelenits istván vasadi péter


Hogy együtt taníthatunk vele, ajándék. Egy korábbi laudáció, és néhány töredék a Corvin-lánccal kitüntetett Jelenits Istvánról.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laudáció Jelenits István piarista atya Pázmány Díja alkalmából, 2007-ből

 

Vannak kivételek. Olyan emberek, akikről rögtön és mindenki látja, valami megkülönbözteti őket. Nem okosabbak, szebbek vagy gazdagabbak nálunk – bár általában okosak, arcukon az értelem világa, és gazdagok is, épp csak vagyonuk nem e világból való. Tehát nem anyagi jelek különbözteti meg őket, hanem inkább az, amit légkörnek nevezhetnénk, aurának. Homlokukon az égi jel. És el is tudják viselni ezt az elhivatást, mégpedig illő alázattal és törhetetlen türelemmel.

Jelenits István elhivatott ember. Bárhová vetette a sors, bárkivel kellett is szót értenie, asztalos tanonctól miniszterelnökig, főpaptól a ministráns gyerekig, mindig ugyanazt a szelíd és béketűrő hangot ütötte meg velük, amelyről megismerszik. Ám e jellemvonása nem jelenti azt, hogy ne tudna dühös lenni. Történt például, hogy az Esztétika Tanszék oktatóit Firenzébe invitálta, s már este 11 felé járhatott, amikor a városban bolyongva kerestük a helyi piaristák rendházát, útmutatásába vetett bizalmunk pillanatnyi megrendülését érzékelve olyan dühödten csapta a térképet a kisbusz ablakához, hogy abban hiba nem volt. Nem magáért dühöngött – bizalmunk elvesztése fájt neki. Nem hibátlan hát, de maga is mindig tudja, hol hibázik, és nem restelkedik érte elnézést kérni, akár tőlünk, fiatalabb tanártársaitól sem.

Könnyű neki persze, vélhetik sokan, hisz istenes ember, felkent pap. Jelenits István valóban egész életét tette az egyház, és azon keresztül Krisztus szolgálatára. 1932-ben, Berettyóújfalun született, első generációs értelmiségi család gyermekeként. A történelem egy időre Nagyváradra veti őket, majd Pesten a piarista atyák iskolájában érettségizik. Az ELTE BTK magyar szakát 1951 és 1955 között végezte el, hittudományi tanulmányait 1959-ben fejezte be. Csak bölcsészdiplomáját megszerezve lép a piarista rendbe, pedig már előtte is szándékában állt, de elöljárói azt javasolták neki, hogy előbb szerezzen diplomát, s csak utána jöjjön. 1959-ben szentelik pappá. Öt évig a kecskeméti piarista gimnázium, majd a budapesti piarista gimnázium magyar tanára. Közben a rendi hittudományi főiskolán is tanít, bibliai tárgyakat. A legizgalmasabb időkben, a rendszerváltás idején, 1985 és 95 között a rend magyarországi tartományfőnöke. Az országos Köznevelési Tanács tagjaként döntő szerepet játszik a katolikus iskolák visszaszerzésében és újraindításában. A rendszerváltás miniszterelnökének, Antall Józsefnek, csakúgy mint számos művésznek, közéleti embernek és egyszerű polgárnak, egyik legfontosabb lelki támasza. Kultúrával szaturált lélek, a művelt szerzetes tanár mintaképe. Számos állami kulturális és szakmai díj kitüntetettje, 2001-ben Széchenyi díjjal ismerték el érdemeit.

Irodalomtudósként a Vigíliában kezdett publikálni, Rónay György biztatására. Munkásságában természetes módon érintkezett a doktori fokozatot szerzett tudós teológus és a régi magyar irodalomtól a kortárs szerzőkig terjedő panorámával rendelkező irodalmár érdeklődése. E kettősség megnyilvánulása a XVIII. századi latin nyelvű piarista költészet föltérképezését elvégző 1969-es kötete éppúgy, mint a későbbi tanulmányok, s egyre inkább esszék, például a Nyugat körének költészetétől el egészen Pilinszkyig és tovább.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Pilinszky életmű feldolgozásában a legnagyobb érdemeket kétség kívül ő tudhatja magáénak – a költő jelentőségének korai felismerésétől az életmű posztumusz kiadásáig. A keresztény irodalom tehát természetes módon jelenti kutatási területét. Kedvenc szerzői között ott találjuk Pilinszky mellett Vörösmartyt és Babitsot is, bár a névmutató szerint a legtöbb hivatkozása mégis Jézus Krisztusra utal. A másik oldalon pedig egyre elmélyültebb bibliaértelmezésének tesz jót irodalmi műveltsége, a szövegértelmezés szaktudományos módszertanainak beható ismerete. Pedig soha nem távolodik el a Szentírás eredeti szövegétől, valamely divatos irodalomértelmezési iskola kedvéért. Minden módszertanát könnyű összefoglalni: bár egyetemi szinten bírja a bibliai tudományokat éppúgy, mint a szövegértelmezését, célja nem az elvont, életidegen tudás, hanem valami élő, lélegző tanításnak a megfogalmazása, vagy átadása. Beszélgetve oktat, elemzései soha nem öncélúak, a keresztény tanítás fényében állnak, de nem anyag idegenek, az elemzett műalkotást mindig a legteljesebb mértékben tiszteli, nem erőlteti rá saját nézőpontját, de nem is feledkezik meg arról. Olvas és olvasni enged. Ráadásul a művészetek legtágabb köre érdekli, a barokk festészettől a szakrális építészetig, a színháztól a versmondásig. Modern és klasszikus idegen nyelveken pedig úgy olvas, mint más a sajátján. Írásait az Új Ember Kiadó életmű sorozatban jelentette meg.

A rendszerváltás után lehetősége nyílt a katolikus iskolák sokféle változatában oktatni, a gödi szakmunkásképzőtől a váci gimnáziumig sok helyre hívták, s ahová hívták, ment. De az egyetemre elég erőteljes rábeszélés után jött csak el.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Emlékszem arra az alkalomra, amikor a bölcsészkar első dékánjával, Maróth Miklóssal és volt tanítványával, Hargittay Emil dékánhelyettessel ültünk a Mikszáth téri szerzetesi cellájában (az ajtó felett, a kereszt mellett Antall József képe függött). Arról próbáltuk meggyőzni, hogy jöjjön el az alapítás alatt álló Esztétika Tanszékre, szükségünk van a tapasztalataira, tudására, bölcsességére. Csupa fiatal ember csoportosult az alapítás alatt álló tanszék körül, harminc évesen holtversenyben én voltam közöttük a legidősebb, kellett valaki, akire támaszkodni tudunk. De sokáig szabódott, húzódozott. Nem való őneki az ilyesmi, ő csak egy egyszerű középiskolai szerzetes tanár. Végül Sík Sándor nevével sikerült meggyőznünk. A Szegedi Egyetemen a század harmincas éveiben varázslatos hatást kifejtő piarista pap alakja példaképként szolgált Jelenits tanár úr számára. Bár érezte vele szemben hátrányát – elsősorban azt, hogy míg amaz fiatalon került az egyetemi közegbe, ő már pályafutása végén állt szembe ezzel a kihívással -, úgy érezte, nem lehet hűtlen példaképéhez. Így szánta rá magát végül, hogy az induló tanszék alapító tanszékvezetője legyen, aki engedi szabadon kibontakozni a fiatalok elképzeléseit, de mögéjük áll, biztosítja őket, és saját egyénisége varázsával ad arcélt, barátságos és katolikus irányvonalat az új intézetnek. Hogy hányszor voltunk vendégei a rendházban, mi fiatal oktatók, váltunk lekötelezettjévé kirándulások, szakmai rendezvények alkalmával, most nincs mód felsorolni. Arra szorítkoznék, ami fontosnak látszik tanárnevelő tanári módszereiből, művészetszemléletéből:

-         Élményszerűvé tenni a művészettel való találkozást a diákok számára (órai felolvasások, kiállítások, színházi előadások, kirándulások – Kassán, Krakkóban vagy Óbudán).

-         A művészetet nem szabad elszakítani a tágasabb kontextustól: a mindennapi valóságtól, a kulturális örökségtől, a nemzeti sorskérdésektől és az egyetemes emberi létföltételektől. A művészetekkel kapcsolatos filozófiai dilemmák ezért végső soron emberi dilemmák.

-    A diákokkal olyan viszonyt kíván ápolni, amely lehetővé teszi, bátorítja saját véleményük megfogalmazását.

-         A katolikus egyetemekkel szembeni elvárásoknak megfelelően a katolikus elkötelezettség, és a minden előítélet nélküli igazságkeresés egyidejű érvényesítését tartja fontosnak.

-         A kollégák és a diákok számára is otthonná tegyük az egyetemet.

Ezek az elvek tágabban a több évszázados piarista oktatási hagyományból fakadnak, közelebbről pedig Sík Sándor szegedi jelenlétét jellemezték. Jelenits tanár úr révén pedig beszüremkedtek a Pázmány Egyetem piliscsabai campus-ára is, azon belül is talán legerőteljesebben az Esztétika Tanszékre. Ezért azt hiszem, mindnyájan hálásak lehetünk Jelenits tanár úrnak, akinek alakját még sokáig szeretnénk látni körünkben, ahogy például leszegett fejjel szalad (mindig siet, mindig úton van), vagy épp könyvekkel a hóna alatt komótosan ballag  keresztül a Campuson, fehér haja lobog, aranykeretes szemüvegén megcsúszik a napfény, vagy ott áll a tábla előtt, két keze kinyújtva, és becsukott szemmel magyaráz. E látvány jó érzéssel tölti el mindazokat, akik látják, mert az az érzés támadhat bennünk, hogy egy szárny nélküli, szelíd, okos és makacs angyal jár közöttünk.

 

Piliscsaba, 2007 október                                                                    Hörcher Ferenc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vasadi Péter költő:

 „Nagy kegyelem, ha vannak emberek az életünkben. Hogy egyáltalán vannak, már ez. Hát még az, ha köztük olyanok is, akik valamiképpen "minden"-ként, mindenesként (ugye, milyen szép és nagy szó ez!), ha mindenesként élnek velünk. Vagyis bennünk. Ilyen Jelenits István. Mikor róla, a tanárról kérdeznek, a pap jut eszembe. Mikor a papról, az író. Mikor az íróról, a tudós. Mikor a tudósról, a szerzetes. Világos, hogy igen sokat gondolok rá.

 Megkérdeztem a feleségemet: neked mit jelent Jelenits, az író? Azt mondta, az írásban is megértő. Ez nagyon érdekes észrevétel, gondolkodom utána. Érti, amit ír, nem csak rója a sorokat. És nemcsak értelemmel érti, hanem a csöndes, elmélyült ember – pap, szerzetes, tudós – egész habitusával, a szívével is. Úgy mond el írásban dolgokat, mint aki akkor is benne van az egészben, amikor éppen nem ír(ja). Elősorol. Lassan forgatja a gondolatot, hogy mindenki érthesse, aki akarja. Nem törekszik egyszerűségre: egyszerű. Szájára jönnek a metaforák, a jó hasonlatok, az összehasonlítást folyamatosan művelő értékelések. Puha, amit csinál. Az írásai puhák, melegek, élők, elevenek.

 Ha az evangéliumról ír, az sosem tegnapi. De ebből a transzponálásból nem csinál misztikus ideológiát. Benne ma reggel történik az evangélium. Az Ige ma beszél, ma gondolkodik, a tegnapiban is mindig a mairól – Ő, és Jelenits róla. Ezért holnapi Jelenits István személyes tanítása, a tudása, a humora, az annyiunkat szelíden őrző barátsága. Ő és a szava az örökbe ágyazódott.

 Újra s újra olvasom írásait. Belőlük az Atya emberi szeretete árad ki mértéktartóan, mégis korlátlanul, a teljes valóságot bírják jelentésükben, de árnyaltan, stílusukban könnyedén, mégis pontosan.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Esterházy Péter író:

 "Olyan magabiztos műfaj a tévében a mise, nem szeretem. És mennyi hisztéria volt körülötte.

 De nem erről; hanem eszembe jut, hogy egyszer harmadikban elkísértél minket osztálykirándulásra, és betértünk egy barokk templomba, és én nagy plebejus indulattal kikeltem a sok arany ellen. Már nem emlékszem, mit mondtál, csak megint az arcra, a bujkáló mosolyra, amely sosem kinevetés, hanem a megértés öröme, megértettem, uram, hogy milyen szamárságot beszél, és hogy mi ennek a szamárságnak az igazsága. Azaz hogy ez talán bonyolultabb. Erről az arcról szakadatlan ez olvasható le, ez tanulható meg: mindez talán bonyolultabb. Ami azt is jelenti: mindez talán egyszerűbb. Szigorúság, amely külön nem félelmetes."

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr814556844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NickNickNick · http://nemzetiagyhalal.blog.hu/ 2012.05.31. 17:34:28

És készített például egy sokak számára kedves, modern újrafordítást Kempis Tamás "Krisztus Követésé"-ből.

Mindig abszolút és feltétlen bizalommal fordulhattunk hozzá -- ez csodás ajándék egy fiatal kamasz számára, amit ahogy öregszünk, úgy tudunk egyre jobban értékelni.

Styxx 2012.05.31. 19:15:29

"Panelproli" Esterházy: "és én nagy plebejus indulattal kikeltem a sok arany ellen" LoL ami még viccesebb lenne: "és én nagy plebejus indulattal kikeltem a szerzői jogok tiszteletben tartása ellen"
Elnézést a Túlértékelt Péter miatti offokért, de kínálta magát a magas labda. Jelenits jó arc, Isten éltesse.

Бабаяга 2012.05.31. 23:20:55

Isten éltesse sokáig. Gimnazistaként Pilinszkyről beszélgettem vele. Csak néhány óra volt, de akkor (80-s évek) elhatároztam, hogy én is magyar-hittan szakos leszek. Néhány barátomat tanította, én pedig kollégája lehettem később.
Idén lesz 80 éves. Drága jó "Kecske"

YY 2012.06.01. 09:11:02

@dr. Közbiztonság Szilárd: Kedves dr. K.Sz. Én nem szívesen szállok be ebbe a vitába, ugyanis nem rendelkezem egyik oldal tekintetében sem megfelelő háttértudással. De azért aki téged erre megtanított, az sem semmi!!! Legtöbb esetben nem a leírt szövegekkel van a probléma, hanem az emberekkel, akik félreértelmezik azokat, és azt követően pedig mindenféle álideológiai baromságokkal dobálóznak! Bár lehet, hogy nem tűnt fel számodra a fotók alapján, de egy idős emberről beszélsz! Tiszteletben tartom a nézeteidet, de a stílusodon próbáljál egy kicsit csiszolni!

YY 2012.06.02. 10:16:00

@dr. Közbiztonság Szilárd: A "forma" viszont egy színvonalat tükröz, mely állapoton nem ártana egy kicsit dolgozni; és a próbálkozás, itt nagyon kevés!
süti beállítások módosítása