HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) esztétika tanszék (1) Esztétika Tanszék (4) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) hörcher ferenc (1) Hörcher Ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) karlik anett (1) Karlik Anett (2) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2012.01.18. 00:15 SZATOM

A művészet „intézményi” elmélete– egymásnak feszülő álláspontok az Ernst Múzeumban

NOVÁK ALEXANDRA


Heves vita alakult ki az Ernst Múzeumban Németh Ilona: Dilemma című kiállítása kapcsán. A január 8-án tartott pódiumbeszélgetés (mely egyben a finisszázs is volt) azonban éppen annyira volt rendhagyó, mint maga a kiállítás. Hiszen a tárlat ideje alatt, az elmúlt másfél hónapban a kiállítótér üresen maradt…

 

 

 

 

 


 

 

Történt ugyanis, hogy Németh Ilona, dunaszerdahelyi képzőművész, még 2010-ben kapott felkérést egy kiállításra, az Ernst Múzeumtól. Az alkotó egy olyan installációt álmodott meg, amelynek középpontjában Heller Ágnes nagymamája állt volna, ő volt ugyanis az első nő az országban, aki tanulhatott az egyetemen, bár elég „különleges” körülmények között (pl.: paravánnal elválasztva a férfi hallgatóktól). Sok szempontból fontos téma, Németh pedig a Ludwigban látható posztfeminista műveivel már ismerős lehet a hazai közönség előtt.


Tehát elviekben minden adott lett volna egy izgalmas kérdéseket felvető kiállításhoz, de akkor miért a feltételes mód? Nos, mivel az eredeti ötlet ebben a formában nem valósult meg, mégpedig azért nem, mert a tárlatot megelőzően tört ki az a „filozófusbotrány”, amelynek kapcsán Heller neve is felmerült. Közben az a Gulyás Gábor, aki kis mértékben szintén érintve volt az ügyben, pályázat nélkül a Műcsarnok igazgatója lett. Ráadásul a kiállítás eredetei kurátora, Páldi Lívia, időközben távozott a múzeumtól. Ezeknek az eseményeknek a tükrében pedig Némethben megfogalmazódott a dilemma: kiállítani vagy sem. Hiszen a feljelentésekkel egy időben nyílt volna a tárlat, így a politika az eredeti témáról elterelte volna a figyelmet. Az alkotó szerint egyenesen ellehetetlenítette azt, de nem akart megfutamodni sem. Így – a tárlat tervezett idejében – maradt a múzeum előtérében két videó, amelyeken Németh a benne megfogalmazódó kérdésekről, problémákról és a megoldhatatlan dilemmáról beszél; a lezárt múzeumi térről, a nem-kiállítás esztétikájáról. Ezek lettek volna a január 8-án rendezett beszélgetés tervezett témái is, ami kezdetben még tarthatónak is tűnt. A művész és a kurátor – Készman József – mellett a meghívottak között volt Bálint Mónika szociológus, Bordács Andrea esztéta és Rieder Gábor művészettörténész.

 

 

 

 

 

 

 

 


Azonban, ahogy a nem-kiállítás folyamatának gyakorlati kérdéseire terelődött a szó, ezen belül is az intézmény és a művész közti párbeszédre vagy annak hiányára, a megjelentek körében komoly ellenétek merültek föl. Az így kialakult vita miatt pedig a beszélgetés is más irányt vett, és a már-már klasszikus művészetelméleti kérdések helyett a művész és az őt „befogadó” intézmény határaira, lehetőségeire terelődött a figyelem. Készman a múzeum képviselőjeként állt (ült) az egyik oldalon, míg a másik fél, de inkább felek, a közönség soraiban ülő szakértők közül kerültek ki, némileg háttérbe szorítva a meghívott vendégeket.  Kérdés ugyanis, hogy az intézmény, jelen esetben a Műcsarnok mit tehet akkor, ha a művész nem teljesíti valamilyen okból kifolyólag azt, amit tőle elvártak. A beszélgetés végére körvonalazódott, hogy Németh számára a kommunikáció hiánya jelentette a legtöbb problémát. Azt is nehezményezte, hogy a múzeum igazgatója a kiállítás idejére (vagy helyette) tervezett beszélgetések résztvevőinek személyéről némileg egyoldalú döntéseket hozott. Készman pedig az intézmény oldaláról látta ugyanazokat a kérdéseket, így főként arra hívta fel a figyelmet, hogy egy múzeumnak mennyi mindennel kell számolnia egy-egy kiállítás kapcsán. A résztvevők közül Baglyas Erika például megemlítette, hogy a múzeum kedvezményes áron volt látogatható ez idő alatt, ez pedig szerinte az intézmény részéről egyfajta degradációnak is tekinthető. Készman válasza szerint sok esetben a látogató fejével is gondolkodni kell, jelesül a jegy árának meghatározásakor. Ebben az esetben például, hogy mi az az összeg, amit a múzeum előcsarnokában levetített két videóért nem „sajnál” az érdeklődő kiadni. Németh ugyanakkor megjegyezte, hogy az ő szándéka az lett volna, hogy a kiállítás ebben a formában ingyenes legyen.


A megjelentek közül talán Szőke Annamária tudta legkevésbé fékezni indulatait. Megállapítása szerint Németh döntése azt kellett volna, hogy elősegítse, hogy akár a videókat megnéző egyénben, de akár a múzeumot mint intézményt irányítókban is tudatosuljanak a DILEMMÁK. A művészettörténész megemlítette, hogy ez a nem-tárlat akár kiváló alkalom is lehetett volna arra, hogy az intézmény dolgozói összeüljenek és megbeszéljék, vagy inkább kibeszéljék a bennük megfogalmazódó dilemmákat. Hadas Miklós szociológus volt az egyetlen (talán), aki nehezményezte, hogy az eredeti kiállítás végül nem valósult meg, mert szerinte egy felvidéki magyar nő (s itt hangsúly esett a kifejezés mindhárom tagjára) szempontjai az eredeti koncepció kapcsán további fontos kérdésekhez vezethettek volna el a mai társadalmat illetően is. Németh azonban hozzáfűzte, hogy a jelenleg még csak fejben létező művet a közeljövőben Kassán tervezi megvalósítani.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


A beszélgetés végül nem indított el „palotaforradalmat”, és a másnapi sajtó sem ettől volt hangos, mégis valami történt az Ernst Múzeumban ezen a vasárnap délutánon. Egymásnak ellenfeszülő állítások kereszttüzében kirajzolódott, hogy azokban a kérdésekben, ahol két, vagy akár még több fél van jelen (lásd intézmény – művész – látogató) mindenkinek megvannak a maga a dilemmái, érdekei, elvárásai. Ezek egymással való kibékítése pedig sokszor lehetetlen, de törekedni lehet rá, kezdetnek például az is elég, ha beszélünk róla, már ha egyáltalán lehet, hiszen Baglyas Erika azt is felvetette, hogy talán hiányzik az a „nyelv”, amellyel erről beszélni lehetne. Mindenesetre, ha a nyelv esetleg hiányzik is hozzá, a résztvevők erős elkötelezettsége, és a szándék megléte már elég lehet a következő fokhoz a képzeletbeli létrán, ami legközelebb talán egy kevésbé feszült hangulatú, és ezért talán gyümölcsözőbb beszélgetést is eredményezhet.
 

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr383572463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

iparterves 2012.01.19. 10:16:23

Most sajnálom, hogy nem voltam jelen a finisszázson, de olyan mértékben elkedvetlenített a "nem-kiállítás" kiállítás, hogy kedvem sem volt arra járni - akár féláru volt a jegy, akár ingyenes a belépő.
Mivel sem művész, sem szakmabeli nem vagyok, ezért látogatóként tudok a recepcióesztétikai megközelítésű beszámolóhoz valamit hozzátenni.
Látogatóként kijelenthetem, hogy egy fejben elkészült mű, amelynek el nem készülte okát rögzítik videón és azt láthatom a nem-kiállítás kiállításon - nem érdekel.
Egyébként is faséban vagyok a poszt-poszt-konceptualizmussal - ez egyéni szoc. problémám, tudom -, de ha az még posztfeminista (? - az milyen ? ) attitűddel találkozik, akkor végleg elmegy a kedvem attól, hogy látogatóként egy ilyen összeállítással szembesüljek.
Azt viszont nem értem, hogy milyen nyelvet kellene megtalálni az értőknek és kivel akarják az értők ezen e nyelven kommunikálni, amit akarnak.
Egymással? Azt nehéz lesz.
A művészekkel? Hát, nem tudom.
Velem, a látogatóval? Az teljesen kizárt, annyira más pályán mozgunk. A látogató az értő írását nem veszi és nem is veheti komolyan, mert az értő és a művész, az értő és az intézmény kapcsolatrendszere annyira nyilvánvalóan összeforrott ( mondhatni: kicsi a szakma ), hogy minden szó mellett és mögött jól felfejthető érdekek húzódnak.
A művészet(írás) mint érdekérvényesítés pedig nem szerepel a látogatói penzumok között.

Hörcher Ferenc 2012.01.19. 11:54:06

@iparterves: Kedves iparterves!
Mi történt? Minden sorával, még a kérdéseivel is! :)

Hörcher Ferenc 2012.01.19. 11:54:49

Úgy értem, egyetértek.

iparterves 2012.01.19. 12:34:46

Jézus, akkor tényleg nagy baj lehet!

saranka 2012.01.19. 13:44:50

talán a párbeszéd nyelvét

iparterves 2012.01.21. 09:08:43

@saranka: kik közötti párbeszédét? Mert több aktor is lenne ebben az ügyben.
A művész nem beszéli ugyanazt a nyelvet, amit a művészettörténész, akivel a látogató (befogadó) nem tudja megtalálni a közös szavakat.
Gondolataink sem lehetnek hasonlóak, mert nyelvünkkel, szavainkkal, fogalmainkkal fejezzük ki őket.
Ha tehát én azt olvasom, hogy poszt-feminista, akkor kétségbe esek. Mert nem tudom, mi az. Mitől poszt? Lezárult a feminizmus korszaka? Vagy Gloria Steinem-hez képest poszt a poszt? És a feminizmus mint művészeti irányzat is létezett és ahhoz képest lett poszt ez a mű, amely nem is létezik?

saranka 2012.01.26. 16:17:10

@iparterves:
A művészeti közeg szereplői közötti párbeszédre gondolnék, mintha az hiányozna.

Nem tudom, mit jelent a poszt-feminista, de ha jól értelmeztem, ebben az esetben nem is efféle kérdésekről van szó, hisz Németh Ilona AZT a művet itt nem hozta létre, éppen ezért ARRÓl, ami nincs, beszélni sincs értelme. Sokkal inkább az intézménykritikát érzem kulcsszónak, így a művészeti intézményrendszer szereplőinek párbeszédét érinti/érintheti Németh Ernst Múzeumban bemutatott munkája. Senki nem beszéli ugyanazt a nyelvet, csak közel ugyanazt használja, de mást ért alatta. Ilyen formán eleve lehetetlen a párbeszéd, főleg a konszenzus. Ezzel együtt, mégis azt hiszem, hogy a pozíció féltésből fakadó hallgatás és félremagyarázás helyett, hosszú távon, kifizetődőbb lenne a nyílt beszéd. Hogy ebből végül lesz-e párbeszéd, ez más kérdés.
Németh Ilona ebben a szituációban úgy tűnt, mintha egy lámpás lenne, ami bevilágít itt ezt-azt, de kellemetlen látni a sok pormacskát, ezért inkább mindenki megvárta, míg elalszik, hogy ne kelljen pro és kontra valahova, valami mellé (pl. magunk mellé) kiállni.

iparterves 2012.01.26. 18:50:30

@saranka: A párbeszéd lehetetlenségére jó példa a tranzit blogján a "beszélgetésem" a Trafó ügyében.

Amennyiben a pozíciók elfoglalása annyit jelent, hogy a másikat személyét érintően pocskondiázom, és ezzel indítom a "vitát", akkor abból semmi nem lesz.

Amennyiben a másik tudását, felkészültségét tekintem a magaméhoz képest elfogadhatatlannak és ezért a másik véleményét eleve elutasítom, abból ugyanaz jön ki.

A pozícióféltés, különösen most, kulcsmotívum. Az ember már csak olyan fából van faragva, különösen egy annyira "veszélyeztetett" fajta, mint a művészettörténész - abból is a "mindenttudó" kivitel -, hogy szeretne jól élni.Erre nem biztos, hogy módja nyílik.

Módja nyílna, ha nem nyitná ki a száját, hát nem nyitja ki. Olykor kénytelen elfoglalni valamilyen álláspontot, s ez jó. A Műcsarnok-Gulyás Gábor ügyében sokan ódzkodnak, mert egy darab Kunsthallénk van. A Trafó ebből a szempontból szerencsésebb, mert nincs olyan jelentőségű, s "játszótere" kisebb felelősséggel bír ( és többet is tűr ).

Az intézménykritika az én felfogásomban a művészettörténész szakma teljes kritikai "átvilágítását" jelentené. Ettől aztán mindenki fázik.

saranka 2012.01.26. 22:42:03

A párbeszéd nehéz műfaj, nekünk még nem megy. Elsősorban figyelmet feltételez, ehhez alázat kell. Aztán türelmet is feltételez, ehhez is alázat kell. Empátiát is feltételez, ehhez belátás kell.(pl. belátom, h rajtam kívül is van élet) És feltételez egy olyan beszédet, amit lehet érteni, vagyis meg lehet érteni.(legalábbis körülbelül) Ehhez a beszédhez kell vmiféle stílus, ezt a stílust egy olyan gondolkodásmód adja meg (már, ha nem póz az egész), amit a „hogyan tovább” elve működted, vagyis nem önmagáért való. Ehhez a „hogyan tovább”-hoz szükségünk van a MÁSIKra, mert egyedül nem minden megy. A másikaknak is szükségük van a másikakra, akkor ez egy csoport, akkor nekik (legalább részben, kulcsfontosságú kérdésekben)közösek az érdekeik, ha így van, akkor megpróbálnak összefogni, ha összefogtak, megpróbálják egyeztetni a főbb irányokat, ha ez is sikerült, elkezdenek lobbizni érte. Ekkor megszólalnak, és remélik, hogy akikhez beszélnek szintén hasonlóan figyelmesek, türelmesek, empatikusak, és bíznak abban, h azoknak is létezik a MÁSIK.
Nekem valahol itt kezdődik a párbeszéd nyelve.
Érdekes módon találkoztam már olyan emberekkel, akikben a föntieket felismertem, és érdekes módon létre is jött a párbeszéd közöttünk. Valószínű, h egy nagyobb csoport, pl. művészeti közeg vagy egy társadalom leginkább akkor képes a fentiekre, ha a tagjai, egyik a másikkal, meg tudják valósítani mindezt. Mint hogy mostanában egyre inkább rákényszerülünk a MÁSIKRA, így látok rá esélyt, hogy néhány évtized alatt történik előrelépés.

Időnként figyelem a kommentjeit, de rettenetesen fárasztó olvasni a sok és terjedelmes bejegyzés között, azok sorai között elcsúszó „beszélgetéseket”, a feltételezésekből fakadó félreértéseket…stb.
De, meg kell mondanom, a „művészeti szcéna sosem nyugvó lelkiismerete” című díja az Öné, még így „ismeretlenül” is. Vagy éppen így.

Én az átvilágításnak nem látom értelmét. A jelen történéseire reagáló tettek kellenek. Az a bizonyos Trafóért kiálló levél ilyen, ilyenekből kellene még több tucat, és akkor nem várakozna senki a másikra, h hátha valaki megszólal már végre…semmilyen ügyben.

Egy Műcsarnokunk van, és egy Trafónk volt. Én épp ez utóbbit látom súlyosabb problémának, a Trafó egy összművészeti szellemi közeg volt, nem egy hely. A Műcsarnok egy hely, jönnek-mennek az igazgatók, de a kunsthallésága’ predesztinálja rá, h csúcsintézmény legyen. A Trafót Szabó György tette azzá, ami. Gyakorlatilag ő volt a lelke. Ezt sikerült most elintézni, emiatt jelenleg ott nem egy igazgatóváltás történik, és nem stílusváltás, hanem megszűnés, ami helyett majd valami egészen más lesz, de az már nem a Trafó.

iparterves 2012.01.27. 10:19:12

@saranka:

Ami személyemet illeti: rólam nyugodtan mondhat bármit, tudomásul veszem. A terjengősséget - bár a maga bejegyzése sem valami rövid lélegzetű -, meg azt, hogy fáradnia kell. Ha fáradság, oldozza fel magát, és ne engem olvasson. Annyi jó szöveg van a világon, nem idegesítse magát!

Irónikus díját köszönöm.

Ami a párbeszédet illeti: örömteli, hogy magának jutott olyan csoport, amelyben ez megtaláltai ( nevezzük értelmezői közösségnek? ).

Ami a képzőművészeti szcénát illeti: ott is vannak, természetesen, hasonló szemléletű és egyet akaró emberek, de aztán az életpályájuk egymástól eltérő iránya megszűnteti a közösségi hajlandóságot. Ez is egy kellemetlen "törvény".

Van még egy fontos tétel: semmi sem tart örökké.

Minden nagyrabecsülésem Szabóé, a működése dekonstruálása azonban lehet majd értékteremtő is. Szabó sem él örökké.

Ami meg a Műcsarnokot illeti: ha ott egy igazgatónak lenne legalább 8 évnyi ideje egy koherens program végigvitelére, maga sem gondolná azt, hogy igazgatók jönnek-mennek, hanem bizony hiányolná a már "megszokott" vezetői teljesítményt.

A Kunsthalle önmagában nem csúcsintézmény, azzá kell tenni.

iparterves 2012.01.27. 10:38:15

Ami kimaradt: az átvilágítás.

Ha jól emlékszem, a Mancs cikkírója hozta fel érvként, hogy Szabó pályázatában grafikonok, Bozsikéban csak fotók vannak. Az előbbi tehát felkészültebb.

Egy ilyen pályázatnál úgy kellene indulni, hogy a pályázaton indulni szándékozók számára megnyitják a data room-ot és nyilvánossá teszik a főbb adatokat, amelyek a pályázat elkészítéséhez kellenek.

Ennyi.

saranka 2012.01.27. 18:18:07

@iparterves:
Amire utaltam a terjengősség és a sorok között elvesző lényeg kapcsán az, hogy ebben a műfajban (kommentek) nehéz a párbeszédet követni, és valószínűleg nem csak egy „kívülállónak”, hanem azoknak is, akik írják. Éppen ezért fárasztó, pedig sok érdemi nyilatkozat is megjelenik közöttük, ugyanakkor félrement érzelmi reakciók is. Többször pl. az volt a benyomásom, h Ön támad, de legalábbis számon kér, de lehet, h csak én érzékeltem rosszul. Más kérdés, h erre a lelkiismereti hangra szükség van. Bár én nem tudhatom, h Önt mi motiválja.
Valóban én is belefeledkeztem a gépelésbe. ÉS ha most mindenre válaszolni szeretnék, akkor megint terjedelmes lesz (csak, h szembeköpjem magam).

A díj nem volt ironikus, komolyan gondoltam.

A párbeszéd csak élőben folytatható, kisebb, közel azonos érdekű csoportokban könnyebb, ilyenekben van/volt részem. Nem értelmezői közösség, hanem hasonló ügyekre nyitottak, továbblépni kívánók csoportja. A vita már egy másik lépés.

Az eltérő életpályák egy közegen belül még nem kellene, h kioltsák a közös fellépésért való igényt, szerintem ennek hiánya, akár a képzőművészeti szcénán belül, akár máshol, másban gyökerezik.

A Trafó ügyével (is) az a problémám, h nem szakmai döntés született, hanem politikai. De ha a szakmai fejlődés érdekében történt volna mindez, akkor még esetleg azt is mondanám, h lássuk meg, mi lesz belőle.

A Műcsarnokkal és minden ilyen pályázattal kapcsolatban abban egyetértek, h „átvilágítás” szükséges, de ezt nyilván nehéz megtenni egy olyan országban, ahol ennek nincs „hagyománya”. Valóban Szabó pályázata éppen ezért is „jobb”, ha úgy tetszik, mert nem a levegőbe beszél, és nem a vágyakról szól.

A Trafót megteremtették, de pl. a Műcsarnokban inkább csak arculatváltások vannak.

Igen, álljon rendelkezésére 8 év egy Műcsarnok igazgatójának, de akkor legyen nyílt, nemzetközi pályázat, legyen egy közel „kiegyenlített” szakmai zsűri…stb…és összegezze a „közeg”, h milyen irányok voltak előremutatóak a (közel)múltban…

saranka 2012.01.27. 18:24:22

Ön szerint, valójában mi szünteti meg a közösségi hajlandóságot? (pl. a képzőművészeti közegben)érdekel, hogyan látja ezt a kérdést.
"de aztán az életpályájuk egymástól eltérő iránya megszűnteti a közösségi hajlandóságot"

iparterves 2012.01.27. 19:30:15

@saranka: Minden szakmai döntés politikai is ( és fordítva ).
A szakma ( a szakmák ) korrumpálódtak, a személyes kapcsolati hálók lehetetlenné teszik a tisztességes döntéseket.
A Trafó megteremtése szép munka, de nem örökké tartó.
Bozsik sem csak a vágyairól, hanem a céljairól beszélt ( és itt abba is hagyom, mert nem akarok mellé állni és a pályaműveket összehasonlítani ).
süti beállítások módosítása