HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) Konferencia (1) konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) miskolci nemzeti színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2012.09.29. 00:45 SZATOM

Rick kávézója

casablanca03.jpg

Pár napja Miskolc belvárosában sétáltam, sütött a nap, és egész jó volt a kedvem, ám gondolataim fel-alá rohangásztak, ahogy mindig is szoktak. Amint egyik lábam a másik után tettem, és figyeltem a hangulatos sétálóutca régi épületeit, egy elegáns kapu elé érkeztem, mely úgy látszott, vezet valahova. Vezetett is: az út végén egy nagyon régi, fekete-fehér épület állt, rajta a felirat azt hirdette, Rick kávézója, vagyis amerikai eredetiben egy kis szájöblögetéssel "riksz káfee".

Sétálós idő volt, egyáltalán nem fekete-fehér kávézóban üldögélős, de a kíváncsiság valahogy vitt befelé az ajtón, és szinte észre se vettem, már nyomtam is le a kilincset. Elsötétült a tér, aztán zene csendült, zongorás és ódivatú hegedűs, egy vérbeli néger énekes hangja zengte be monoban a teret, és egyszerre ott volt körülöttem az elfeledett, csak erre a napra megnyílt kávézó minden vendégével, árnyékával és hangulatával. Körbenéztem. Szóval ez lenne az a hely, ahova annyi ember menekült a nélkülözések elől, ahol annyi érző lélek keresett menedéket a háborús robbantgatások alatt, és ahova annyi nő vitte el beteljesületlen szerelmét? De: ez nem csak egy lerobbant szórakozóhely, ez Rick kávézója, és ahogy megjött maga a házigazda is, ahogy beszélni kezdett, körbejárt a vendégek között, egyszerre elfelejtettem, hogy az én világom valójában színes, elfelejtem, hogy nekem nincsenek ide kötődő emlékeim, rohangáló gondolataim megnyugodtak, és egészen otthonosan éreztem magam. Olyan hangulat lengett körül, mely igazán ritkán szűrődik át a digitális gépérzelmek között, és olyan embereket láttam, akik ugyanúgy éreztek és hasonlóan szerettek volna boldogulni, mint Én, Te, és a teljesség igénye nélkül talán Ő is - 70 évvel később, a 21. században. Szeret, vagy nem, nem szeret. Igen: őt. Nem, nem is: téged.

CasablancaKus.jpg

A Miskolci Cinefesten ismét moziba került a készítésének hetvenedik évfordulóját ünneplő Casablanca. Ez a tény valakinek nosztalgikus zsebkendő gyűrögetésre adhat okot, valaki csak legyint, hogy "mi ez a vacak?", nekem pedig elsőre egy úgynevezett "muszáj-szeretni-film" felemlegetését jelenti, melynek érdemeit elismerem, de sosem furakodott a meghatározó mozgóképes élményeim közé. Egészen eddig. Mert bizony moziban megnézni a film képkockánként felújított változatát olyan élmény, melyre egyáltalán nem számítottam: lenyűgöző és megható. Nagyvásznon nézve a nagyfelbontású képeket, a mesterien retusált és ragyogó fényekben úszó beállításokat valahogy egész más dimenzióba repíti a filmet. A Casablanca igazi otthona még mindig a vetítőterem rejtélyes sötétje, és az a közeg, ahol egyszerre legalább száz ember nézi némán és elérzékenyülve, ahogy Humphrey Bogart (Rick) az "As time goes by" dallamaival kísérve visszaemlékezik a szerelem boldog perceire. Bizony, ma, a 21. században is nevetünk, könnyezünk, és drukkolunk a szerelem diadalának, bár tudjuk jól, a végén nem győzhet. És igen, csodálatos hallani és látni a porrá hamvadt sztárokat, a nagyszerű hollywoodi mesterek munkáját, amit megőrzött nekünk a technika – teljes pompájában.

Halk "áh", amikor először pillantjuk meg Bogart ráncos szemeit, egy "ó", mikor Ingrid Bergman belép a kávézóba, egy sóhaj, mikor végre megtörténik a csók, és pár könnycsepp, amikor végül felszáll a repülő. Aztán szólt a taps. Igen, tapsolt a közönség, elsősorban annak a rendezőnek, akit úgy hívnak, Kertész Mihály, és aki miatt kihúztuk magunkat, és ismét büszke érzés volt magyarnak lenni. A Casablanca pedig valóban időtlen klasszikus – köszönet érte a Cinefestnek, mely kétség kívül a legigényesebb magyar filmfesztivál.


Szövényi-Lux Balázs

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr624809284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

iparterves 2012.09.29. 10:33:04

Drága fiatal barátom, ha csak ennyi lenne a film, akkor szót sem érdemelne.

Nem kellene elhallgatni, miről is szól. A Casablanca antifasiszta alkotás, szereplőinek legnagyobb része - Conrad Veidtől Szőke Szakállon át a Lasko-t alakító Paul Henreid-ig - a nácik elől menekült KE-iak.
A filmbeli nagyjelenet pedig nem a csók, drága fiatal barátom, nem az, hanem az, amikor a francia prosti, aki korábban pezsgőt ivott a német tiszttel, a Laslo/László által elvezényelt Marseilles zenéjét könnyes szemmel énekli az egész mulatóval, belefojtva a pökhendi, felfuvalkodottan éneklő németekbe a Wacht am Rhein-t.
Meg amikor Renault kapitány - a kitűnő angol színész, Claude Rains - a Vicy vizet a szemétbe dobja.
Több érzékenységet, drága fiatal barátom, sokkal többet.
Ez egy politikai és politikus film.
S aki mást mond, az hazudik.

iparterves 2012.09.29. 10:33:47

Vichy ( jav - és bocs )

SZATOM 2012.09.29. 12:38:08

Azért a legtöbbeknek a Casablanca mégiscsak egy klasszikus szerelmi történet - persze jó felhívni rá a figyelmet, hogy a film tanulsága? éppen az, hogy valami fontosabb a szerelemnél. De a cinefestes vetítés inkább a régi, tündöklő Hollywood ünnepléséről szólt.

iparterves 2012.09.29. 14:14:03

@SZATOM: Bizonyára így van, s a filmes szerkesztés, hangulatteremtés, világítás, szerepformálás, a storyboard mind fontos. Mind.
De, drága fiatal barátom, van ennek egy gyártási éve és van neki egy helyszíne, a független Casablanca, ahonnan a gép Lisszabonba megy, s onnan a hajó Amerikába.
Ja, s a legelső, narratív képsor a világháborúról szól, megmutatja, hogy a gyűlölt nácik hova mindenhová tették be mocskos lábukat.
" Te kéket viseltél, ők szürkét".

Igen, ez egy szerelmi történet- is.

A szerzők és a színészek nevét nem véletlenül említettem. Kihagytam az Ugarte-t alakító Peter Lorre-t, a magyar származású művészt, aki M-volt Fritz Lang-nál és Berlinből ( ja, ne is kérdezze, mirt? ) el kellett jönnie. Amilért Sk: Sakallnak vagy Michael Curtiznak. Erről nehogy szóljon, titok!

Paul Henreid pedig valóban - ha nem is cseh -, de osztrák polgár volt, aki nem kívánta magánka a megtisztelő III. Birodalom polgára címet.

Maga, drága fiatal barátom, ezekről nem tudott semmit, vagy - még feltételezni sem merem! - nem akar tudni! A történetiség kimaradt volna a poszt-posztmodern gyönyörködtetésből?

Szóval, kedves fiatal barátom, legközelebb, ha Robert Merle regényírói munkássága szóba kerül, a Mesterségem a halál-t lehetőleg kisrealista műnek kell mondani, és strukturalista vagy episztemológia elemzésével kiirtani belőle azt, amiről szól!

A sort nem folytatom, csak ha nagyon kell.

SZATOM 2012.09.29. 14:38:24

Félreértés, a szerző nem én vagyok. A "film" ünneplésének alkalmából levetített Casablanca úgy tűnik, a cikkben leírtak miatt válik emlékezetessé, legalábbis a szerző esetében. Elemzés nem volt célja az írásnak, élménybeszámolóról van szó. Persze mindez beszédes lehet, vagy Ön számára, idősb barátom, akár még csalódást keltő is - kalandozzék nyugodtan (ne túl messzire!), mi örülünk, hogy színesíti a 70 éves klasszikusról itt megjelent képet!

iparterves 2012.09.29. 16:19:21

@SZATOM: Ki a szerző? Szövényi-Lux Balázs. És maga ki lenne, aki a szerző nevében válaszol? A szerkesztő?

Érdekes errefelé, hogy az elemzés nem szokott tárgya és témája lenni az írásoknak. Olyanféle szövegeket látok, amelyekben elvetélt szépírók jelentkeznek ún. kritikai írásokkal.

Nem csalódást keltő, hanem hazug. Nem igaz. Félrevezető és nem tisztességes.
Érti, ugye, kedves fiatal, nem-szerző barátom.

Mintha időn és történelmi téren kivüli műről beszélnénk. Vagy, kedves fiatal nem-szerző barátom, nem tetszik az, amiről ténylegesen szólt a film?

SZATOM 2012.09.29. 16:34:52

Igen, szerkesztettem a szöveget, mely hozzáteszem, nem állítja, hogy a Casablanca nem politikus darab, és amely alapján ön nem sem állíthatja megalapozottan, hogy a szerző nem akar tudni a film történelembe ágyazottságáról. Ne próbáljunk olyan fókuszt ráerőltetni, amely a szövegnek nem sajátja.

SzLBalázs 2012.10.01. 00:15:50

Kedves idősebb, érett és világot igazán jól ismerő Úr, már-már barát!
Igazán jól esik olvasni a bíztatását. Bíztasson tovább, mert így végül olyat találok létrehozni, amit a hozzám hasonlóan buták, egyszerűek és naivak majd talán örömmel fogadnak. Szükség van az őszinte jóindulattal megcsipkedőkre, hogy belássuk: sosem lehetünk elégedettek. Köszönöm!
Amit írtam, nem kritika, illetve nem "film a történelemből", hanem a "filmtörténet" egy régi darabjáról szól, vagyis magáról a celluloidon futó, feltűnő arcokról, pillanatokról. A szöveg annak az élményét mutatja be, hogy hogyan hat ma a film, lábjegyzetek nélkül, a moziban. Hogy képes-e lekötni a zizin és rohangáló robotokon edződött nézőt. És mert a válasz igen (a film közben az arcokat is rendre figyelem), elmondható, hogy valóban időtlen klasszikus. Mint mozgókép, nem mint a propaganda eszköze. Az utóbbi vonatkozásában ugyanis sokat írtak már, és nem is szerettem volna belemenni (pláne nem bal, jobb, vagy nemzeti kérdésekbe). De igaza van, természetesen ez nem naiv romantikus mese, tudom jól, és mint említettem, nem is először láttam, mégsem erről szólt az írás, hanem szubjektív beszámoló volt - érzek közben valamit, vagy nem, valóban megfog, vagy nem . És a titok pedig az, hogy a mozi nem a "mit üzen a költő" badarság miatt működik, hanem az arcok, a színészek miatt. Semmi, egész pontosan semmi másnak nincs akkora súlya, mint a tekinteteknek, a zene és arcok összjátékának. Ha csak a mondanivaló lenne a fontos, erre a filmre csak az esztéták, Bölcsek, történészek, vagy emlékeik miatt érintettek lennének kíváncsiak. Mellesleg, nem csak a náci-nem náci, hanem tágabban, az elnyomó rendszer elleni küzdelem mindig aktuális és fontos kérdés marad, de számomra nem ebben legerősebb a film, és ki merem jelenteni, sokaknak nem ez lesz az elsődleges szempont, ami miatt újra és újra felemlegetik. Különben az "önmagában álló mű" egyike az alkalmazható elemzési módoknak, bevett gyakorlat ez is, melynek vannak ellenzői is (jogosan), és én magam sem állítom, hogy ez a helyes irány, de azt gondolom, ha a szituáció úgy kívánja, megengedhető.
Különben, ha valóban csak kritikákat, elemzéseket keres, nézze meg bátran a honlapot (is).
Az "elvetélt szépíró" jelzőt pedig határozottan visszautasítom, talán még ön is adhat egy fiatalnak - a jelző találó - egy esélyt, mielőtt teljesen objektív szempontjai alapján elítéli. De lehet, nem érdemlem meg. Ez esetben ön győzött.
Köszönöm még egyszer! Tisztelettel:
Írni nem tudó, fiatal és naiv, már-már barátja.

iparterves 2012.10.01. 11:57:09

@SzLBalázs: Hoppá, drága fiatal barátom!
Milyen naprakész szöveget nyom! Mintha a magyar neo-történetírás szólalna meg magából, s egyben a nagy PC is!

Jól megmondja: "Mellesleg, nem csak a náci-nem náci, hanem tágabban, az elnyomó rendszer elleni küzdelem mindig aktuális és fontos kérdés marad..."

Szörnyen sajnálom, drága fiatal barátom, ez a film kifejezetten náciellenes alkotás, az elejétől a végéig.

Ennek felismeréséhez nem kell sem idősnek, sem fiatalnak lenni, egyszerűen a mű alkotóit és keletkezéstörténetét kell ismerni.

Megértem, hogyne, nagyon is megértem, hogy magát, drága fiatal barátom, itt és most nem foglalkoztatja ez a vonulata (?) a műnek, hiszen itt nálunk semmi jel nem mutat arra, hogy lenne náciság, ugye? Hát akkor minek is bántsuk a népeket azzal, hogy említést teszünk a filmről mint - jaj, de szépen írta ! - propaganda-eszközről. ( Pudovkin örömmel forog a sírjában! )

A filmtörténet egy darabja az magának, drága fiatal barátom, nem a film és annak keletkezés- és befogadástörténete maga, hanem "a celluloidon futó, feltűnő arcokról, pillanatok". Milyen költői, mennyire lengén esztétikus futam, óh!

Ha még a stand-alone mű tipusú elemzésre is vállalkozna a jelenlegi sóhajtása helyett, akkor sem hagyhatná ki azokat a szempontokat, amelyekről beszéltem.

S végül: kedves fiatal barátom, a mondanivaló felfogását és elemzését tanárai-mesterei, akik abban a világban nőttek fel, amelyben ez volt a fő feladat, "értelemszerűen" eldobták maguktól. Ettől azonban még van tartalma, mondanivaló, üzenete egy műalkotásnak.

Ui. Az elvetélt szépíró, úgy látom, alaposan beletalált a közepibe.

iparterves 2012.10.01. 11:57:58

@SZATOM: Kedves szerkesztő úr! Az írás nem állít semmit. Ez benne a fájdalmas.

iparterves 2012.10.01. 12:02:05

@SZATOM: Ha pedig semmit sem állít, akkor nem lehet "fókuszt erőltetni rá" ( mit csinálni mivel? ).

A műről igyekeztem néhány közhasznú adatot felsorakoztatni, eseménysorát értelmezni, túl azon, hogy a magasított talpú-sarkú cipőjű Bogart árnyéka hosszabb, mint a magasabb Bergmané.

Egyszerűen a legfontosabb dolgot közöltem: miért készült a film, mi mozgatta a szereplőket, a rendezőt és a filmet finanszírozókat.

A narratív-dokumentarista első egy-két perc a nagyon lila elemzésból érthetően (?) kimaradt. Maga szerint miért, drága szerkesztő úr? Az nem volt filmes rész? Vagy azt le kell már harapni a műről?

SzLBalázs 2012.10.01. 12:20:06

Szóval ön győzött, én teszem továbbra is a dolgomat, ön pedig, mint építő jellegű ember, alkosson még hasonlóan szép és objektív, páratlan kommenteket. Ebben verhetetlen. Gratulálok. A következő megjegyzéseire pedig nem kívánok válaszolni, ugyanis van ennél fontosabb dolgom is. Ami nem mások véleményének, munkájának a rombolása. Ha pedig azt próbálja rámhúzni, hogy náci, fasiszta vagyok, hatalmasat téved, de nem fogok magyarázkodni, nincs miért, de csendben elárulom: a feszültség az országban az önhöz hasonló, rendkívül objektív és érzékeny karakterek miatt nő. Zárójel bezárva. Szóval öné lesz az utolsó szó, az utolsó komment, az utolsó eszmefuttatás, hajrá, csak magabiztosan, hiszen itt, mint említettem, ön lehet király. Írjon, minél többet, hiszen van mit tanulnom öntől!

iparterves 2012.10.01. 16:25:17

Vajon mi lehet az oka annak, hogy hiba történik a válaszom elküldésében/fogadásában?

iparterves 2012.10.01. 16:26:05

@SzLBalázs: Drága fiatal barátom. Maga a legszebb kádár-kori emlékeimet idézi fel az építő-jelleggel. Öröm felismerni a jelenkorban a múlt lenyomatát.
Tegye a dolgát. Az a dolga, ha ért hozzá.
Magára semmit sem húztam, még a vizes lepedőt is olyan óvatosan, ahogyan egy csecsemő fenekét megpaskoljuk ( ha tudja az, milyen ).
A feszültség nem énmiattam nő - legfeljebb a maga fejecskéjében -, hanem a helyzet miatt, amit nem én teremtek. Üldögélek csendesen a gépem előtt, nem hozok gazdasági és politikai döntéseket, szemlélődöm, és elmondom a véleményemet.
Ha nem bírja, nem kell olvasni - írnia sem! -, és válaszolnia.
A kirekesztő szövege, drága fiatal barátom, a szellemtelenséggel és erőszakossággal párosul. Ideális felállás, maga a Ma Embere!
( És ne tanuljon senkitől, az fájdalmas folyamat, nem is magának való )

SZATOM 2012.10.02. 01:31:51

@iparterves: Ejnyo no, majd legközelebb talán közelebb kerülnek a dolgok egymáshoz :P

iparterves 2012.10.02. 10:10:32

@SZATOM: Drága szerkesztőm, magának össze fog jönni legközelebb is, ugyebár?

Kétség sem fér hozzá.

iparterves 2012.10.02. 11:24:16

Mi történne, ha drága fiatal barátom, szerzőm, leülne és megnézné a Jégmezők lovagja című, fekete-fehér Eizenstein filmet.

Mit látna belőle a szerző? A csodálatosan megkomponált beállításokat? A feleselő színeket? A drámai véget a nehéz páncélzatú lovasság tóba süllyedését?

Fogékonyságának irányát feltételezve: ezt.

Mit nem akarna látni? A készítés idejét, a német-orosz ellentétet, a nyilvánvaló propaganda-mondanivalót.

Mint nem látna még? A kellemetlen jeleneteket, pl. amikor a német papok tűzhalálra ítélik a kisdedeket is. Ez nem olyan filmszerű, neeem?

Mit nem hallana a szerző? Prokofjev zenéjét. érdektelen is az.

Látna így valamit? Nem, lényegében semmit. És ezt még le is írná! Mint a Casablanca esetében is.

iparterves 2012.10.02. 13:00:18

Íme egy talált szöveg:

"Azt viszont semmi esetre nem szabad mondani, kedves Lovas Lajos, hogy „Nem kívánok hozzájárulni semmilyen politikai interpretáció megjelentetéséhez”. Mert még valaki ismeri a filmeket, és elkezd gondolkodni. Gazdag Gyula remek filmes, de e műveit nem színviláguk, képi kompozíciójuk, színészvezetésük vagy a hang mesteri kezelése miatt tartjuk számon – a politikai manipulációról, a hatalom természetéről és mesterkedéseiről, butaságáról és nevetségességéről szólnak. Mégis, hogyan lehetne ezeket nem politikailag interpretálni?"

Írta Kálmán C. György.

Most mi van akkor? Jaj, a filmeket másként is lehet nézni, drága barátaim. Különösen a politikai tartalmúakat. Jaj.
süti beállítások módosítása