HTML

Kultúra és Kritika

A Kultúra és Kritika (KuK, kuk.hu) blogja. A KuK a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika Tanszék mellett szerkesztett független kritikai fórum. Látogasson el hozzánk: http://www.kuk.hu

Facebook

Friss topikok

Címkék

2010 szavai (1) 2012 február 22 (1) advent (1) Ady/Petőfi (1) ágnes (1) Ágoston (1) Agota Kristof (1) Aj Vej-vej (1) Alain Badiou (1) albert katalin (1) alexander payne (1) Alföldi Róbert (1) alice (1) All is lost (1) álombunker (1) amatőrfilmszemle (1) Ámos Imre holokauszt (1) andrás (1) andy warhol (1) angel (1) anita (1) Anscombe (1) antik pop (1) Aradi Tibor (1) Arcus Temporum (1) arcus temporum varga mátyás (1) Árgyélus királyfi (1) artist a (1) Artpool (1) artportal (1) art market 2011 (1) asia (1) Átmenet és átmenet (1) attila (1) Aurelius (1) az (1) az arany ára (1) az élet fája (1) az ember tragédiája (1) A Biblia mint kommunikációs tankönyv (1) A Hang (1) a leleményes hugo (1) A messzi dél vadjai (1) A meztelen férfi (1) A modell Iustitia (1) A nagy füzet (1) a nyugalom (1) a torinói ló (1) baán lászló (1) babes bolyai (1) bach kereső (1) Bakos Gergely (2) balázs béla (1) balázs imre józsef. (1) balázs mihály (1) balett (1) balikó tamás (1) balogh kalman (1) bán zoltán andrás (1) Barcelona (1) barcza (1) baricco (1) bárka színház (1) Barokk (1) barokk faszobrok (1) bartis attila (1) bartók (1) basic law (1) bate (1) baudrillard (1) bazsányi (1) Bazsányi Sándor (2) Beasts of the Southern Wild (1) becstelen brigantyk (1) bejo (1) bemutatkozás (1) bencsik barnabás (1) Beney Zsuzsa (1) bereményi géza (1) bergson (2) bertolucci én és te film (1) beszéd (1) Bihari Képeskönyv (1) Biró Krisztián (1) blog (3) blogirodalom (1) bödecs lászló (1) Bod Péter (1) Bókay Antal (1) bölcsészettudomány (7) bölcsészképzés (5) boldizsár ildikó (1) boldog karácsonyt (1) Borbás Gabriella Dóra (1) boris groys (1) botero (1) Bourdos (1) bradbury (1) Branczeiz Anna (1) brit történelem (1) budán lakni világnézet (1) Burkus Boglárka (3) buzánszky (1) cajon (1) Canaletto (1) Caravaggio (1) Carl Andre (1) Cézanne (1) Chandor (1) Charles Taylor (1) Christopher Nolan (1) Cinefest (1) collegium novum (1) Così fan tutte (1) császár réka (1) cseh tamás OSZK (1) Cserna Szabó András (1) Csete Soma (1) csík (1) csik zenekar (1) Csillagok között (1) csörgő attila (1) czakó istván (1) Dadid Dawson (1) dali (1) Darida Benedek (1) Dávid Károly (1) debrecen (1) demeter attila (1) dér (1) derrida (2) dér andrás (1) dér asia (1) dévény anna (1) dezső (1) DiCaprio (1) dienes valéria (1) Dobos Emese (1) documenta (1) Dragomán György (1) dujardin (1) Dumaszínház (1) duna-part (1) east balkán (1) egyed emese (1) egyetem (1) éjfélkor párizsban (1) Ekler Dezső (1) elek (2) elek tibor (1) Elena Garro (1) Élesztő (1) élet és irodalom (1) elte (2) Eltűnő hullámok (1) ember (1) emberi méltóság (1) emőd péter (1) eörsi istván (1) építészet (1) erdély (2) érdi tamás (1) Eric Osborn (1) Erkel Színház (2) ernest meissonier (1) Ernst Múzeum (1) ernst tükör által homályosan (1) értékválság (1) esterházy (1) esterházy péter (1) Esztergom (2) Esztétika Tanszék (4) esztétika tanszék (1) európai költségvetés (1) evellei kata (1) Ezüstmetszés (1) Facebook (1) faludi (1) Faludi Akadémia (3) Faludi Filmszemle (3) falvai mátyás (1) faszobrász (1) fehér m könyvbemutató (1) fejes endre (1) fekete fehér film (1) Fékezhetetlen (1) felsőoktatás (1) ferenczy (1) Ferenc Hörcher (1) festészet (1) film (1) filmelmélet (1) Filmszemle (1) filmszínház (1) filozófia (25) filozófus szakma (11) finálé (1) FISZ (1) Forgách Kinga (1) forrás galéria (1) fotó (1) fotohonap2012 mai mano haz pixelszag (1) Fotópályázat (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) Francesco Corti (1) Frank Sinatra (1) Freud (1) Frozen (1) gábor (1) ganczaugh miklós (1) gary oldman (1) gasztro (1) Gelencsér Gábor (1) georges méliès (1) gergely (2) gerőcs (1) gombor lili (1) googleartproject.com (1) gótikus faszobrok (1) grafika (1) grecso (1) Gubán Viktor (1) gulyás dénes (1) gulyás gábor (2) Gunda-Szabó Dóra (2) győr (1) györgy (1) Gyula (1) háborús riportképek (1) hadak útján (1) hadot (4) Halálos természet (1) halottak (1) háló közösségi központ (1) Hamlet (1) hamvazószerda (1) hankovszky tamás (1) hatos pál (1) havas (1) hazanavicius (2) heckenast gusztáv (1) Hedda Gabler (1) Hegedűs-Bite Beáta (3) hegyi (1) hegyi márton (1) Heidegger (3) helmut newton szépművészeti (1) hendrick avercamp (1) henrik ibsen (1) Hernádi Mária (1) Hévíz folyóirat (1) hír (1) historical constitution (1) hittudományi (1) Hit és ész (1) Holland Baroque Society (1) hollos adam intro várfok (1) Homolya Gábor (1) honlap (2) Hörcher Ferenc (1) hörcher ferenc (1) Horkay Hörcher Ferenc (2) Horváth Kornélia (1) humor (1) hungarian constitution (1) hunyadi attila (1) hunyadkürti istván (1) I. Nemzetközi FISZ Tábor (1) Ikker Eszter (2) illyés (1) impresszionizmus (1) installáció (1) Interstellar (1) intézménykritika (2) iron lady (1) írószövetség (2) istenhit (2) istván (3) Itália (1) jagelló egyetem (1) Jákfalvi Magdolna (1) jaksics anna (1) jani anna a másik igazsága (1) jankovich (1) jankovics marcell (1) jános (3) jasz attila csendes toll élete (1) jelenits (4) jelenits atya (1) jelenits istván (2) jelenits születésnap (1) Jirí Kylián (1) john hurt (1) Joó Julianna (1) joseph beuys (1) joshua reynolds (1) jövő (1) Józsa Kitty (1) judit (1) juhász anikó (1) kaj ádám (1) kaláka (1) Kálmán Eszter (2) kaposvár (1) karácsonyi (1) Karácsony Rita (1) kardos g. györgy (1) karla (1) Karlik Anett (2) karlik anett (1) karlik beáta (1) károly (1) katolikus (1) katolikus művészet (1) kemény (2) kemény istván (4) Kendeffy Gábor (1) Képes Erika (1) Kepes Intézet (1) képzőművészet (3) Keresztény Múzeum (1) keresztút (2) kerülőutak (1) késő nyári mozi (1) kiállítás (6) Kicsiny Balázs Schubert (1) Kína (1) Kintli Bori (1) kinyik (1) Kirkegaard (1) Kisbér (1) kiss róbert richárd (1) klausz (1) kocsis imre (1) kocziszky éva (1) kodály (1) kökény attila (1) kolozsvár (2) Kolozsvár (1) kolozsvári (1) koltai lajos (1) költészet (4) kommunikáció (1) kommunista utóirat (1) koncert (1) konferencia (1) Konferencia (1) kontra műhely (1) könyvhét 2012 (1) konzervatív (1) konzervatív kormányzat (1) Konzervnyitó Akciócsoport (1) Korga György (1) kortárs irodalom (1) kortárs művészet (9) korunk (1) kosztolányi márai itália PIM tip top bár (1) Kovács Alex (2) közmondások (1) krakkó (1) kraków (1) Krasztev Péter (1) Kreatív írás (1) krúdy gyula (1) krusovszky (1) kubinyi anna (1) kuk (2) kukorelly (2) kuk könyv (2) kulin kukorelly wehner hatalom (1) különbéke (1) kultok konferencia debrecen 2012 (1) Kultúra&Kritika (1) kultura.hu (1) kulturális bizottság (1) kulturális diplomácia (1) kulturális honlap2 (1) kulturális honlapok (1) kultúrpolitika (1) kunsthistorisches museum (1) kurátor (1) l. simon (1) Lady Gaga-jelenség (1) Lámpást adott e az úr kezünkbe (1) Landy (1) lars von trier (1) lászló (2) lászló dániel (1) latinovits (1) Lawless (1) lélekgyógyászat (1) levelek pilinszkynek (1) le carré (1) Lindsey Stirling (1) Linklater (1) Litera díj (1) lönhart tamás (1) lovasi (1) Ludwig Múzeum (2) Lukács András (1) Luna Classics (1) l simon (1) MacIntyre (1) madách (1) Máglya (1) magyar (1) magyar alkotmány (1) Magyar Állami Operaház (1) magyar film (1) magyar filozófiai társaság (1) Magyar Nemzeti Balett (1) magyar nemzeti galéria (2) Mai Manó Galéria (1) majorosi (1) makó (1) mankell jassó judit pályázat (1) mapplethorpe ludwig muzeum (1) márai (1) marcell (1) Marcus (1) marianna (1) Marion (1) Marno János (2) Maros András (1) martha nussbaum (1) Martin Sperr (1) Matias de Ezcurra (1) maurer dóra (1) Mayer-ház (1) megasztár5 (1) melankólia (1) mélyi józsef (1) Ménesi Heléna (1) Menyhárt Tamás (1) meryl (1) meseterápia (1) mészöly (1) mészöly miklós (1) Mexikóváros (1) Mezei Balázs (2) meztelen kampány (1) Michael Landy (1) Mielőtt éjfélt üt az óra (1) Mihályi Anikó (1) mihály emőke (1) miklós (1) minimalizmus (1) miskolci nemzeti színház (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MODEM (1) modernitás (1) Modor Bálint (3) modor bálint (1) moldova (2) molnár tamás (1) monarchy (1) monet (1) monty python (1) Mozart (1) mtv irreality show (1) műcsarnok (3) műértő (1) munkáspárt (1) müpa (2) műterem reggel (1) művészetek (1) Művészeti kritika (1) művészeti világ (1) muzsikás (1) nádas (3) Nádas Péter (1) nagy (2) nagybánya (1) nagy gáspár (1) napja (1) National Gallery (2) némafilm (1) némafilmes (1) nemzeti (1) nemzeti alföldi (1) népi urbánus (1) népmese (1) néptánc (1) népzene (1) net-nemzedék (1) New York (1) Nieto (1) nol kvíz (1) nosztalgia (1) Nyerges Gábor Ádám (1) Nyírő Miklós (1) nyitott mutermek délutánja (1) Óbudai Társaskör Galéria (1) oktatás (1) oláh mátyás lászló (1) orbán jános dénes (1) Orosz Anna (1) orosz istván (1) orosz istvan typotex (1) orr máté (1) Ország Lili (1) oscar 2012 (1) osztovits ágnes (1) osztrák kulturális fórum (1) Osztroluczky Sarolta (1) ottlik pim (1) Overview (1) oxford (2) palotája (1) Pályázat (1) Pannonhalma (1) pannonhalma (1) pannónia (1) Papp Máté (1) pázmány (3) pénzcsináló (1) Peresztegi Miklós (1) péter (3) petri (3) pieter bruegel (1) pilinszky (1) Pilló Ákos (1) pim (1) PIM (1) Pleskovics Viola (2) Pogrányi Lovas Miklós (1) Polaroidok (1) politikai (2) politikai költészet (2) pop art (1) posztkommunizmus (1) posztmodern (1) PPKE BTK (2) presser (1) prima primissima 2010 (1) privátmészöly (1) Próféta Galéria (1) prózarázás (1) Puccini (1) púder bárszínház (1) queen (1) Rácz-Nagy Zsófia (2) radnóti sándor (1) radnóti színház (1) rátóti zoltán (1) Ravi Shankar (1) Redford (1) Református templom (1) rektori konferencia (1) relativizmus (1) rembrandt (1) remény (1) Renoir (1) restaurátor (2) Részegen (1) Ricoeur (1) rippl rónai (1) robert capa (1) Róma (1) Rózsavölgyi Szalon (1) rubik ernő (1) sabanci (1) Saint Prex (1) sajtótájékoztató (1) sándor (1) Sándor Iván (1) Sapientia (1) sarkadi imre (1) schmal dániel (1) schmidt története (1) scorsese (1) Scorsese (1) sebő ferenc (1) shakespeare (1) Shakespeare Fesztivál (1) Shatter me (1) siker (1) Simon Márton (1) Sipos Anna (1) Sipos Tamás (1) Slavoj Žižek (1) Smarthistory (1) Smashed (1) Somogyi Gréta (1) Sontag (1) spielberg (1) Spiró György (2) stephaneum (1) streep (1) suszter szabó baka kém (1) Sváb Zsófia (2) szabó (1) Szabó Dorka (1) Szabó Katalin (1) szabó lőrinc (1) Szabó T. Anna (1) szabó tibor benjámin (1) szabó xavér (1) Szakajánló (1) Szalai Miklós (1) Szalai Péter (1) Szálinger Balázs (1) szárnyasoltárok (1) Szász János (1) szatyor bár (1) Szederkényi Olga (1) szeiler zsolt (1) Székely István (1) szelídség (1) Szentes (1) szentmartoni (1) szentmártoni jános (1) Szent Pál (1) szépművészeti (1) Szépművészeti Múzeum (2) szeretet (2) szerző (1) szif dij bodor győrffy (1) szimbolizmus (1) színház (1) Szirmai Panni (1) Szlávik Dóra (1) Szmeskó Gábor (1) szocialista irodalom (1) szocreál árverés (1) szókratész (1) Szombath (1) szombathely mediawave (1) Szomjúság (1) szövényi lux (1) születésnapomra (1) Szvoren Edina (1) tablá (1) táblakép (1) Takács Szilvia (1) Takáts Fábián (1) Takáts Márton (1) táncház (1) tandori (1) Tanos Márton (3) Tarantella (1) tarczy istvan tanulmányok (1) tarr béla (1) társadalomtudományok (2) tedx youth (1) téli mesék (1) teológia (1) térey (2) térey jános (2) terrence malick (1) thatcher (1) Theaterrepublik Ungarn (1) the artist (1) The Wolf of Wall Street (1) tibor (2) tilla (1) tinker tailor soldier spy (1) titanicfilmfest2013 hajdu szabolcs (1) titanicfilmfest csendesek tóth orsi (1) tolvai renáta (1) tomas alfredson (1) top50 (1) top 10 (1) török (1) törökország (1) történelemtudomány (1) tóth beáta (1) Tóth Krisztina (2) trafó Jérome Bel (1) tragédiája (1) Turandot (1) uránia (1) uránia keresztény film és könyvvásár (1) Uránia Nemzeti Filmszínház (1) utódok (1) váczy péter gyűjtemény (1) váli (1) váli dezső (1) vállalkozás kultúra polgárosodás (1) vallás (2) Valló Péter (1) vámbéry nyomában páczai tamás (1) Vanishing Waves (1) Varga Barbara (1) Varga Ferenc József (1) Várhegyi András (1) Várkonyi Borbála (2) vasadi péter (1) vaslady (1) veiszer alinda (1) Vén Zoltán (1) Vereckei András (1) Veres Katalin (1) vers (1) Veszely Ferenc (1) vidovszky györgy (1) vigilia pályázat (1) világháború (1) világjelenség (1) visky andrás (1) vita (1) Vizuális anyagok (1) Vörös István (1) wagner (1) Wayne Eagling (1) Wesselényi-Garay Andor (1) west balkán (1) winter märchen (1) wittgenstein (1) wong kar wai 2046 film (1) woody allen (1) xv. (1) závada péter (1) zenekar (1) Zetye Péter (1) zsolt (1) Zsurzsán Anita (1) egyetem (1) Címkefelhő

2015.02.05. 10:30 ikkes

Képversek, irodalom-kollázsok

Címkék: Homolya Gábor

Homolya Gábor kiállításáról

Dobri Imre írása

Rendkívül gazdag vizuális nyelven fogalmazódnak újra a magyar irodalom klasszikusai Homolya Gábor képzőművészeti alkotásaiban. A művész egy-egy verset, verssort vagy akár egy egész életmű néhány emblémáját hétköznapi tárgyakból komponált kollázsokban kelti életre. Kollázsait nézve rácsodálkozhatunk, hogyan alakul képpé vagy akár térbeli vizuális jellé a szövegből feltáruló költői világ. 

Legutóbb tavaly decemberben, a Modern Líraelméleti és Líratörténeti Kutatócsoport (MLLK) II. Kortárs magyar lírakonferenciájának keretében nyílt Homolya Gábor kiállítása a PPKE BTK Mikszáth téri épületében Kép-Vers címmel. A konferencia alkalmából irodalmi kollázsokat lehetett megtekinteni a folyosón létrehozott kamarakiállítás keretében. 

homolya_ket_hexanegyzetmeter_1.jpg

Homolya Gábor kollázsai egyszerű hétköznapi tárgyakból épülnek fel, azonban ezek a tárgyak egy-egy irodalmi alkotást idéznek meg a kompozíciókban. Ezáltal új műfajt is teremt az alkotó, hiszen a kollázsok egyszerre olvassák a magyar irodalom klasszikusait, és ugyanakkor új kontextusokba is helyezik azokat. Ahogy Mudriczki Judit, fordító és irodalomtörténész fogalmazott a kiállítás megnyitóján: „Az ‘irodalom-kollázs’ a déjà vu érzetét kelti a magyar lírát ismerő befogadóban, mert az irodalommal átitatott tárgyiasságban a tárgyak és az anyagok kompozíciója felerősíti a vers egyes elemeit, és a verbális jelet átemeli a háromdimenziós szemantikai térbe. Mondhatnánk úgy is, hogy a talált tárgyat megtisztítja a lírikus tradíció felidézése révén. Míg a költészet a vizuális jelet verbalizálja, az itt kiállított alkotások a verbális jelet vizualizálják, és így tágítják értelmezői horizontunkat.” A kollázs a verset újraíró médiumként függ előttünk, és a talált tárgyak, hétköznapi vonalzók, mérőszalagok, órák, kártyák, cédulák, újságkivágások, vagy akár vasalók, mosókefék, vagy csak alkatrészek, használati eszközök apró darabjai egy-egy lírai alkotást vagy idézetet vizuális kompozícióban fogalmaznak újra. A tárgyak így önmagukban is szemantikai jellé válnak e kontextusban, miközben a jel megragadható materialitását is felmutatják.

Egy vers vizuális kibontását nyújtja például a Két hexanégyzetméter című kép-pár, mely József Attila Két hexameter című versére épül. Az első képen az első hexameter („Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis!”) újságból kivágott betűkből van felragasztva, mintha egy névtelen levél lenne, melyben a közlő anonimitását szeretné megőrizni. A háttér napilapok címsoraiból áll össze, a sajtó személytelen hatalmát hangsúlyozva: ha érdekük úgy kívánja, nem számít, hogy tisztességes vagy-e, kiterítenek úgyis. Az egyes elmosódó újságcímek aktualizálva a József Attila-i kérdést újabb értelmezési utakat nyitnak: „Közel a lejtő”, „Veszteségesek voltak”, „Offshore cégek”, „Titokzatos kasszák”, „Nem sokszor nyer ügyfél”, és még számtalan banki-gazdasági hír, mely ugyancsak közelmúltunk és jelenünk része. A sorok között húzódó mérőszalagok egyszerre emelik ki a versmondatok időmértékességét, azaz szabályosságát, és azt is, milyen esetleges a megméretésünk. A kép aljára illesztett töredékes csomagjelzés, a kép irányát jelző nyilak, mellettük egy, a törékenységet jelző üvegpohárséma és egy esernyőjel, mely azt jelenti, hogy a csomag nem vízálló, együtt a kompozíció üzenet-csomag jellegét és törékenységét, sérülékenységét is kiemelik.

homolya_ket_hexanegyzetmeter_2.jpg

A második képpár a második hexametert („Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis.”) iskolai betűkártyákból, valamint mágneses és táblára ragasztható műanyag, papír és fa betűdarabokból rakja ki. Itt az írni és olvasni tanulás folyamatához kapcsolódik az erkölcsi kétely, és mindez a legelemibb kulturális tudás részeként fogalmazódik meg. A szabályos derékszögek és vonalzók között futó szöveg már inkább a szabályosságot és fegyelmet hangsúlyozza, a kép aljára illesztett vízmérték pedig az egyensúly keresését emeli a szimbolikus mezőbe. Az Y betűt megjelenítő betűkártya Ady nevét mutatja fel példának, ezzel a másik költőóriás auráját is az értelmezési körbe vonja.

Ugyancsak József Attilát idézi a Rejtelmek című kép, ahol az eltűnő homok-test, amely egyszerre hangszer és női alak, a hangszer húrjai egyszerre ellibbenő női hajszálak, a hangszer kulcsai pedig egyszerre valódi ajtó- vagy fiókkulcsok, és a hangszer/test derekát kezével ölelő éjszaka együttesen a szerelem múlékonyságát, gyönyörűségét és titokzatosságát is sugallják. 

rejtelmek.JPG 

 

József Attila életének néhány emblematikus jegyét pedig játékos egyszerűséggel tömöríti egybe a Visz a vonat, megyek utánad című, az Óda Mellékdalát idéző tárgy-szobor: egy vasaló, egy mosókefe és egy Flóraszappan vonatkocsikként egymás után futó összekapcsolódása nem gegként hat, hanem szó szerint kézzelfoghatóvá teszi a József Attila-i életút tragikumát.

homolya_visz_a_vonat_2.jpg

Egy másik tárgy-szobor installáció Kányádi Sándor Faragott versikéjét egy tintaitatóra helyezi, így a vers szövege egy már létező írott szöveg lenyomataként, felitatott nyomaként, csak egy tükörben olvasható. A megidézett fa-katona falova pedig az itatós sakkhuszár fogantyújában jelenik meg, így a tárgy nemcsak a szöveg hordozója, hanem szereplője is egyben.

homolya_hinta-tinta-nyalo.jpg

Radnóti Miklóst idézi a Razglednica című alkotás: egy szögesdróthúrokkal hangszerelt hegedű. A két köznapi tárgyi elem, a hangszer és a szögesdrót összekapcsolása itt kézzelfoghatóvá teszi a metaforikus folyamat születését: együtt egy önmagán túlmutató, jelentések egész sorát elindító képként állnak előttünk.

A most röviden bemutatott néhány művön kívül még Kassák (Mű-Alkot-Ás-Elem-Z-És Óra), Wirth Imre (Padlás a kezünk...) és Weöres Sándor (Időmérték, az időm érték) is megidéződik Homolya Gábor egy-egy kollázsában, újabb és újabb utakat nyitva költői világukhoz. És műveit nézve a képzőművészet fogalma is új értelmet nyer, ahogy a textuális művekből tárgyi és képi valóságot teremt, az írott művészetet olvasva szó szerint maga is művészetet „képez”.

homolya_razglednica.jpg

 

Homolya Gábor kiállítása

Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Budapest, Mikszáth tér 1. Sophianum

2014. december

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kultura-es-kritika.blog.hu/api/trackback/id/tr407141713

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IPARTERVES 2015.06.13. 10:01:44

Minden konkrét megjegyzés nélkül iemások egyetlen szakaszt, amely önmagát és a szöveg íróját jellemzi:

"József Attila életének néhány emblematikus jegyét pedig játékos egyszerűséggel tömöríti egybe a Visz a vonat, megyek utánad című, az Óda Mellékdalát idéző tárgy-szobor: egy vasaló, egy mosókefe és egy Flóraszappan vonatkocsikként egymás után futó összekapcsolódása nem gegként hat, hanem szó szerint kézzelfoghatóvá teszi a József Attila-i életút tragikumát."

Most pedig néhány szó: a szimbolikus nyelvelés ( "kézzelfoghatóvá tesz" ) elég yakori az olyan képzőművészeti kritikákban, amelyek nem tudnak mit kezdeni a tárgyukkal, ezért a valóságra vonatkotatják, azonnal és direkten azt, amit látnak.

Ez a mű nem több, mint egy geg. Nem is igen sikerült, nem is eredeti, nem is nagyon átgondolt. A kritikus - inkább recenzens - azonban azzal a feltett szándékkal jött, hogy ne temessen, hanem dicsérjen.

Meg is tette. Oly módon, hogy az az elmaraasztalással lett azonos (értékű).

Hát, tessk csak olvasgatni e jeles írást! Vannak még jó részei.

IPARTERVES 2015.06.13. 10:07:06

Ez példul zseniális:

"...s műveit nézve a képzőművészet fogalma is új értelmet nyer, ahogy a textuális művekből tárgyi és képi valóságot teremt, az írott művészetet olvasva szó szerint maga is művészetet „képez”."

Mi lehet vajpn az az új képzőművészeti fogalam, amelyet megképeznek a kollázsok? A "textuális művek"?

A recenzens átment már a művészettörténeti vizsgákon? Találkozott az avantgárddal? Ismeri az analitikus kubizmust? Látott reprón Braque vagy Piacasso műveket ebből az időszakból?

Találkozott-e a recenzens az életében valaha a dadával, Raoul Haussmann-nal?

Ismeri-e akár Lakner László textuális képeit és szóból, betűkből alkotott "új tárgyi valóságait"?

Nem sorolom, mindhiába is lenne.

IPARTERVES 2015.07.16. 13:19:30

...hát visszatért.
Szia, HHF.
süti beállítások módosítása